2006. szeptember. 09. 13:10 MTI Utolsó frissítés: 2006. szeptember. 10. 16:00 Kult

Liebeskind: 9/11 az építészet szerepét is megváltoztatta

Az Egyesült Államok ellen 2001. szeptember 11-én végrehajtott terrortámadások alapvetően megváltoztatták az építészet szerepét is - hangsúlyozta szombati rádiónyilatkozatában Daniel Libeskind, lengyel származású, de családjával Berlinben élő világhírű építész, aki korábban megnyerte a lerombolt New York-i Világkereskedelmi Központ (WTC) helyének, a Ground Zerónak az újjáépítésére kiírt pályázatot.

A Freedom Tower terve.
Már épül az új szimbólum
© Wikipedia.org
A számos nemzetközi hírű épület, egyebek között a berlini Zsidó Múzeum tervezője az interjúban hangsúlyozta: a Ground Zero és maga az újjáépítés rendkívül nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy az emberek ma egészen másképp tekintenek környezetükre, s - mint fogalmazott - nemcsak New Yorkban, hanem mindenütt az egész világon.

A hatvanéves Libeskind szerint New York példáján keresztül az emberek megtapasztalhatták a világ sebezhetőségét a fundamentalizmus és a terrorizmus által, de láthatták azt is, hogy egy város - a maga demokratikus értékeivel - ismét lábra tud állni. Ezért is kíséri óriási érdeklődés, hogy mi épül a Ground Zero helyén, hogyan halad az építkezés, s hogyan néznek majd ki a WTC helyén álló épületek - jelentette ki.

A terület újjáépítése hivatalosan már 2004-ben megkezdődött. A Ground Zero helyén - ahol a terrortámadások következtében csaknem háromezer ember vesztette életét - 2004. július 4-én, az amerikai függetlenség napján ünnepélyesen elhelyezték a világ legmagasabb épületének szánt Szabadságtorony alapkövét. Az épület a tervek szerint 541 méter magas lesz és várhatóan az évtized végére készül el, s mellette további impozáns épületek sorakoznak majd.

A New York-i ikertornyok elleni támadások után Libeskind szerint alaposan tanulmányozni kell a majdani új épületek szerkezetét. Szükség van a legújabb technológiára, hogy azokat a lehető legbiztonságosabbá tegyék - jelentette ki, hozzátéve: nem szabad azt sem figyelmen kívül hagyni, hogy "egy nyitott és demokratikus városban építkezünk".

Libeskind elismerte, hogy eredeti pályázati koncepcióján - elsősorban a városi hatóságok nyomására - változtatni kellett, de szavai szerint az alapjaiban mégis érintetlen maradt, hű ahhoz a tervhez, amely mellett New York letette a garast. Utalt arra is, hogy munkáját számos nemzetközi hírű építész, köztük az amerikai Frank Gehry segíti.