Tudja mi az a fuhun? Holnap minden kiderül!
Egy újfajta hangszert, a fuhunt mutatja be a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztiván nyitónapján, péntek este Dresch Mihály. A neves dzsesszmuzsikus maga építette fuhunnal és kibővített kvartettjével lép pódiumra a Bárka Színházban.
A program lemezbemutató koncert is, a Fonó Records kiadásában megjelenő felvételen is megszólal a hangszer, amelyet Dresch Mihály épített. Évekig kísérletezett, hogy a fából elkészített és szaxofonbillentyűkkel megszólaltatott új konstrukció várakozásainak megfelelően szóljon. Ahogy a muzsikus elmondta az MTI-nek, a koncert közönsége dönti majd el, hogy élőben miként szól a fuhun, mennyire fogadják el a hangját.
"Többször jártam Erdélyben, ahol a zenészeket hallgatva megragadott egy mély hangolású furulya hangja. Elkezdtem a hangszerrel foglalkozni és készítettem magamnak egy ilyen nagy méretű, mély hangú instrumentumot. Aztán pedig azon gondolkoztam, hogy abban a zenében, amit én játszom, ugyan rengeteg a népzenei hatás, de mégiscsak újfajta, bonyolult, a 12 fokúságban gyökerező a muzsikám. A furulyával viszont csak egy hangnemben lehet játszani. Azt találtam ki, hogy kitalálok egy olyan hangszert, amivel bármilyen hangnemben, harmóniaváltásokkal lehet zenélni" - részletezte a fuhun megszületését Dresch Mihály.
A művész nem tartja túl nagy újdonságnak, a lényege az, hogy furulyahangzást ad, de a szaxofonbillentyűkkel lehet megoldani a váltásokat. Nem népzene, nem is világzene, nem is par excellence dzsessz szól majd a koncerten, hanem népzenéhez közeli muzsika, valami, ami mostanra ért össze. Zömmel Dresch-számokat játszik a kibővített együttes: Lukács Miklós (cimbalom), Hock Ernő (nagybőgő), Baló István (dob), Szabó Attila (hegedű), ifj. Csoóri Sándor (Sündi), Kunos Tamás (brácsa), Bartók József (nagybőgő).
A Liszt-díjas Dresch Mihály a mai magyar dzsessz kiemelkedő alakja, kiváló szaxofonos, a magyar népzene és a dzsessz ötvözésén alapuló saját zenei világot alakított ki. Tizenhét évesen kezdett el komolyabban muzsikálni, Johnny Griffin játékának hatására választotta hangszerének a szaxofont. Zenei tanulmányait a konzervatórium előkészítőjében kezdte, később felvették a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola dzsessz tanszakára, ahol 1979-ben végzett.
Kezdetben elsősorban a klasszikus amerikai fekete dzsessz, valamint a gospel és a spirituálé iránt érdeklődött. A nyolcvanas évek elejétől kezdve rendszeresen koncertezik neves hazai muzsikusokkal. Első kvartettjét 1984-ben alapította, melynek a kilencvenes évek közepéig gyakorta változott a felállása. Rendszeresen jár Erdélybe népzenét gyűjteni, gyakorta megfordul táncházakban, saját zenekarán kívül más együttesekkel is koncertezik.