Ön mi szeretne lenni: rabszolga vagy helytartó? Harcosok, zsonglőrök, sok-sok saru, és egy megrázóan őszinte filozófia tanár a Savaria karneválon.
Szombathelyen tizenhárom éve nyáron is van farsang. Augusztus végén négy napra eltűnnek a belvárosból az autók és a macskaköves főtér agorává alakul át. Idén mi is tógát öltöttünk, és belevegyültünk az egykori római provincia rabszolgáinak és polgárainak forgatagába.
El akarja adni vagy el akarja cserélni a feleségét? A Savaria Karneválon erre is van lehetőség. A legviccesebb mégis csak az, amikor tógában integet felénk főnökünk vagy a karneváli felvonuláson kivont karddal tör utat magának a város polgármestere. A belvároson átvonuló harci szekerek egyikéről pedig Jordán Tamás vagy éppen Szabó Győző integet a bámészkodó tömeg felé.
Van némi történelmi alapja annak, hogy Szombathely, függetlenül az aktuális városvezetés pártállásától újra és újra átalakul ókori provinciává. Savaria, azaz Szombathely római kori elődje a Borostyánkő út egyik fontos állomása: Magyarország legrégibb városi rangú települése volt. A település stratégiai fontosságú Borostyánkő út melletti fekvése ugyanis arra ösztönözte a rómaiakat, hogy előbb ló- és kocsiváltó helyet, majd várost építsenek.
A második századtól Pannonia Superior tartomány vallási központja, később Pannonia Prima tartomány székhelye lett és a népvándorlás idején indult csak hanyatlásnak. Savariát a legenda szerint csak a hunok királya, Attila tudta elfoglalni 441-445 között.
„Bűntetlenül lehetek részeg, mert a tanítványaim is azok”
A karnevál nem csak turisták ezreinek a városba vonzásáról van szó, noha kétségtelenül ez sem elhanyagolható szempont. Stílusosan a Borok utcájában talált alkalmi ismerősünk, egy középiskolai filozófia tanár szerint a karnevál az évek során egyfajta feszültségkieresztő szeleppé alakult át a helyiek számára:
„Négy estén át bűntetlenül lehetek részeg, mert tudom, a tanítványaim is azok. Az évkezdésig meg még hátravan egy hét, azalatt ki is józanodunk meg talán azt is elfelejtjük, ha véletlenül részegen láttuk egymást.” Akadtak olyanok is, akiknek még a Borok és Sörök utcája sem kellett a karneváli hangulathoz.
A Történelmi Témaparkban például harminc év körüli római harcosnak vagy éppen polgárasszonynak beöltözött fiatalok lelkendeztek: „Már nem is tudom hanyadik év ez, hogy kinn vagyunk. Ezt nem lehet megunni, még az sem zavar, hogy a páncél alatt szinte megolvadok a melegben.” Hát igen, van abban valami báj, ha az embernek azon kell gondolkodnia, vajon a rabszolga vagy a helytartó álarca mögött rejtőzik-e rég nem látott ismerőse, akinek megígérte, beköszön. Persze nem sikerül eltalálni.
Csülök tógában
A Savaria Karnevál alaphangulatát a beöltözött és két napon át felvonuló, tűzzel zsonglőrködő mutatványosok, dobpergésre masírozó páncélosok, harci szekereken, babérkoszorúval a fejükön vonuló győztes hadvezérek és az őket táncolva kísérő hastáncosnők teremtik meg. Ennek ellenére túlzás lenne azt mondani, hogy egész Szombathely őrzi a hagyományt és a Savaria Karnevál idejére mindenki tógába és saruba bújik. Igaz, a helyi szakközépiskola szabó tanulói elegendő tógát varrtak a város ellátására, amelyek jelképes összegért több bódéban is megvásárolhatók. Jelmezt azonban a merészebbek öltenek, a helyi lakosság nagy része inkább civil ruhában jár-kel a forgatagban.
Utólag igazat adhatunk a gyávábbaknak, mert nem egyszerű mutatvány egész nap korabeli viseletben manőverezni a hatalmas embertömegben. A melegen túl ott van még az evés problémája: meglehetősen nehéz úgy csülköt enni, ha az abrosz nem a tányér alatt van, hanem éppen rajtunk függ, hogy az egyéb szükségletekről már ne is beszéljünk.
Márpedig enni itt muszáj, már csak a pazar illatok és színek okán: medvehagymás langalló, nyárshús, csülökpörkölt, desszertnek egy kis frissen sült kemencés rétes vagy illatos kürtöskalács. Aztán ott van még a Borok utcája majdnem féltucat pincészetével, a Sörök utcája pedig kézműves söreivel.
Palya Bea, Budapest Bár, Intim Torna
A Savaria feszt azonban nem csak eszem-iszom egy kis jelmezes mókával megspékelve: a boron és ételen túl bőséges kultúradagot is kimértek. A Karneválszínházra a Szombathelyi Weöres Sándor Színház színészei két előadással is készültek. A közönség a Romkertben megtekinthette Ovidius Átváltozások című művét Jordán Tamás interaktív-kísérletező rendezésében, illetve az Isteni mérföldkő című darabot Hollósi Frigyes főszereplésével.
A Borok utcája színpadán esténként olyan előadók léptek fel, mint Palya Bea, a Vujicsics Együttes, a Pannonia Allstars Ska Orchesta, az Intimtorna Illegál vagy a Budapest Bár.
Áldozati szertartás Isis-nek
A régészet iránt érdeklődők kiváncsiságát a nem régen felújított Iseum római és bronzkori sírleleltei, valamint az elmúlt évek régészeti munkálatait bemutató kiállítás elégítette ki. És aki még visszább akart repülni az időben, egy korabeli szertartáson is részt vehetett, amelyet Isis istennő tiszteletére tartottak. A szertartás szövegét Apuleius Aranyszamár című regényéből rekonstruálták.
A Savária Karnevál szervezői által hosszú éveken át kikísérletezett interaktív történelmi játék és fesztivál sikere több mint egy évized után már számokban is megmutatkozik. Három és fél nap alatt majdnem 130 ezer látogató, köztük sok osztrák turista látogatott el a fesztiválra.
Miben ne bízzunk, ha eladnak rabszolgának?
Mit tegyünk ha a karneváli forgatagban, pár pohár bor után véletlenül letérünk a biztonságos útról és hirtelen egy ravasz rabszolgakereskedő karmai között találjuk magunkat? Flavius Calmaricus Egoismus rabszolgakereskedő ugyanis minden évben ellátogat Rómából egykori kedvenc tartományába és kitartóan vadászik áldozataira. A közönségből összefogdosott rabszolgákra aztán kedvére licitálhat mindenki a Végvásárban.
Ha véletlenül Flavius Calmaricus Egoismus fogságába kerülünk, abban bízhatunk, hogy családunk kifizeti az értünk kért váltságdíjat. A fogságba esés jó próbája a házastársi hűségnek is. Mert ha a férjeken a sor a kiszabadításban, a feleségek csak reménykedhetnek, hogy nem egy csinosabb és fiatalabb rabszolganőre fog licitálni helyettünk. Szerencsére, a szervezők tapasztalatai szerint a férjek nem merik egy rossz kiváltás miatt kockáztatni megszokott meleg vacsorájukat.