Green Day: amerikai balegyenes és fejlődésregény
Az anyagcserével foglalkozó szövegektől és a dühödt csapkodástól a Green Day húsz év alatt generációs baloldali megmondózenekarrá nőtte ki magát. Kérdés, hogy van-e összefüggés az amerikai elnöki ciklusok és a kaliforniai punk- fejlődésregény között. A WAN2 szerint van.
A nyolcadik lemezükkel jelentkező Green Day-tagok éppen nyolcadik elnöküket fogyasztják, ezúttal – közmegelégedésre – demokrata érzelmű presidente lakja a Fehér Házat. A rendíthetetlenül balos srácok szerint nagy dolgok vannak készülőben a nagy vízen túl, erre utal az oaklandi stúdiójuk bejáratánál díszelgő, hatalmas Barack Obama-poszter, no meg a frissiben megfogalmazott buzdítás a 44. népvezérhez: „A bulinak vége, öreg, most aztán láss munkához, és rakd rendbe az országunkat!” Tény, hogy Billie Joe Armstrong énekes-gitáros, Mike Dirnt basszer és Tré Cool dobos nem Malibuban vagy Beverly Hillsben látta meg a kaliforniai napot. A Rodeo nevű porfészekben vese alakú úszómedencék is csak a reklámplakátokon akadtak. De menjünk sorjában.
Nixontól Reaganig (1972-1989)
Billie Joe Armstrong 1972-ben született a fent említett észak-kaliforniai iparvárosban, ahol a gyerekek azért kéredzkedtek haza a suliból, mert fájt a fejük a belélegzett szmogtól. Apját korán elvitte a rák, a hat testvért a pincérnő anyuka próbálta eltartani. Michael Ryan Pritchardot – aki a laza basszushúr hangjáról kapta a Dirnt művésznevet – heroinfüggő anyja hathetes korában elajándékozta.
California über alles |
Kik a kaliforniai ős-punkok? |
A két rodeói srác létrehozta a Sweet Children együttest; az első fellépésükre 1987 októberében került sor abban a környékbeli bárban, ahol Armstrong mama felszolgált. A dobok mögött John Kiffmeyer dühöngött, aki a szülővárosára emlékezve időnként Al Sobranteként mutatkozott be. Az ő menedzseri vénájának köszönhetően hamarosan stabil rajongótábor verődött össze a koncerteken, amelyek egyikén a Lookout! Records tulajdonosa is kifigyelte a Childrent, és innentől már nem sok kellett ahhoz, hogy egymás tenyerébe csapjanak. Jött az első szerződés, jött az első, szerényebb stúdió, 1989-ben pedig jött az 1000 Hours című kislemez, amelyet akkor már EP-nek hívtak. A zenészi képességekről csak annyit, hogy az amúgy pofonegyszerű Dry Ice című számot tizennyolcadik nekifutásra bírták csak felvenni Sobrante ügyetlenkedése miatt, és a dal végén tisztán hallható a többiek örömujjongása: yes, we did it! Hol voltak még ekkor a Grammy-díjak meg a 65 millió eladott lemez…
Bush-bébik (1989-1993)
Miközben mi 1989-ben a rendszert váltottuk és kocsmában néztük a Ceausescu-kivégzést, az Egyesült Államok a vödröt csöbörre cserélte, azaz George Bush személyében újabb republikánus elnök esküdött fel a Bibliára. Mindez csak tovább fokozta a Green Day elszántságát, amelyet ekkor már valóban így hívtak, ugyanis nevet váltottak, mivel nem akartak összekeverődni a Sweet Baby nevű másik helybéli társasággal. A menedzseriátus ugyan nem értett egyet az ötlettel, de Armstrongék olyan lelkesedéssel téptek be nap mint nap, hogy egyszerűen muszáj volt valahogy emléket állítani a rengeteg elpippantott fűszernek. Később, a Dookie című album kapcsán mondta valaki róluk, hogy ez egy kakiról elnevezett lemez egy szívásról elnevezett bandától. Precíz summázat.
Szóval 1989-ben a kiadó feldobott egy nagylemezes lehetőséget, ez lett az öt nap alatt felzenélt 39/Smooth. Később hozzácsapták még az 1000 Hourst és a Slappy című EP-t, így született meg cd formájában a (kapaszkodni!) 1039/Smoothed Out Slappy Hours, amelynek lefordítására később vállalkozunk. A kispályás gyökerekhez való ragaszkodás – ami nem tartott sokáig – a belső borítón is megmutatkozik, ezen ugyanis Kiffmeyer levélben utasítja vissza az IRS Records kecsegtető ajánlatát. A hűséges rajongók még inkább magukénak érezték a srácokat, más kérdés, hogy ők nemsokára tényleg otthagyták a Lookoutot egy még kecsegtetőbb ajánlatért... Első komoly turnéjukkal bejárták az országot, aminek a világlátás és tapasztalatszerzés mellett az is a következménye lett, hogy Kiffmeyer kilépett. Beiratkozott a Humboldt Egyetemre, azóta menedzserként és producerként tolja a punk szekerét. A Green Day azonban zakatolt tovább, mivel felbukkant a dobos, Tré Cool a Lookouts nevű csapatból, amelynek legnagyobb slágere a simulékony Fuck Religion volt.
Cool apja már Vietnamban annyira megutálta a republikánus rezsimet, hogy egy hegyek közötti kisvárosba elvonulva nevelte gyermekeit. A GD jobb híján az ő nappalijukban próbált, így az öreg Wright első kézből kapta arcba a későbbi világslágereket. Ez olyannyira nem viselte meg, hogy felhajtott egy kiszuperált mozgókönyvtárat, átalakította turnébusszá, és néhány koncertkörúton még a sofőrködést is vállalta. „A szemem láttára lettek gyerekekből zenészekké – dőlt hátra később karosszékében az idősb Cool – Eleinte persze minden a bulizásról szólt, én meg azóta is csak vakargatom a fejemet, hogy hogy a fenébe futottak be ezek. Nem gondoltam volna, hogy bárki is megveszi a lemezüket.” Tré másodévesen otthagyta a főiskolát, az ő dobtudásával már messzebbre lehetett tekinteni, jöhetett a Kerplunk album és az európai turné.
A GD politikai vonala ekkor részben illegális lakásfoglalásokból és utcakődobálásból állt (1991-ben Armstrong is részt vett a berkeley-i villongásokban), a dalszövegekben pedig a lepattant mindennapok taglalásaként jelentkezett. A Dookie-ra is feltett Welcome to the Paradise például azt ecseteli, amikor a Green Day kiköltözött Oakland szélén egy üresen álló áruházba, ahol nem kellett lakbért fizetni, cserébe viszont lakótársuk lett egy csomó drogos, hajléktalan és gyilkos. A szózat meghallgatásra talált, a Kerplunkból már az első napon 10 ezret elkapkodtak, a Blender Magazine 100-as listáján ez lett minden idők 47. legjobb indierock-lemeze. Összesen négymillió fogyott belőle, Cool dobos is dalra fakadt egy kétperces country-hülyeség erejéig, és megszólalt az első akusztikus GD-nóta. Az albumzáró Who-feldolgozás My Generation pedig kötelező volt életérzésileg (I hope I die before I get old), a feldolgozásban Billie Joe még némi antimulti-ellenreklámot sem sajnált a publikumtól: Heineken? Fuck that shit! Aztán nem sokkal később a Green Day is világmárka lett.
A panamai áskálódástól, az Öböl-háborútól és az adóterhektől besokallt amerikaiak 1993-ban, 12 év után ismét demokrata elnököt választottak. A művészvilág fellélegzett, ami a Green Day-tagoknál olyan formában jelentkezett, hogy végre gazdagok és híresek akartak lenni. A Kerplunk óta egyre több szó esett róluk a nagy kiadók szivarfüstös íróasztalainál – egy producercápa még Disneylandbe is meghívta őket –, végül a Frank Sinatra által alapított Reprise Records mézesmadzagja nyert. A pár ezer régi rajongót pár millió új váltotta fel. „Nem tudtuk igazán élvezni azt, amit csináltunk, mivel megbénított bennünket a régi ismerősök ellenszenve. Nagy szívás volt. Bűnösnek éreztem magam. Később az American Idiot lett a vezeklésünk, amikor egy kis punk klub aktivistáiként nyomultunk a stadionokban” – tekint ma vissza Armstrong. Persze még addig hátravolt a Dookie és vele az abszolút világsiker.
A GD hírnevét brutális MTV-túladagolás segítségével megalapozó lemez – amely miatt a régi arcok kitiltották őket második otthonukból, a 924 Gilman Street klubból – három hét alatt készült el, 15 milliót vettek meg belőle és kapott egy Grammyt is. Az amúgy nagyon eltalált Basket Case klipje révén még a disznóvágásban járatlanabb magyarok is megtudhatták, hogy mi az a panaszos szemdüllesztés. Témául olyan punk-szokások szolgáltak, mint az unatkozás, maszturbálás, csajozás vagy kábítószerrel való visszaélés. Plusz Armstrong biszexualitása. Az album címe a vándormese szerint azért lett kaki, mert az első turnékon gyakran kaptak gyomorrontást a romlott kajáktól, a borítón – üres perceinkben – meg lehet keresni a sok exkrementum-öntögető kutyus között Elvist, Jézust és Angus Youngot is. Az eladott példányszám okán aligha kell ecsetelni a világ lelkesedését, az ortodox fejek és a szakmailag fanyalgók viszont azonnal fanyalogtak. Elhangzott a „pancsolt kamu-punk”, a „power-pop” és a „pop-punk” kifejezés, ám a trió fütyült a kritikára. Némi következményként számolható el azért, hogy a rá következő Insomniac album valamivel karcosabb hangzású lett. A Dookie mindazonáltal ékesen bebizonyította azt az axiómát, mely szerint gyors számok + pólóhoz felvett nyakkendők + hülye nézés azért nem egyenlő a sikerrel.
Az 1994-es Woodstock is jót tett a felhajtásnak. A Green Day koncertje alatt szabadult el a fesztivál harmadik sárdobáló versenye, és a színpadon ugráló rajongók mellett Dirnt is bekapott egy biztonsági pofont, a pay-per-view tévénézők pedig 35 dollárért megtekinthették a basszer kiütött fogait. A világ a festett szemű rockerek lábai előtt hevert, a nagy amerikai magazinok közül a Rolling Stone, a Spin és a Kerrang magazinok is felvették a Dookie-t valamelyik „minden idők” vagy „mielőtt meghalsz” listájára.
A washingtoni ovális irodában zajló események ellenére – vagy épp azért – Armstrongéknál 2000-ig elég politikamentesen telt-múlt a demokrata idő. Az 1995-ös Insomniac keményebb hangot ütött meg, ennek megfelelően csak kétmillió kelt el belőle az USA-ban. A borító ezúttal Cool régi haverját, Winston Smith-t dicséri, aki egyben a címet is adta: amikor megkérdezték, hogy hogyan képes rövid idő alatt rengeteget festeni, azt válaszolta, hogy álmatlanságban szenved. MTV-orrba-szájba, kitüntetések, díjak stb. Az egyéves pihenőt követő, 1997-es Nimrod a tokon lévő megbélyegzett öltönyös emberek ellenére inkább csak zeneileg nevezhető merésznek. A sláger ugyanis a Good Riddance lett, amelyben dob helyett hegedű szól, és vagy szerelmes dal, vagy ezzel akartak visszakéredzkedni a 924 Gilman Streetre. A számok között kotorászva találni még westernfilmzenét (Last Ride In), ska-indulót (King for a Day) és garázspopot (Walking Alone) is, megint MTV Video Award, aztán jó ideg semmi.
Nagyjából 2000 környékén erősödtek fel a Clinton bukásához vezető tendenciák, a szociális hálóból kipotyogó amerikaiak erősebb kézre vágytak, így reflektorfénybe lépett az újabb republikánus atya, George W. Bush egyenesen Texasból. A délvidék amúgy sem volt kedvenc terepe a GD-nek, vagy ahogy BJ fogalmazott pár évvel később: „Egy dolog azt mondani a színpadon Kaliforniában, hogy fuck Bush, és egy másik dolog Texasban tenni ugyanezt.”
Bár a Billboard magazin listáján a negyedik helyén nyitott, a Warning című hatodik album lett a banda történetének legnagyobb buktája, főként mert a Minorityt leszámítva semmi sem történik rajta. Ez a részben Bob Dylan által ihletett dal lett Armstrong első érett dolgozata a politikai odamondás tantárgyból. Durván kibelezte az állampolgári eskü szövegét: „hűséget fogadok az alvilágnak, kizsákmányolt a nemzet” (under God helyett under dog), aztán beszólt az Erkölcsi többség nevű konzervatív szervezetnek, a videoklipben pedig minden republikánus kapott egy középső ujjat is. „Eleinte úgy éreztem, nincs meg bennem a bátorság és a tudás. De olyan dolgokról akartam énekelni, amire büszke lehetek, nem csak a maszturbációról. Na, nem mintha az nem lenne fontos.” A Rolling Stone értetlenül szóvá is tette, hogy minek ártják bele magukat szocpol kommentárokba, a derék kollégák nem sejtették, hogy ez még csak szárnypróbálgatás volt. A GD renoméja amúgy is mélyponton volt, csak előzenekarként turnézhattak az ő köpönyegükből előbújt Blink-182-val. Valamit tenni kellett.Van a Mad Max II-ben egy jelenet, amikor a mutáns Humungus vezér a csata közben levágja a láncot kegyetlen főpribékjéről, Wezről, és elszabadítja őt. Valami ilyesmit idézhetett elő BJ-ben az értelmiség által lesajnált Bush család ismételt hatalomra kerülése: feltárult az addig takargatott politikai véna, és az elnyomók minden addiginál keményebb ostorozást kaptak. Dirnt és Cool ekkorra már a csapat nácijaként kezdte emlegetni az első számú ideológust.
Teátrálisan |
A Berkeley Repertory Theatre ősztől egy hónapig műsorra tűzi az American Idiot adaptációját. A 19 tagú társulatot vezető Michael Mayer szerint a zenés dráma szinte könyörgött, hogy színpadra vigyék. Állítólag óriási élmény a Green Day-jel dolgozni, amely személyesen húzza majd a talpalávalót. Punk's not dead? |
A külvárosi Jézus élményeit feldolgozó szomorújáték csak a Kiváló anya és a Kiváló város kitüntetéseket nem kapta meg; ez lett az első No.1. albumuk Amerikában és 150 állomásos turnéval fejelték meg. Budapestre 2005. június 9-én jutottak el, a korabeli tévétudósítás szerint „bezöldült az Aréna” és „a punkbanda már az első percben beszólt az amerikaiaknak, hiszen a buli az American Idiottal indult”. BJ megpuszilt egy színpadra felmászott rajongót, majd a nyakába akasztotta a gitárját, úgyhogy nagyon szerettük őt.
Új album, hazai pálya |
A friss 21st Century Breakdown ősbemutatójára természetesen Oaklandben került sor április 16-án. A csaknem háromórás koncerten a Green Day teljes egészében eljátszotta az új lemezt, Armstrong pedig arra biztatta a fiatalokat, hogy másnap nyugodtan lógjanak: „mondjátok meg apunak és anyunak, hogy bazmeg, holnap nem megyek iskolába”. Így vélhetően sokan töltötték a másnap(osság)ot az ingyen osztogatott szövegkönyv olvasgatásával. |
Három éve tessék-lássék nekiálltak dolgozni az új albumon, de aztán mindenki szabira ment. Dirnt a csajával végighátizsákozta Európát, Cool Kubába utazott dobot tanulni („mindig oda megyek, ahová a kormány szerint nem kéne mennem”), Armstrong meg házakat épített a Katrina pusztítása után New Orleansban. Előtte egy jótékony dalt is felvettek a U2-val. „Egy év elteltével még mindig szét volt verve a város. Verandákat, tetőket hoztunk rendbe a feleségemmel, miközben a néni, akinek a házán dolgoztunk, nem is tudta, hogy a Green Dayben zenélek. Teljesen odavolt, mikor mondtam neki.”
Lezajlott néhány, a trióhoz képest igen komoly beszélgetés is, hogy érdemes-e egyáltalán folytatni. Dirnt szerint „más banda simán feloszlott vagy terápiára ment volna, mi nem vagyunk olyanok. Mi sosem adjuk fel.”
A május 15-én megjelenő 21st Century Breakdown előszele egy újabb mellékprojekt volt, amely Foxboro Hot Tubs néven látott napvilágot. Armstrong ezúttal nyíltan bevallotta, hogy „az egyetlen közös dolog a FHT és a Green Day között az, hogy ugyanarról az együttesről van szó. Sok éjszakai jammelés és még több üveg bor van mögötte. Nagyon élveztük a garázsrockos feelinget”.
Mennyből Obama (2009-)
Tavaly novemberben, a választások éjszakáján a GD egy hollywoodi stúdióban dolgozott az American Eulogy (Amerikai dicshimnusz) című dalon. „Őrület volt – meséli Cool – összevissza rohangáltunk, és kiabáltunk, hogy megvan az új elnökünk. A szám éppen passzolt az estéhez. Ha a republikánus McCain nyer, akkor gyorsan kirobbantottunk volna valami forradalmat, az tuti.” Utóbbi esetben az album állítólag sokkal gyötrelmesebben szólna. A nyáron induló turnén a partner megint a Blink-182 lesz, lemezipari megfontolásokból ezúttal előzenekarként. Figyelem: november 6., Bécs.
Ami a hatásokat illeti, ott lesz az akkordfűzések között a Beatles, Bob Dylan és Bruce Springsteen is. De hát – a nagy Joe Strummert idézve – ők úgyis rég leszálltak a punk vonatáról, a legújabb szerelvény célállomását és menetidejét pedig egyelőre csak sejthetjük. Mindenesetre félő, hogy aligha fognak már megállni a 924 Gilman Street csúf téglaépülete előtt.
Matusz Endre