Kult Bodnár Zsolt 2016. január. 10. 20:00

Ma éjjel történelmet írhat a magyar film

Magyar idő szerint hajnali 2-kor kezdődik a 2016-os Golden Globe-gála, ami mindig egy fokkal izgalmasabb show az Oscarnál, ráadásul most a Saul fia képviseletében Magyarország akár győzhet is. A legfőbb kategóriákban rég nem láttunk ilyen szoros versenyt, még Leonardo DiCaprio sem könyvelheti el előre a díjat, de Tarantino, Jennifer Lawrence és Sylvester Stallone is nagyot bukhat. Megnéztük, kinek lehet a legtöbb esélye a győzelemre a legrangosabb díjak esetében.

A Hollywoodban élő külföldi újságírók nagyjából száz tagból álló szervezete, a HFPA által kiosztott Golden Globe-díjak botrányos történelméről a tavalyi gála előtt már írtunk – sosem árt azonban elismételni, hogy a sokat emlegetett „Oscar előszobája” kifejezés kissé túlzó, hiszen az Amerikai Filmakadémiánál sokkal kisebb létszámú gárdát sokkal könnyebb lenyűgözni – vagy ha úgy tetszik, megvenni – első osztályú partikkal és pompás vacsoraestekkel.

A tavalyi cikkben említett, bizonyítottan korrupt esetek mellett valószínűleg ennek a megoldásnak volt köszönhető az olyan filmek Golden Globe-jelölése, mint a Johnny Depp és Angelina Jolie főszereplésével készült, dögunalmas Az utazó, a félresikerült Rob Marshall-musical Kilenc vagy a vasárnap délutáni tévésávba száműzött langyos komédiák mintapéldánya, a Patch Adams.

AFP / Robyn Beck

Ugyanakkor el kell ismerni, ezek a kiszámíthatatlan húzások néha beválnak: filmes fronton például a Szemet szemért című Spike Lee-mozi, a Majdnem híres vagy az Egy makulátlan elme örök ragyogása az Oscar-jelölés hiányában örülhetett a Golden Globe figyelmének. De még nagyobb elismerés jár a HFPA tévés választásainak: az X-Akták, a Sírhant művek, a Csajok, a Félig üres vagy az angol Office sem részesült soha Emmy-díjban, Globe-ban viszont igen. Az amerikai Office Steve Carellje, a Doktor House Hugh Laurie-ja és a Városfejlesztési osztály Amy Poehlere is emmytlenül zárta a maga sorozatát, miközben a Globe járt érte.

Bár az Oscar-jelölések bejelentése még néhány nappal odébb van, az már szinte borítékolható, hogy idén is lesz olyan film, ami az Akadémia jelölését bukja a Golden Globe-bal szemben: a nagy versenyben elvérezhet A szoba, a Mad Max: A harag útja vagy akár a Mentőexpedíció is, és arra is mérget lehet venni – már csak a GG kettős (dráma + vígjáték/musical) kategorizálásából fakadó létszámkülönbség miatt is –, hogy bőven akadnak majd csalódott színészek az Oscar-nominációk kihirdetésekor.

Számunkra persze az a legfontosabb, hogy 27 év után újra (Szabó István Redl ezredesét és Hanussenjét követően harmadjára) van magyar jelölt a gálán, ráadásul Nemes Jeles László Saul fia című filmje minden előjel szerint az idegen nyelvű filmes kategória legfőbb esélyese.

A cannes-i nagydíj után a Golden Globe-ra is van esélye a Saul fiának
AFP / Bertrand Langlois

A történelemírásra készülő magyar alkotásnak két fő versenytársa van a kategórián belül: a nők helyzetét taglaló felnövéstörténet, a török-francia Mustang és az El Club című chilei film, ami a katolikus egyházon belüli bűnözéssel foglalkozva jól rímel az egyik fő esélyes Spotlightra.

A nagyobb filmes kategóriák esélyeinek latolgatásánál zárójelben jelezzük a legjelentősebb kritikákat egy 100-as skálán összesítő Metacritic értékelését.

Legjobb filmek

A drámák között jelölték a leszbikus szerelmi történetet feldolgozó Carolt (95), a Boston Globe nevű újság pedofil papokat lebuktató munkáját bemutató Spotlight – Egy nyomozás részleteit (93). Indul a díjért a Mel Gibsonnal híressé vált Mad Max Tom Hardyval forgatott újragondolása, A harag útja (89), az ötéves gyermekét egy kis szobában nevelő, fogságban élő nő történetét bemutató A szoba (86), valamint a haldoklásában magára hagyott prémvadász bosszú által fűtött túlélését megelevenítő A visszatérő (77).

Michael Keaton és Mark Ruffalo a Spotlight c. filmben
Intercom

Bár a jelöltek közt csak két valódi vígjáték van, a komédia/musical kategóriában a következő filmek versengenek egymással: a gazdasági világválságot előre látó, abból hasznot húzó brókerek tevékenységét taglaló A nagy dobás (81), a Marson ragadt asztronauta életigenlő túlélését bemutató Mentőexpedíció (80), a Melissa McCarthy főszereplésével készült kémfilm-paródia, A kém (75), a romantikus vígjátékok nemi kliséit a fejére állító Kész katasztrófa (75) és a teleshopos találmányával meggazdagodó családanya sztoriját feldolgozó Joy (56).

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a Carol és a Spotlight közül kerül majd ki az Golden Globe – és majd az Oscar – győztese, bár idén egyáltalán nem olyan egyértelmű a helyzet, mint mondjuk tavaly, a Sráckor és a Birdman csatájánál. A drámai kategória győztese mellett esélye van egy díjra az egyre nagyobb hype-ot generáló A nagy dobásnak vagy a Mentőexpedíciónak, ami a mozipénztáraknál és a kritikusoknál egyaránt nagyon jól teljesített.

Matt Damon a Mentőexpedíció c. filmben
AFP / 20th Century Fox/Genre Films / International Traders / Mid Atlantic Films / The Kobal Collection

Színészi kategóriák

A férfi főszereplői verseny nagyjából háromesélyes – kérdés, meg merik-e tenni, hogy nem díjazzák a minden narratíva szerint verhetetlennek tűnő Leonardo DiCapriót A visszatérőben mutatott kínszenvedése miatt. Rajta kívül a Steve Jobsszá átlényegülő Michael Fassbender és a transznemű nőként parádézó Eddie Redmayne, a tavalyi győztes reménykedhet a drámai főszereplők között, míg a komédiáknál Matt Damon asztronautáját kell legyőznie A nagy dobás két főszereplőjének, Steve Carellnek vagy Christian Bale-nek.

Különösen jó év volt 2015 a színésznők számára, a legtöbb Oscart érdemlő alakítást a női főszereplők között láthattuk. A Globe-on a drámai kategóriában sorakozó jelöltek közül mindenki megérdemelné a díjat: Cate Blanchett és Rooney Mara az év egyik legszebb love storyját hozta a Carolban, Saoirse Ronan meghitt pillanatokkal varázsolta el a Brooklyn nézőit, Alicia Vikander pedig szinte ellopta a show-t Eddie Redmayne elől A dán lányban. Ha van favorit, akkor az viszont A szoba kétségbeesett anyukájaként katartikus alakítást nyújtó Brie Larson. Komédiafronton az a legfőbb kérdés, hogy egy vérbeli vígjáték-alakítást díjaznának inkább (Amy Schumer – Kész katasztrófa, Melissa McCarthy – A kém) vagy inkább egy tényleg kiemelkedő jutalomjátékot – talán inkább az utóbbinak van több esélye, így a Joyban szereplő Jennifer Lawrence kerülhet ki győztesen.

Jennifer Lawrence a Joy c. filmben
Youtube

A mellékszereplőknél bármilyen felállás előfordulhat, de a férfi versenyben könnyebb szűkíteni a kört: a két legfőbb esélyes Mark Rylance, aki első nagy moziszerepét kapta a Kémek hídjában, valamint a Rocky Balboaként visszatérő Sylvester Stallone, aki erején felül teljesített a Creed: Apollo fiában. A nőknél sok tényező bejátszhat. Ha nőgyülölőnek találták Tarantino Aljas nyolcasát (voltak ilyen hangok), akkor Jennifer Jason Leigh esélyei csökkennek, ha kompenzálni akarják a főszereplőknél is jelölt Alicia Vikandert, akkor az Ex Machináért itt kaphat díjat, ha pedig valami szenzációt akarnak húzni, akkor a 78 éves Jane Fonda Ifjúságbeli alakítását díjazhatják, de még a Steve Jobsban játszó Kate Winsletnek is van esélye.

A ceremóniamester

De ha csak egy érvet kellene felhoznunk amellett, miért érdemes Golden Globe-gálát nézni, az idén is a házigazda személye. Az előző három évben Tina Fey és Amy Poehler duója nevettette meg a közönséget és a tévénézőket, de az azt megelőző három évben egy még csípősebb humorú angol, Ricky Gervais ügyelt arra, hogy legyen miről beszélni a díjak mellett is – ő tér vissza az idei gálán.

Ricky Gervais
AFP / Valerie Macon

Gervais az angol The Office és a Futottak még (Extras) című sorozatokkal vált ismertté, de stand-uposként még nyersebb humorral operál, ez pedig kifejezetten szórakoztató tud lenni egy egyébként teljesen műanyag, gigasztárokkal töltött eseményen.

Ricky Gervais poénjairól, a Saul fia szerepléséről és a filmes-tévés díjakról élőben értesülhet hajnali 2-kor kezdődő közvetítésünkben.

Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.