Néhány kifogástalan Lucien Hervé-fotó Budapesten
Lehet, hogy mégsem késtünk le? Lehet, hogy valamelyest még korrigálható a vétek, hogy az egyetemes fotóművészet legnagyobbjai közé számító magyarok oeuvre-jéből épp szülőhazájukba kevés jutott? S lehet, hogy ezáltal a magyar fotótörténet szélesebb horizonton értelmezhető?
A közel száz évet élt Lucien Hervé műveiből korábban több jelentős kiállítást rendeztek Magyarországon, s a centenárium alkalmával nyilván jövőre folytatódik a tárlatok sora. Komolyabb albumok is megjelentek fotóiból, s tevékenységének erős, architektúrához kapcsolódó vonulata miatt tekintélyes méltatói sorában a legfontosabb hely építészeknek jutott – Major Mátétól Batár Attiláig. Így az a kamarakiállítás, amelyet Pőcze Attila rendezett galériájában, nyilván nem a felfedezésre vagy az újragondolásra vállalkozik, hanem – az intézmény profiljának megfelelően – néhány kifogástalan darabot emel ki és ajánl az érdeklődők figyelmébe.
A tárlatot a fotós szcéna idei eseményei, elsősorban a nagyszabású állami Capa-szerzeményezés állítja új fénytörésbe, kérdve: lehet, hogy mégsem késtünk le? Lehet, hogy valamelyest még korrigálható a vétek, hogy az egyetemes fotóművészet legnagyobbjai közé számító magyarok oeuvre-jéből épp szülőhazájukba kevés jutott? S lehet, hogy ezáltal a magyar fotótörténet szélesebb horizonton értelmezhető?
Lucien Hervé: Le Corbusier chandigarh-i Legfelsőbb Bíróság-épülete 1955 silver print, 227x158mm © Vintage |
Kevés az esély, hogy valamelyik közgyűjteményünk nagyobb Hervé-kollekcióra tegyen szert. Már az idős mester is gondot fordított arra, hogy munkái a világ jelentős gyűjteményeiben kapjanak helyet (ha azt az álmát, hogy főműveit valamilyen módon egyben tartsa, nem is sikerült megvalósítania). Halála után az érdeklődés megnőtt, s ma már a hagyaték sem bővelkedik vintage-okban. Nyilván a negatívokról készíthető lenne modern nagyítás, „mesterkópia”, még ha azok értékéről finoman szólva is megoszlik a szakmai vélekedés. Jelentőségük persze még az ilyesfajta fetisizált kópiáknak is lehet, akárcsak a Capa-vásárlás esetén: felpezsdítheti a gondolkodást, vitát kezdeményezhet fotográfus intézményrendszerünkről, amely máig sem tudja történeti értékeit érdemben feldolgozni, a „nagy” fotótörténetbe beemelni, s máig zavarban van, hogy a tőlünk távol létrejött életművekre szellemileg mennyire s milyen módon tarthat igényt. Nagy léptékű – és a Capa-ügynél szerencsésebb – vásárlásokról persze lehet álmodozni, s ha véletlenül alkalom adódna rá, akár gyorsan cselekedni is. De a realitás inkább azon magángyűjtemények esélye lenne, amelyek az itt és amott felbukkanó apróbb-nagyobb értékeket „megcsípnék”, és sokak aprómunkájával pótolnának valamennyit a közgyűjteményi hiányokból.
(Megtekinthető október 16-ig.)
Bán András