Kult Prieger Zsolt 2015. december. 14. 15:25

Budapesten készült a világsztár klipje - mutatjuk

Az elektronikus tánczene világsztárja, az ausztrál Chet Faker legújabb klipje nemcsak itt készült, azon magyar szakemberek dolgoztak. Az orosz-magyar rendezőt kérdeztük a különleges munkáról és a kettős identitásáról.

„Leggyakrabban reklámokat rendezek, de nem zárkózom el más műfajoktól vagy technikáktól sem. A mozgóképkészítést meg azért élvezem, mert az egyszerre kimeríthetetlen médium és egy olyan technikai sport, amelyben mindig új megoldásokat keresünk, kísérletezünk és közben persze folyamatosan tanulunk” - mondja a különlegesre sikeredett Marcus Marr-Chet Faker-klip rendezője. Kostil Luka a Kinopravda, a PPM Film és az Umbrella csapatainak közös összefogásával, ráadásul teljesen magyar stábbal irányította Budapesten a világszínvonalú klip munkálatait.

 

 

Az, hogy a pop-kontextusba is illő, de mégis az "elektronikus tánczenei" fiókba elhelyezhető világsztár, Chet Faker legújabb klipje a magyar fővárosban forgott (igaz, ebből nemsok látszik), már önmagában is szenzáció, de az, hogy mindezt magyar kreatívok és stábok hozták össze, unikális hazai siker.

"A felkérés egy angol ügynöktől érkezett, akivel a Kinopravda szoros szakmai viszonyt ápol. Rajta keresztül szoktunk részt venni olyan tendereken, mint például ez, aminek a végeredménye a megvalósult Marcus Marr & Chet Faker klip lett" - meséli Kostil Luka rendező.

"A klip alapötletét testvérem, Kostil Danila adta meg egy treatment formájában, ami megragadta a kiadó és a művészek figyelmét, és végül meg is nyerte a tendert. Ekkor közös elhatározással arra jutottunk, hogy átveszem a projektet, s ebből a koncepcióból kiindulva írtam meg végül a forgatókönyvet, illetve rendeztem meg a klipet."

A rendezőnek olyan kiváló munkatársai voltak, mint Garai Gábor operatőr, Kiss Heni látványtervező, Hód Adrienn koreográfus és Dévényi Dalma jelmeztervező a Je Suis Belle-től.

"A munka végig nagyon gördülékenyen ment, mivel az előkészítési fázisban gyakorlatilag mindent ránk hagytak. Természetesen ennek az volt az ára, hogy folyamatosan nagyon részletes és világos leírást küldtünk nekik mindenről; a forgatókönyvtől a ruhákon át minden szereplőig és kellékig" - fűzi hozzá Kostil Luka, akinél persze rákérdezünk a vele és testvérével kapcsolatban gyakran felemlegetett orosz-magyar kettős identitásra is.

"Kulturális szempontból nagyon szerencsések vagyunk, mert otthon magunkba szívtuk az orosz nyelvet és kultúrát, míg az iskolában és a barátainktól tökéletesen megtanultunk magyarul beszélni és gondolkodni. Ez a kettősség, színesség valószínűleg meglátszik a munkáinkon és az alapattitűdünkön is, de valójában nehéz elemezni ezt a kettőséget, inkább megéljük. Az identitások keveredése legfőképp ahhoz vezetett nálam, hogy igazából mindenhol otthon tudom érezni magam. Nem különösebben érdekel, hogy milyen útlevelem van, illetve hogy magyarnak vagy orosznak gondolnak az emberek, engem is más dolgok érdekelnek alapvetően, ha találkozom valakivel. Rengeteg dolog ösztönzött és ösztönöz ma is, hogy kreatív projekteket csináljak, nem tudnám eldönteni, hogy ezek közül mik tettek igazi alkotóvá, de annyi egészen biztos, hogy a folyamatos szülői támogatás és a bizalom volt a kulcsa mindennek."

Kostil legjobban az olyan projekteket keresi, amelyeket teljes mértékben kontrollálni tud. Ezekre ugyan, mint mondja, ritkábban van lehetősége, de egy-egy ilyen alkalom teljesen felvillanyozza. "Ebben az évben a klip mellett egy amerikai fesztivál (ADC) gála nyitófilmjeit készítettem el. Ezek olyan 2 perces rövidfilmek voltak, amiket Feldmár Andrással, Oliviero Toscanival és egy úttörő amerikai neurológussal, Wendy Suzukival készítettem. Az ilyen kollaborációk mindig maximalizmusra ösztönzik az embert, ami szerintem alkotói szemszögből az egyik legfontosabb hatás" - adja meg alapmotivációját a rendező, aki elmondása szerint a legnagyobb inspirációkat a Chris Engman-Jojakim Cortis-Adrian Sonderegger-Tót Endre-On Kawara-ötösfogattól kapja a mai napig.

A Chet Faker-vállalkozás persze sosem jött volna létre a Kinopravda nélkül, amely "egy közepesen nagy család, s amelyben van pár magyar és egy spanyol rendező, továbbá sok szupertehetséges kreatív. A fő célkitűzésük az, hogy közös erővel készítsenek olyan filmeket, amelyek fel tudják venni a versenyt bármelyik világszínvonalú produkcióval.

„Ez leggyakrabban úgy valósul meg, hogy mint társrendezők közösen fejlesztünk és forgatunk le egyes projekteket. A legjobban úgy írható le ez a működési modell - főként hogy ha a mostani klip elkészítését vesszük alapul -, hogy a testvérem írta meg az alapkoncepciót, majd átvettem a projektet, én hozzáírtam a narratív szálat, aztán ez a közös fejlesztés folytatódott egészen addig, amíg végül egy kerek, lélegző, működő egész nem lett a kisfilm, amely mindkettőnk és természetesen Chet Fakerék elképzeléseit is lefedte" - teszi hozzá a rendező.

Még annyit elmond, a tervük az, hogy felkerüljenek a még nagyobb kiadók és nyugati ügynökségek térképére és egyre több olyan munkát csináljanak a jövőben, ami szakmailag előremutató. "Személy szerint én a jövő évet arra szeretném fordítani hogy a felgyülemlett kísérleti ötleteimet fejlesztem és fűzöm össze valamilyen emészthető egésszé, amivel kellőképpen le tudom majd  fárasztani az embereket" - mondja nevetve a fiatalabbik Kostil.