Már most klasszikusként emlegetett sűrű hiphop, a Massive Attack és a Cure ügyes megidézése, ihletett, nagybetűs dalok, és a popipar legszimpatikusabb csaja - a zenerajongók dörzsölhetik a tenyerüket. Íme hat kitűnő nagylemez, egyik jobb, mint a másik.
Kendrick Lamar: To Pimp a Butterfly
Nem csoda, hogy ekkora a felhajtás a hivatalos megjelenés előtt egy héttel közzétett album körül. A To Pimp a Butterfly ugyanis már nem is hiphop, hanem poszt-hiphop, olyan sűrű szövegekkel, hogy azokról még hetek elteltével is jelennek meg majd értekezések. A jazzes, nagy részben élő zenekarral felvett dalok leginkább az amerikai fekete közösség sorsát feszegetik ("Utálsz mi? Utálod a népemet, véget akarsz vetni a kultúránknak?” – hangzik el a Blacker The Berryben), amiről a fergusoni események miatt csak még könyörtelenebb hangnemben lehet beszélni. De Lamar leginkább saját szerepéről, világban betöltött szerepéről elmélkedik. Bármennyire is furán hangzik, de igaz: rapsztár még soha nem adott ki ennyire önbizalomhiányos, sötét, metaforákkal teli albumot. A To Pimp A Butterfly egy modern Fauszt-parafrázis, az emberről, aki bár mindent megtanult, most mégis tudatlanul, elveszetten kóborol a világban.
Persze a zene is passzol Lamar sötétebb, agyas szövegeihez. Beszédes, hogy olyan nevek közreműködtek a lemezen, mint Flying Lotus, Thundercat vagy az egészen más közegből érkező Sufjan Stevens. De az is sokat mond a lemez komplexitásáról, hogy az utolsó dalban Lamar Tupac szellemét idézi meg, és egy rádióinterjú részleteit felhasználva, beszélgetésbe kezd a rap-legendával. Egy biztos, a To Pimp a Butterfly lehet az első hiphop-lemez, amely nem a kocsikban bömböltetve, sokkal inkább éjszaka, fejhallgatón hallgatva ér majd el jelentős sikereket.
Ghostpoet: Shedding Skin
Ez a bizonyos új album, a beszédes című Shedding Skin szinte teljesen új kezdetet jelent Ejimiwe életművében. Először dolgozott komplett zenekarral a felvételek során, és még sohasem tűnt ennyire magabiztosnak. A korábbi, befelé forduló, trükkös ritmusú hiphop-alapok helyett most a brit gitárzene képviselői, az Elbow, Badly Drawn Boy vagy a Radiohead juthatnak eszünkbe a lemez dalainak hangzásáról – de azért a melankolikus Ghostpoet-énekbeszéd, és a triphop hőskorának felidézése maradt.
Ejimiwe sötét, depresszív szövegei ugyan nem lettek sokkal optimistábbak, de legalább a remény ott lapul bennük. A lemezen rengeteg a közreműködő, például a Maximo Park énekese, Paul Smith, vagy egy belga jazz-énekesnő, Melanie De Biasio is, de ez csak a díszítés: a néhol a Mezzanine-korabeli Massive Attacket idéző Shedding Skin Ejimiwe első hosszú, felszabadult kilégzése, az első, még tétova séta egy hosszú bezárkózás után. Olyan kiváló dalokkal, mint a lassan bontakozó X Marks The Spot, a Portisheadet idéző That Ring Down… vagy a meglepően rockos Better Not Butter.
Sufjan Stevens: Carrie & Lowell
Sufjan új nagylemezén korai albumainak tiszta, egyszerű, folkos hangzásához kanyarodik vissza - persze a hangzás, a forma itt csak következmény: a tartalom, az ihlet, ha úgy tetszik, az ok, a dalszerző-énekes édesanyjának 2012-ben bekövetkezett halála (zárójel: Sufjant apja, Rasjid és annak új felesége nevelte fel, miután édesanyja négy éves kora körül új házasságot kötött). A felemelő Carrie & Lowell - mely címét is Stevens anyjának és mostohaapjának keresztneveitől kölcsönözte - egyfelől visszatérés a gyerekkorba, visszatérés az anyához, másfelől egy összefüggő dalciklus hitről, életről, halálról, magányról, szeretetről és a szeretet hiányáról. Egy elképesztően és megrázóan gyönyörű lemez a tíz évvel ezelőtt kiadott csúcsmű, az Illinois dalszerzői színvonalán.
Laura Marling: Short Movie
Új lemezének természetesen ismét az volt a tétje, mint az előzőnek: azaz, hogy képes-e átugrani az megelőző albummal ismét magasabbra emelt lécet. Marling, aki legutóbbi lemezét Los Angelesben, a 70-es évek legendás helyszíne, a Laurel Kanyon dalszerzői tradíciójának bűvöletében rögzítette, most is "amerikai" lemezt készített, de ez az album sok szempontból más mint elődje. A Short Movie, mely egy súlyos személyes és alkotói válság után született - melynek során Marlingban még az is megkérdőjeleződött, hogy egyáltalán akar-e zenész lenni; szerencsére akart - elektromosabb-zenekarosabb és egyszerre karcosabb meg elszálltabb, mint elődje. Fantasztikus, ihletett, személyes, emlékezetes munka. A szívhez szól, nagyon. S, persze átviszi azt a bizonyos lécet.
Soko: My Dreams Dictate My Reality
A számos filmben színészként is feltűnő Soko egyébként már a 2007-es nagyszerű, dark-folkos bemutatkozó dalával (I'll Kill Her) és az első albumával (I Thought I Was an Alien) berobbant nemcsak az alter-, hanem a mainstream popzenébe is. Második albumával pedig tovább emelte a lécet.
Nagyon is értő kezekbe kerültek tehát a dalok, amikor Robinson rábólintott a munkára: ő pedig egy izgalmas tablót kevert a nyolcvanas évekből. A Cure mellett a kor new wave díváinak, Siouxsie Sioux-nak, Debbie Harrynek vagy Hazel O’Connornak a zenéje, az előadásmódja is felidéződik a lemezen. Beleférnek lassú balladák, pörgős poszt-punk-megoldások, pattogós new wave-ütemek – mindez egységes smith-i koordinátarendszerbe foglalva. Ahol a nem túl vidám álmok diktálják a valót, ott minden megtörténhet. Még az is, hogy vannak kicsit önmagukba fordulós, elnyújtott pillanatok, amikor némileg leül a lemez. De nem ezekre fogunk emlékezni, hanem az olyan dalokra, mint amit az Ariel Pinkkel elővezetett blondie-s Lovetrap, vagy akár a gyönyörű, letisztult albumzáró Keaton’s Song nyújt.
Courtney Barnett: Sometimes I Sit and Think, And Sometimes I Just Sit
Az énekes-gitáros-dalszerző, miután fellépett többek között a 2013-ban a CMJ Music Marathonon, rögtön olyan lapok szívébe lopta be magát, mint a Rolling Stone, vagy a New York Times, melyek áradoztak az akkor még ismeretlen Barnetten. Nem véletlen, hogy az egyik leginkább várt debütáló lemeznek írták sok helyen a címében is találó Sometimes I Sit and Think, And Sometimes I Just Sit albumot.
Nem ez a lemez változtatja meg a rocktörténelmet, de ilyen szándéka nincs is: egyszerűen jól esik hallgatni, beindulni olyan témákra, mint annak a fiatal fiúnak a története, akinek a legnagyobb álma, hogy liftkezelő legyen, vagy dalban elgondolkodni azon az örök dilemmán, hogy akarok is menni bulizni, meg otthon is akarok maradni.
Ja, ha van a popiparnak szimpatikusság-listája, Courtney Barnett azt biztosan vezeti.