Nem sokon múlott, hogy a 20. VOLT Fesztivál megrendezését egy környezetvédő szervezet megakadályozza. Ha így lett volna, több tízezer voltosnak okoztak volna szomorúságot, viszont tény: senki és semmi nem zavarta volna meg a Lővér növény- és állatvilágát. Interjút olvashatnak Amy Makowieczkivel, a turné- és fesztiválkultúra zöldítését célzó ReVerb szervezet képviselőjével és Lobenwein Norberttel, a VOLT szervezőjével.
Beindult a fesztiválszezon, de az egyre környezettudatosabb buliközönség megint a szokott dilemmával szembesül: ugyan visszatér a természetbe, hogy a fenntarthatóság mellett kampányoló zenekarokat hallgassa, ám közben rekordmennyiségű üzemanyag (kamionok, buszok), áram (színpad) vagy éppen műanyaghulladék (poharak, tányérok) pazarlásához asszisztál.
Pár éve megjelentek olyan kezdeményezések, amelyek kifejezetten a turné- és fesztiválkultúra zöldítését tűzték ki célul. A mozgalom legismertebb aktivistája az amerikai ReVerb szervezet. Képviselőjük, Amy Makowieczki mesélt a hvg.hu-nak. A magyar fesztiválok zöldítéséről Lobenwein Norbertet, a kedd este nulladik nappal startoló VOLT igazgatóját kérdeztük.
hvg.hu: Adam Gardner, a Guster gitárosa és felesége, Lauren Sullivan 2004-ben egy kis non-profit kezdeményezésként indította el a ReVerbet. Mára önök az amerikai zeneipar egyik meghatározó szereplői lettek. Gardner azt mondta egy interjúban, hogy egyes zenekarok kis lépéseket tesznek, míg mások az egész menüt kérik. Vannak konkrét példák ilyen lépésekre, zenekarokra?
Amy Makowieczki: Egy ReVerb turnén a „zöldítés” több szinten történhet. Van, amikor a backstage területét tesszük fenntarthatóbbá szelektív hulladékgyűjtőkkel, vízállomással, helyi termelőktől származó ételekkel, biodízel szolgáltatásával. Van, amikor a rajongókat is megcélozzuk, hogy megismerjék a fenntarthatósággal kapcsolatos lehetőségeiket az úgynevezett Eco Village keretében.
Itt informálódhat a közönség a zöld kezdeményezésekről helyi és országos szinten. Hogy mivel jelenünk meg, az a zenekar büdzséjétől, a helyszín méretétől és a menedzserektől függ főleg. Személyre szabott terveket szoktunk készíteni minden kliensünknek.
hvg.hu: Red Hot Chili Peppers, Alanis Morissette, a Dave Matthews Band, Norah Jones, John Mayer, Sheryl Crow, Beastie Boys, Fall Out Boy, Avril Lavigne: vagyis, eddig főleg alternatív rock zenekarokkal dolgoztak. Van annak valami oka, hogy pont ennek a műfajnak a szereplői ilyen progresszívek környezetvédelmi kérdésekben? Az alter-rock közönsége is környezettudatosabbként ismert a többi műfaj rajongóinál? Ez valóban igaz rájuk?
A. M.: Nagyon változó. Olyan programokat igyekszünk összeállítani, amelyek a teljesen képben lévő és a fenntarthatóság fogalmaival még csak most ismerkedő jelenlévőket is lekötik, szórakoztatják.
hvg.hu: Mennyire aktívak a zöldülés terén az európai koncertszervezők? Dolgoznak-e az európai terjeszkedésen?
A. M.: Nincs Európában képviseletünk, de ha olyan a turné, előfordul, hogy oda is elkísérjük a zenekart. Viszont van egy testvérszervezetünk Európában, a Sustainable Touring, akik munkáját elismeréssel követjük!
hvg.hu: Az ember kísértésnek érzi, hogy megkérdezze: miért nem kezdte ezt el már valaki jóval előbb?
A. M.: Adam azért fogott ebbe a vállalkozásba, mert úgy érezte, hogy teljesen máshogy él otthon és amikor turnézik. Valóban nem egyszerű az országúton zöldnek maradni, de egy kis kreativitással minden megoldható. Az emberek csak most kezdik felfogni, milyen egyszerűek és logikusak ezek a változtatások.
hvg.hu: Amikor elkezdték a VOLT Fesztivált, mennyire ügyeltek a környezettudatosságra? Volt-e ezen hangsúly?
Lobenwein Norbert: A VOLT 19 évvel ezelőtt indult. 1993-at 2012-vel szinte lehetetlen összehasonlítani. Nemcsak azért, mert a VOLT akkor még egy törpe fesztivál volt (a Soproni Sportcentrumban, 800 fős közönséggel, 5 zenekarral – a szerk.), hanem azért is, mert a környezettudatosság fogalmát akkoriban sem mi, sem a közönségünk nem ismerte.
Ha lettek volna fogalmaink róla, akkor se hiszem, hogy hitelesen átadhattuk volna a közönségnek, hiszen mi magunk is 19 éves gyerekek voltunk. De akkoriban ez a kérdés még fel sem merült.
hvg.hu: Amikor fokozatosan egyre nagyobb tömegek – egyre nagyobb színpadok – egyre több bár, sátor stb. jelent meg e fesztiválon, hogyan változtak a környezettudatossággal kapcsolatos stratégiák. Melyek voltak a legfőbb kihívások?
L. N.: Talán túlzás nélkül mondhatom, hogy ezen a téren mi, vagyis a Sziget Szervezőiroda fesztiváljai kezdeményezők voltunk az országban. Emlékszem, amikor a fesztiváljainkon először megjelentek a szelektív hulladékgyűjtő színes konténerek, a közönség körbeállta azokat, fotózkodott velük, nem tudták, mire való. Ennek az "életmódnak" a bevezetésében a fesztiváljainknak nagy szerepe volt és van a mai napig egy nagyon fontos korosztály esetében.
hvg.hu: Hat éve az egyik alapítója volt a Heineken Balaton Sound fesztiválnak. Lát ma korszerűbb hozzáállást ezen a téren? Törekszenek a fenntarthatóságra?
L. N.: Elsősorban a szelektív hulladékgyűjtés terén vagyunk aktívak. A célunk az, hogy a keletkezett hulladék 25%-át újrahasznosítsuk. Emellett törekszünk arra is, hogy minél korszerűbb elektromos berendezéseket, fénytechnikát alkalmazzunk, amivel csökkenteni tudjuk az energiafogyasztást.
Sok esetben egyébként azt látom, hogy a környezettudatosság sokkal inkább egy jól hangzó szlogen és a PR-ban gyakran erősebben jelenik meg egy-egy eseménynél, mint a valóságban, de ettől függetlenül az ilyen irányú tevékenységet fontosnak tartom.
A fesztiválok közönsége többnyire nyitott fiatalokból áll, akikkel érdemes megismertetni olyan technológiákat és korszerű gondolkodást, amely befolyással lehet a későbbi életükre. De ettől függetlenül nem tartom reális elvárásnak és célkitűzésnek, hogy a világsztárokat felvonultató fesztiválokon szélerőmű biztosítsa az áramot.
Mutathatunk példát egészen triviális területeken is, például a fesztiválozókat arra buzdítjuk, hogy bringával jöjjenek, és azzal fedezzék fel Sopront vagy Zamárdit. Ezt naponta százával meg is teszik. Mint ahogy ugyancsak tömegével vesznek részt a vendégeink a környezettudatos életmód megismertetését célzó programjainkon is.
hvg.hu: Figyelemmel kísérik az amerikai ReVerb munkáját, akik az áramfogyasztástól az újrahasznosítható söröspoharakig az egész turnékultúrát újragondolták fenntarthatósági szempontból?
L. N.: Nálunk a fesztiválszervező csapatunkból kinőtt Zöldövezet Társulás foglalkozik azzal, hogy megvizsgálják a lehetséges környezetterhelés-csökkentési megoldásokat. Rengeteg javaslat született már, amelyek támogatók hiányában nem tudtak eddig megvalósulni: ilyen például a keletkezett hulladék mennyiségét radikálisan csökkentő újrahasználható – betétdíjas, tehát visszaváltható – söröspohár is. Idén, a VOLT Fesztiválon a Telekomnak köszönhetően egyre több ilyet láthatunk a vendégek kezében.