Harmincnégy évet kellett rá várni, és sokáig senki sem merte biztosra venni, de megtörtént: a magyar film kapta a legrangosabb filmes elismerést. A Saul fia a legjobb idegen nyelvű film díját kapta meg, a szobrot Nemes Jeles László vette át. Leonardo DiCaprio is megkapta az Oscart, Stallone viszont hoppon maradt. A legjobb film díját a Spotlight kapta.
Nemes Jeles László ezt mondta köszönőbeszédében: "Köszönöm a Filmakadémiának ezt a hihetetlen elismerést. Köszönöm a Sony Pictures Classicsnek, Tom Bernardnak és Michael Barkernek, hogy támogattak minket. Köszönöm Magyarországnak, hogy finanszírozta a filmet. Ezt a díjat a főszereplőmnek, Röhrig Gézának ajánlom, és a hihetetlen stábnak, akik akkor is hittek ebben a filmben, amikor senki más. Az emberiség legsötétebb óráiban is van egy hang bennünk, ami lehetővé teszi, hogy emberek maradjunk, ezt a reményt fejezi ki ez a film." A díjat Li Bjonghon és Sofía Vergara adta át a magyar rendezőnek.
Egy a helyszínen készített videó Nemes színpadra lépéséről
A rendező Michael Barkerrel, a filmet forgalmazó Sony Pictures Classics igazgatójával és a frissen kapott díjjal:
Laszlo Nemes and Michael Barker celebrate a freshly engraved #Oscar for SON OF SAUL. pic.twitter.com/DgtMXea7jH
— erickohn (@erickohn) 2016. február 29.
"Ha nyerünk, ne fogjátok vissza magatokat"
A gála előtt még Röhrig Géza üzent a hajnali órákban az otthon szurkolóknak a Facebookon: "Sziasztok! Már a kocsiban ülünk. Nagyon szépen köszönjük, hogy szorítotok értünk. Ha nyerünk, ne fogjátok vissza magatokat: Magyarországnak örömre van szüksége." Később még hozzátette: "Sokatok dolgozni megy reggel. Most hallottam, hogy hazai idő szerint sajnos csak negyed hat felé kerül majd sor a mi kategóriánkra."
Nagyon hosszú utat tett meg a legnagyobb filmes elismerésig a Saul fia. A diadalmenet Cannes-ban a világpremieren kezdődött, ahol Nemes Jeles László filmje nyerte el a Zsűri Nagydíját. Miután a film észak-amerikai jogait a Sony Pictures Classics vette meg, kétség sem fért hozzá, hogy a cég az Oscarig akarja kísérni a magyar alkotást. Azóta nemcsak a világ legkülönbözőbb országaiban nyert fesztiváldíjakat a film, de a legrangosabb kritikai listákon is előkelő helyen végzett (a The Guardian például 2015 legjobb filmjének választotta), végül pedig történelmi tettet végrehajtva, első magyar alkotásként elnyerte a Golden Globe-díjat.
Az Oscar-jelölést január 14-én jelentették be, és a Saul fia mellett ott volt a Mustang, A kígyó ölelése, a Theeb és az Egy háború című film. Ezután külön jó jelnek tűnt, hogy a független Oscarként emlegetett Independent Spirit Awardson is a Saul fia lett a legjobb külföldi film. Arról nem is beszélve, hogy az operatőr Erdély Mátyás és a hangmérnök Zányi Tamás is sorra kapta a nemzetközi vagy amerikai szakmai szervezetek elismeréseit.
Magyar nagyjátékfilm ezelőtt egyetlenegyszer, 1982-ben kapta meg a legjobb idegen nyelvű filmért járó Oscar-szobrot. Akkor Szabó István Mephisto című alkotását választották a legjobb idegen nyelvű filmnek, ekkora díjat azóta sem kapott egyetlen magyar produkció sem. Szabó István 1982. március 29-én vette át Ornella Muti olasz színésznőtől és Jack Valenti amerikai filmes szakembertől az arany szobrot.
Korábban húsz pontban összegeztük, miért érdemelte meg a díjat a Saul fia. A Nemes Jeles Lászlóval és a film történész szakértőjével, Vági Zoltánal készített interjúnkat itt olvashatja. Röhrig Géza pedig ebben a cikkben válaszolt kérdéseinkre.
Még a magyar öröm előtt a gálán a hagyományosan az elmúlt egy év filmes elhunytjaira emlékező blokkból Zsigmond Vilmos sem maradhatott ki.
DiCaprióval már nem lehet többet poénkodni
A visszatérőben nyújtott alakításáért megkapta a hőn áhított díjat Leonardo DiCaprio, akit hatodjára jelöltek Oscarra, de most először hozta el a szobrot, amit a közönség álló tapssal fogadott.
A visszatérő amúgy is jó Oscart zárt, hiszen a legjobb operatőr Emmanuel Lubezki, míg a legjobb rendező a 2015 után ismétlő Alejandro González Inárritu lett.
A legfontosabb, a legjobb filmnek járó díjat a Spotlight kapta. Az oknyomozó újságírókról szóló film még a legjobb eredeti forgatókönyvért is Oscarnak örülhetett.
A legmeghatóbb pillanatot Morricone szolgáltatta
A legtöbb díjat pedig a Mad Max – A harag útja happolta el idé, mivel George Miller filmje főleg a technikai díjakban tarolt. A Mad Max alkotói nyertek, akiket hét kategóriában is a színpadra szólítottak.
Meglepetés csak kevés akadt az idén kifejezetten laposra sikeredett gálán. A legjobb férfi mellékszereplőnél bizonyára kevesen tippeltek a Kémek hídjában szereplő Mark Rylance-re, aki például Tom Hardy és az esélyesnek tippelt Sylvester Stallone elől hozta el a szobrot. De akkor is sokan meglepődhettek, amikor a legjobb vizuális effektekért nem a Star Wars VII, hanem az Ex Machina alkotói kaptak díjat.
/
A legmeghatóbb pillanat egyértelműen Ennio Morricone nevéhez fűződik, aki az Aljas nyolcasért megérdemelten kapott Oscart, miközben mindenki tudta, hogy a mostani díjazás egyben a 87 éves zeneszerző elképesztő életművének is szólt.
A díjazottak teljes listája:
Legjobb eredeti forgatókönyv: Spotlight
Legjobb adaptált forgatókönyv: A nagy dobás
Legjobb női mellékszereplő: Alicia Vikander (A dán lány)
Legjobb jelmeztervezés: Mad Max: A harag útja
Legjobb látványtervezés: Mad Max: A harag útja
Legjobb smink: Mad Max: A harag útja
Legjobb operatőr: Emmanuel Lubezki (A visszatérő)
Legjobb vágás: Mad Max: A harag útja
Legjobb hangvágás: Mad Max: A harag útja
Legjobb hangkeverés: Mad Max: A harag útja
Legjobb vizuális effektek: Ex Machina
Legjobb animációs rövidfilm: Bear Story
Legjobb animációs film: Agymanók
Legjobb férfi mellékszereplő: Mark Rylance (Kémek hídja)
Legjobb rövid dokumentumfilm: A Girl in the River
Legjobb dokumentumfilm: Amy
Legjobb rövidfilm: Stutterer
Legjobb idegen nyelvű film: Saul fia (Magyarország)
Legjobb eredeti filmzene: Ennio Morricone (Aljas nyolcas)
Legjobb eredeti betétdal: Sam Smith - Writing's on the Wall (Spectre)
Legjobb rendező: Alejandro González Inárritu (A visszatérő)
Legjobb női főszereplő: Brie Larson (A szoba)
Legjobb férfi főszereplő: Leonardo DiCaprio (A visszatérő)
Legjobb film: Spotlight