Mióta számít tabunak a nyilvános szellentés?
A természetes intéznivalók egykoron valóban természetesen intéződtek, ma számos tabu veszi őket körül. Nyilvános intézésükkel kiiratkoznánk a civilizált emberek köréből, feltéve, ha eleve nem tartoztunk közéjük, serdületlen gyerekek vagy láthatóan betegek vagyunk. Egykoron illemtanok tiltották például a szellentés visszatartását – próbálnánk meg most Erasmus intelmének engedelmeskedni.
Hieronimus Bosch: Pokol. Akkor még nem volt tabu |
A gyermeki erkölcsök csiszolására írott, először 1530-ban publikált kalauza sokkal olvasottabb volt egészen a XX. századig, mint a főművének tekintett A balgaság dicsérete. Pedig ebben az írásban Erasmus nem csinál mást, minthogy sorra veszi, amit egy „civilizált” fiatalnak tudni illik. A mű különlegessége, hogy egyszerre beszél az emberi viselkedés legelemibb és a társadalmi érintkezés legkifinomultabb vonatkozásairól. Norbert Elias (1897–1990) iskolalapító kulturszociológus emiatt is gondolja úgy, hogy Erasmus humanista illemtana a középkor és az újkor közötti időszakot láttatja: még magától értetődően vannak benne vaskos kitételek, de már nem az udvariasság lovagi-feudális fogalma uralja, annak átveszi a helyét a civilizált és illedelmes viselkedés, amelyet nem a fejedelmi udvar kívánalma, hanem mások feszélyezése és a szégyen elkerülésének vágya hajt. Elias A civilizáció folyamata c. alapművében példákkal is bizonyítja mindezt.
Cranach pápaellenes gúnyrajza Luther szövegével. Fegyverként használták |
Norbert Elias szerint, aki vérbeli freudistaként a civilizáció folyamatát egyfajta „csoportos” elfojtásként értelmezte, az emberek közti érintkezésben felállított tabuk legnagyobb részének nincs köze a higiéniához, hanem a „feszélyezettség érzéséből” fakadnak, vagyis nem a racionális belátás az oka a viselkedésmódok „civilizálódásának”. Azonban már maga Erasmus is „csomagolt, és hivatkozott tudományos érvekre. Hippokratészt idézte, aki szerint az a legjobb, ha a szellentés durrogás és zaj nélkül történik, ám jobb, ha hangosan tör ki, mint ha elfojtjuk. „Igen hasznos tehát itt a szemérmességet félretenni, s a testet megmenteni.” De Erasmus tétele bizonyítására odacitálta még az antik auktorok közül Aethont és Niarkhoszt is.
Mindaz, hogy mennyire elfogulatlanul és komolyan tárgyalja a bölcs humanista a kérdést, azt bizonyítja, hogy a XVI. században a szellentéssel kapcsolatos szégyenküszöb még jelentősen más magasságú volt, mint korunkban.
Richard Weste verses illemtankönyve 1619-ből is még hasonlóan elmélyült és megengedő:
Ne tartsd vissza a szelet,
S ne feszítsen a húgy,
Könnyíts magadon titkosan,
Nem leszel kínban úgy.
(Nádasdy Ádám fordítása)
A szellent szinonimái |
Fingik, poszogat, posszant, pusszant, süllent, kanyarázik, békára ült, elereszette a pap tyúkját, hazagondol, rohad a bele, repeszti a gyolcsot, megrepedt a szívhólyagja, elfakadt az epéje, bödörög, kekszel, durrant, pufogtat, pukizik, puksizik, púzik, purcant, purcil, ereget, rittyen, rotyogat, rotyogtat, durrogat, ereszt, puskázik, elszólja magát, szelel, büzint, korcogtat, görényez, békegalambot ereget, felrázta az abroszt, kiereszti a fáradt gőzt, maga alá morfondírozik, trombitál, szuszog hátul. |
Olasz gúnyrajz a festő Turner angliai sikeréről. Műbírálat |
Nálunk a prűd Kádár-korszak érdekessége, hogy ahogyan Lőwy Árpád trágár Toldi-átköltésének hangfelvétele terjedt családról családra (a travesztiát Sinkovits Imre szavalta – mély átéléssel), úgy Alfonso szellentős magánszámát is meg lehetett hallgatni az MK-27-es magnón. A nagy nevettető – akár Pujol – különféle zsánerfigurákat (lovas rendőrt, kisleányt) személyesített meg bélhangokkal. A francia elődhöz képest azért van különbség: Alfonso mindehhez nem a záróizmait, hanem a száját használta.
Zádori Zsolt