Czeglédi Fanni
Szerzőnk Czeglédi Fanni

Apró, fülledt terembe zsúfol minket a Tünet Együttes – a Négy fal közé. A zárt ajtók, tárt lábak alcímű előadás komoly ígéreteket tesz.

Az 1957-ben megjelent A szerelem iskolája című könyv a maga korában minden háztartásban megtalálható volt, részletesen taglalta a szerelem, szex, házasság témakörét – felsorolta a férfi és a nő kötelességeit, mi több, tippeket is kaphattunk, kivel házasodjunk.

Fritz Kahn egyik fontos kiindulópontja, hogy a világ csupa potens, erős férfival, és mindig kívánatos, illatos nőkkel van tele.

Mészáros Csaba

 

A Tünet Együttes új előadásában arról próbál beszélni, hogy a hétköznapok szexualitása egészen más: a szocializmusban játszódó történet egy olyan család drámája, ahol a tagok nem épp boldog házaséletben élnek, sőt, szexuális diszfunkcióik mindennapos harcot és problémát jelentenek.

Megismerjük Ingridet, a felfokozott szexualitással és nulla érzelmi kompetenciával rendelkező nőt és jóval fiatalabb szeretőjét Ottót. Velük él egy harmincas „gyermek”, Uwe, aki saját, alig ismert szexualitását pajzán hívások mögé bújtatja. Ingrid testvére, a gyermeket váró Petra és férje, Jürgen, akik bár rég nem érzik ugyanazt a másik iránt, heves, kudarcba fulladt próbálkozásokkal igyekeznek ezt kompenzálni. (Egy ponton, az egyik aktus közepén még meg is kéri a nejét a férj, hogy ziháljon.) Mindenki igyekszik helytállni a szerepében, kivéve a csalódott, melegítőalsós Uwét, aki a darab elején tiszta helyzetet állít fel: „nekem ez a szex dolog,… ez így nincs” – mondja.

Mészáros Csaba

 

A frusztrált família épp a karácsonyra készül, ami a leghangosabb családi veszekedések és üvöltözések áldott melegágya.

Mindenkinek ismerősek ezek a helyzetek, de szinte senki nem beszél (még a párjával sem) ezekről. Az életszerűtlen elvek és a realitás harca ez.

A Jurányi ház kamaratermében a falhoz körbeültetett nézők az előadás alatt végig égő villany mellett nemcsak a meztelen színészek láttán, de a szemben lévő tekintetek miatt is pironkodnak. Olyan erővel van jelen a pucérság, amit kikerülni nem lehet, igyekszik hát a látogató éppen más akciót fürkészni: a koszt a cipősarkon, a terembe szálló poloskát, a beszakadt körömágyat.

Bár a megváltozott testkultusz jelenlegi állásáról és napjaink szexualitásáról csak kevés gondolatot kapunk, az improvizált részek hozzásegítik az alkotókat a szorongás és a súlyos, ki nem mondott szavak feloldásához és felszínre hozatalához, megteremtik a kellő izgalmat. És mivel épp más emberek hálószobájában ücsörgünk, úgy érezzük, a piciny teremben végleg elfogyott a levegő, a hiánya fojtogat, bárcsak ablakot nyitnánk.

A szereplők remek érzékkel beszélnek el egymás mellett – teljesen immunisak a másik szavára, és bár néhányuk kísérletet tesz, hogy megtörje a csendet, a másik csinált és hamiskás viselkedése sorra elfedi a többiek jelenlétét.

Mészáros Csaba

 

A kommunikáció és az egymásra figyelés teljes hiánya meg nem értettséghez és érzelmi csődhöz vezet – a néző azt reméli, az ünnep estéje esetleg feloldhatja az egymásnak feszülő ellentéteket, de úgy tűnik, ennek az esélye a nullához közelít. Hirtelen mindenkiből fröcsög a düh és a harag, az addig gyöngyöző izzadtságcseppek és az utolsó pillanatban elharapott ajkak most ömlenek és visítanak, majd egy hirtelen közléssel a terhes Petra férje, Jürgen coming-outol egyet.

A „meleg vagyok” kijelentésére a család többi tagja csak a „majd kihűlsz” válasszal legyint, és ugyanott, a sekély, langyos vízben folytatódik minden, ahol elkezdtük.

Bár az előadás az eredeti problémákat könnyítve tálalja, megszületik a kérdés, hogy vajon kellő figyelmet fordítunk-e napjainkban az igencsak túlértékelt szexualitás mellett az érzelmi vágyaink kielégítésére is.

 

Tünet Együttes: A négy fal között - avagy zárt ajtók, tárt lábak
Az előadás szövegét Dr. Fritz Kahn: A szerelem iskolája című műve, valamint a társulat improvizációi és interjúi alapján Ördög Tamás írta.

INGRID - Szalontay Tünde
OTTO, a párja - Szász Dániel
UWE, a lánya - Székely Rozi
PETRA, a húga - Furulyás Dóra
JÜRGEN, a sógora - Czakó Máté
Rendező: Ördög Tamás