Testet öltött víziók
Az iparművészet remekei sorozatban látott napvilágot Somogyi Zsolt A magyar szecesszió bútorművészete című könyve. Az albumszerű kiadvány beilleszthető a kiadó Stílusok és korszakok szériájába is, hiszen ugyanazokkal a műszaki paraméterekkel és arculati elemekkel bír, mint a nagyjából kétszáz oldalra tervezett művészettörténeti kiadványok.
Kezdjük ott, hogy amikor nagyvonalúan átlapoztuk A magyar szecesszió bútorművészete című albumot, csak a képeket és a képaláírásokat néztük meg. Aztán amikor néhány nappal később ellátogattunk az Iparművészeti Múzeumba a szecessziós bútorkiállításra, egyszer csak azt éreztük, amit A végtelen történet Bux Barnabás Boldizsárja: egy könyv lapjai közé kerültünk. Az album szerkezete a kiállítás egységeit követi, sőt, a könyv illusztrációi szinte hiánytalanul megtalálhatóak az Iparművészeti Múzeum tereiben. Eszményi keresztmarketing: könyvhöz kiállítás, kiállításhoz könyv.
Egy szavunk sem lehet, sőt, örülünk is neki, hiszen a kötet hiánypótló munka, végre nemcsak városi legendákat hallhatunk, melyek szerint vannak szecessziós villák, ahol az építész által tervezett szecessziós bútorzat is megmaradt. Nos, nem maradtak meg teljes enteriőrök, de ahhoz képest, hogy a második világháború gyakorlatilag romvárost csinált Budapestből, örülhetünk, hogy néhány tárgy épségben átvészelte a világégést, 1956-ot, illetve a szocializmus szellemi nihiljét.
Forrás: Éri-Jobbágyi: A magyar századforduló 1896-1914 |
Az utókor inkább az art deco felé kilengő, tiszta, geometrikus formákat fogadja el, mintsem a lovagkori, gótikus hatású, historizáló szecesszió vízióit, de szerencsére Somogyi József nem sugalmaz, nem akarja ízlését ráerőltetni az olvasóra. Persze, a könyv nagy képekkel jelzi egy-egy tervező iránti elragadtatását, de ez így van rendjén.
Bizonyára vannak, akik a magyar szecesszió építészeti reprezentációja alapján azt gondolnák, hogy az irányzat afféle félhivatalos állami művészet volt, de el kell mondanunk, hogy a szecesszió ellen 1902-ben még parlamenti interpelláció is volt. Wlassich Gyula vallás- és közoktatási miniszter fejezte ki nemtetszését, mert nemzetietlennek tartotta, miközben a hazai szecesszió alapvetően magyar ornamentikával operált. Lechner Ödön munkássága során használt ugyan indiai motívumokat, ám ezek keveredtek a magyarság keleti eredetét igazoló karakterjegyekkel.
Összebútorozva a magyar szecesszióval | |
Corvina Kiadó, 200 oldal (A szerző az Iparművészeti Múzeum Adattárának munkatársa.) |
Poós Zoltán