Kult Roman István 2013. szeptember. 21. 18:40

Várom, hogy a szexen vitázzanak a zsűritagok

A filmes zsűri férfijai az egészre koncentrálnak, a hölgyek a részleteket értékelik – árulja el a tavaly Cannes-ban Arany Pálmát kapott Cosmina Stratan, aki most a a vasárnapig tartó Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál – Jameson CineFest zsűritagja. Úgy látja, a versenyfilmek kiemelt témája idén a szexuális érzékenység, a testiség. Interjú.

hvg.hu: Korábban tévés újságíróként dolgozott, aztán lett színésznő. Miért és hogyan váltott?

Cosima Stratan: Igen, azt hiszem, négy vagy öt éven keresztül ügyködtem, mint zsurnaliszta. Nem igazán voltam elégedett, a dolgok azon részével semmiképpen, hogy gyerekként miről ábrándoztam, hogy mi szerettem volna lenni. S fő érv, hogy Romániában a sajtó szabadsága nem olyan, amilyennek lennie kéne. Nem írhattam le azt, amit szerettem volna.

AFP / Anne-Christine Poujoulat

hvg.hu: Még manapság sem?

CS: Most sem szabad a sajtó. Megpróbáltam az önkifejezésnek egy más – szerintem szabadabb vagy kötetlenebb – módját választani. Korábban, ugye az írással-újságírással tettem próbát, nem túl eredményesen, aztán következett a színház, ami kiskorom óta szívügyem. Úgy határoztam, szerencsét próbálok a drámajátszás egyetemi tanulmányaival. Felvettek, és az első ott töltött évem után nagyon megtetszett az a miliő, amit a bukaresti Caragiale Színház- és Filmművészeti Egyetem nyújtott. Úgy gondoltam, és gondolom ma is, itt van az én helyem, ezt kell csinálnom. Az újságírással pedig végleg felhagytam.

Cosmina Stratan – névjegy
A 29 éves román színésznő a Jameson CineFest – Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál Nemzetközi Zsűrijének a tagja. 2012-ben a legjobb női alakítás díját nyerte a Cannes-i Filmfesztiválon Cristian Mungiu Dombokon túl című filmjének női főszerepéért. 2013-ban diplomázott a bukaresti Caragiale Színház- és Filmművészeti Egyetemen (az iskola nemzetközi kapcsolatokért felelős rektor-helyettese, Doru Nitescu a miskolci nemzetközi filmes grémium elnöke). Stratan számos főszerepet játszott bukaresti színházakban, köztük  Cordeliát a Lear királyban és a legendás Bunandrában, Andrei Serban rendezésében.

hvg.hu: A színházi vagy filmes munka érdekli inkább?

CS: Főleg a színház vonz. Részben azért, mivel az iskolában a filmes képzés még gyerekcipőben jár, a színházi kurzus viszont professzionális.

hvg.hu: Ennek ellenére világszerte ismeretséget Cristian Mungiu Dombokon túl című filmjével szerzett, játékát a Cannes-i zsűri tavaly a legjobb női alakítás díjával jutalmazta. Hogyan jutott a szerephez?

CS: Mondhatjuk, a szokásos filmes módon: meghallgatást tartottak, és a szerepválogató engem is hívott, de nem tudtam, hogy Mungiu filmjéhez válogatnak szereplőket – erre csupán később jöttem rá. (A 4 hónap, 3 hét, 2 nap című – Cannes-ban Arany Pálmával, illetve Európai Filmdíjjal honorált – drámájával a nemzetközi filmtudatba berobbant 45 éves Cristian Mungiu akkora név a mai romániai filmjátszásban, mint nálunk az Oscar-díjas Szabó István vagy a Cannes-i díjas Jancsó Miklós. Mungiu a Dombokon túllal 2012-ben a legjobb forgatókönyvnek dukáló pálmát is elhozta – a szerk.) Mungiunak mutattak képeket színésznőkről és színészekről, akik közül a számára szimpatikusakra rábökött, hogy őket meg szeretné hallgatni. Én nem nagyon reménykedtem, mert tőlem külsőleg távol állt az a karakter, amit el kellett volna játszanom. Amikor felhívtam a casting direktort, el se mertem hinni, hogy enyém a szerep.

hvg.hu: Tökéletes választásnak bizonyult, az első filmjében nyújtott játékát rögvest női főszereplői díjjal ismerték el a legnagyobb és legrangosabb filmfesztiválon. Mennyire változtatta meg az életét a Cannes-i elismerés?

CS: Mondhatni, viccesen indult a dolog, mert a forgatás végéhez közeledve azt mondta az egyik filmbeli partnerem, a papot alakító Valeriu Andriuta, hogy készülhetek átvenni az Arany Pálmát Cannes-ban, mire megkértem, hagyja abba a bolondozást, mert nem tudok az utolsó jelenetekre koncentrálni (nevet). Meglepődtem, mert nem igazán adódott időm álmodozni ilyen sikerről, a csillogó filmvilágról, sőt egyáltalán arra nem nyílott alkalmam – a történések gyors tempóban követték egymást –, hogy azt ízlelgessem, egy Cristian Mungiu-filmben játszhatok. Hiszen Cristian ma a legismertebb, leghíresebb filmrendező Romániában, bárkinek nagy megtiszteltetés vele dolgozni. A Cannes-i díj óriási jelentősséggel bír az életemben, de szívből remélem, hogy nem változtatott meg, belülről az vagyok, aki voltam. Tudjuk, nehéz ellenállni a hírnévnek és a csillogásnak, de én tényleg bízom benne, hogy a lényegemet tekintve nekem sikerül. Azt hiszem, inkább az emberek változtak meg körülöttem, változott a hozzám való hozzáállásuk, de erre meg azt mondhatom: ez normális jelenség.

hvg.hu: Ennek a díjnak van köze a mostani zsűritagságához? Netán csinált ilyesmit korábban?

CS: Nem, annak előtte nem tiszteltek meg filmes zsűriben történő részvétellel. A díjam annak a megerősítése, hogy van keresni valóm a film világában, és igen, a CineFest-zsűritagság is ennek köszönhető. Ez persze nem azt jelenti, hogy emiatt alapból jó zsűritag lennék, de borzasztóan igyekszem, hogy jól végezzem a munkámat. A miskolci fesztivál versenyfilmjeit elsősorban nem technikai szempontból figyelem, hanem a színészi munkákat illetően. Kicsit másképp, mint a zsűritársaim.

hvg.hu: Netán önnek eleve az a feladata, hogy a színészi alakításokat értékelje? Szétosztották a zsűriben, hogy ki mit vizsgál, hogy ön, mint Cannes-i színészi nagydíjas a játékosokra összpontosíts?

CS: Nem, nem igazán van közöttünk egy ilyen feladatmegosztás. Inkább azt mondanám, hogy mint színésznő természetszerűleg, zsigerből figyelek erre. A Nemzetközi Zsűri elnöke, Doru Nitescu – aki tanárom is az egyetemen –, az első megbeszéléseink egyikén mondta, hogy összességében értékeljük a versenyfilmeket, nem szeparálta a tennivalókat, hogy ez a tag a rendezőket értékelje, az a színészeket, amaz meg a stábmunkát.

Cristina Flutur, Cosmina Stratan, Alec Baldwin
AFP / Alberto Pizzoli

hvg.hu: Hatékonyan együtt tud működni négy férfi és négy nő? A versenyfilm-fesztiválok esetében szerintünk egyedülálló a nemek ilyen aránya.

CS: Szerintem egy ilyen munka esetén is érezhető a nemi hovatartozás. Úgy vettem észre, a férfiak sokkal megfelelőbbek erre a feladatra, mert a gondolkodásmódjuk tisztább, vagyis jobban tud egy dologra irányulni, nevezetesen, hogy melyik a jobb film. És bár ez így nem teljesen igaz, de – ahogy a való életben – a nők hajlamosabbak a részletekre figyelni, akár elveszni azokban. A figyelemmegosztást, nemde, a nőknek tulajdonítják. S ha a nők ilyenek, a színésznők százszorosan azok. Teszem hozzá: a férfiszínészek is. Ide tartozik, s persze érthető, hogy tőlem mindig, nem csak most azt kérdezik, ki a kedvenc színészed-színésznőd, és szinte sohasem gondolok nőre. Összpontosított, tiszta gondolkodásban és színészetben is szerintem a férfiak a jobbak. Úgy érzem, a zsűri munkájában kiegészítjük egymást, mert míg mondjuk a férfi kollégák a rendezés vagy a film egészét díjazzák, mi, hölgyek a részleteket értékeljük. A kettő együtt alkot teljességet, és ez így jó.

hvg.hu: Milyennek tartja az idei versenyfilm-felhozatalt? Úgy tűnik, meghatározó a világ szexuális megközelítése.

CS: Tény, hogy igen erős, kiemelt téma a versenyfilmekben a szexuális érzékenység, akár érintőlegesen is, de fontos a testiség. Ez nem új keletű jelenség, sok mostani filmben találkozhatunk vele, alkalmasint az a mód hat az újdonság erejével, ahogy ezt a témát megközelítik. S az érdekes az, ezek a filmek azt mutatják, hogy ennek számtalan útja lehetséges. Már nagyon várom, hogy a végső döntésnél a szex kapcsán a négy férfi és négy női zsűritag egymásnak feszül… (mosolyog)

hvg.hu: A CineFestet követően készül valamilyen filmes munkára?

CS: Nemrég fejeztem be egy HBO-tévésorozat felvételeit Romániában (Stay with me, vagyis „Maradj velem” munkacímmel – a szerk.), és nagyon várom a következő kihívást. Bonyolult erről beszélni, mert alighogy véget ér egy munka, rögtön kutakodsz a másik után, hogyan léphetnél a következő szintre. Nem pusztán a karriered miatt, hanem mert tétlenül lézengsz. S minden a történeten múlik, hogy az közel tud-e kerülni hozzád, legyen szó tévésorozatról, művész- vagy kasszarobbantó filmről. A történet számít, mindegy, hogy az adott karakter, akit játszanom kell, közel áll hozzám vagy sem. Hiszen végül is színésznő vagyok.

 (Az interjú elkészítéséhez köszönjük Fecsó Zoltán közreműködését.)

Gazdaság Tiszai Balázs 2024. december. 04. 17:30

Dél-Korea elmúlt 24 órája: amikor annyira utál mindenki, hogy csak az önpuccs tűnik megoldásnak, de még az se sikerül

Jun Szuk Jeol elnök a hadiállapot kihirdetésével majd visszavonásával néhány óra leforgása alatt szilánkjaira zúzta szét azt a képet, ami a nyugati világ lakosainak többségében élt Dél-Koreáról, miközben saját népe elé véres és traumatikus képeket rángatott elő a kollektív emlékezetből. A villámgyorsan hamvába hullt önpuccsból akár halálos ítélet is születhet, a dél-koreai kormány bukása már csak formaságnak tűnik.