Idén a Budapesti Tavaszi fesztivál április 8-24-ig tart, programján többek között Bartók utolsó versenyműve Kim Kashkashian és a Budapesti Fesztiválzenekar előadásában, egy ritka Rachmaninov-opera Nemzeti Filharmonikusoktók, vagy a Pécsi Balett Faustja.
A fesztivál április 8-i nyitókoncertjén a Budapesti Fesztivál vendégeként olyan művészt üdvözölhetünk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, aki ezernyi szállal kötődik a magyar kultúrához. Az örmény származású brácsaművész, Kim Kashkashian mesterei között tartja számon Kurtág Györgyöt és Rados Ferencet, és elhivatott tolmácsolója a 20. századi új zenének.
Játékával Bartók Béla utolsó, befejezetlen – ám a szerző által lényegében elkészültnek nyilvánított – művét, a Brácsaversenyt a tanítvány, Serly Tibor eredeti rekonstrukciójában hallhatjuk. A koncert második részében az elcsendesített fényű hangversenyteremben Czakó Zsolt látványjátéka ad újszerű keretet John Adams pszichedelikus és meghökkentő képzetekben is bővelkedő, Harmonielehre című munkájának.
A Nemzeti Filharmonikusok április 12-i koncertjének sztárja az izraeli származású Shai Wosner lesz, aki már fiatalon beoltatott a magyar zenével, egyik mestere ugyanis a magyar származású zeneszerző, André Hajdu volt. Beethoven III. zongoraversenyének szólistájaként lesz hallható. A koncert második felében Rachmaninov fiatalkori, egyfelvonásos operája, az Aleko csendül fel Kocsis Zoltán vezényletével. Az Aleko címszerepét napjaink egyik legkeresettebb orosz basszistája, Dmitrij Uljanov kelti életre.
Az április 15-i koncertnek számos kiemelkedő szereplője van: az egyik maga Erik Satie, a huszadik század egyik legérdekesebb alkotója, akinek életműve – az egyre szaporodó popkulturális feldolgozásoknak köszönhetően – évtizedek óta reneszánszát éli. A 150 éve született „nagy melankolikus” művei olyan elmélyültséget és rugalmas látásmódot kívánnak, amivel a pianistaduóként mindenkinél több hazai elismeréssel bíró – dupla Kossuth-díjas és kettős Liszt-díjas – Klukon Edit és Ránki Dezső bizonyosan rendelkezik.
A Kodály Vonósnégyes április 21-én lép színpadra a Berlini Filharmonikusok első fúvósaival, Wenzel Fuchs klarinétművésszel és Andrej Žust kürtművésszel, a szintén Németországban fellépő és tanító Bogányi Bence fagottművésszel, valamint Fejérvári Zsolttal, a Budapesti Fesztiválzenekar nagybőgőművészével.
Liszt inspirálta a nemzetközi zenei életben elektronikus zenei munkásságáról is ismert Stockhausen-tanítvány, Dubrovay László szerzeményét Faust, az elkárhozott címmel. A szerző 1987-ben komponálta meg balettjét, amelyet eddig csak négy zenekari szvit formájában lehetett hallani. A zenei színgazdagsággal és újszerű hangeffektusokkal kísérletező szerző ebbe a művébe a kortárs zenei eszköztár minden általa használt elemét belesűrítette.
Közel harminc év után a tavaszi fesztiválon valósul meg a komponista eredeti elképzelése: először láthatja a közönség színpadon a táncjátékot az idén 55 éves jubileumát ünneplő Pécsi Balett művészeivel, Vincze Balázs koreográfiájával. Az előadáson közreműködő Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekart Záborszky Kálmán fogja vezényelni.