A sötétség és ami mögötte van
Fenyegető, fekete-fehér világ, egy nagyvárosi harctér képei. Bemutatták a hazai mozik - Londont is megelőzve - a Sin City című filmet. Ismét egy alkotás, amelynek előzménye egy kultikus képregény, ám nálunk előbb jelenik meg a moziváltozat, minthogy a nagyközönség megismerhetné a comics-füzeteket.
Marv szerepében Mickey Rourke. Modellezett képregény plánok © SPI |
Bayer Antal, az antológia szerkesztője a hvg.hu-nak beszélt a film és a képregény kapcsolatáról. "Az utóbbi 10-15 évben egyre nő a képregények filmes adaptációinak száma. Nem csoda, hiszen itt a filmipar már kész, ismert figurákat kap. Működő történeteket. A filmnyelv és a képregény nyelve, ami a beállításokat, kompozíciókat illeti, már a húszas-harmincas évektől kölcsönhatásban van."
A film noire közeli rokona. © SPI |
Bayer szerint a Sin City mítosza épp annak köszönhető, hogy szakít az amerikai képregény-hagyományokkal. "Ebben a történetben nincs főhős, még csak állandó központi figura sem. Marv, Hartigan és Dwight egyformán főszereplők. Az is szokatlan, hogy ez a mű nem kötődik egyik nagy, amerikai képregény kiadó-monstrumhoz sem. A szuperhősök vagy a Marvel, vagy a DC tulajdonában vannak, s az újabb rajzolók lendítik tovább a végtelen történet-folyamokat. Frank Miller, a képregény rajzolója és a film társrendezője viszont kezdettől kiáll azért, hogy a mű az alkotóé."
Mindazt, ami a képregény-eredetiben rejtély, sötétség és titok, nyomasztó különösség, azt bravúros agresszióban oldja fel Rodriguez filmje. Nem csoda, hiszen a Sin City valamiféle akció thrillernek készült. Közben pedig a rajzolt, füzetekbe szerkesztett Sin City filmes párja inkább a film noire volna, európaibb, kicsit a lélektan felé is kalandozó krimi. Mindazonáltal minden megvan ebben a filmben, ami a szezon sikerévé tehetné. Ügyes vizuális effektek, egyszerű, direkt hatásokra épülő képek, irónia és olyan mennyiségű vér, ami már az egészet az abszurd felé tolja el. Kevesebb van benne a dohány- és kávészagú, maró cinizmusból, valamint a személyiségből. Igen, személyiségről van szó, ugyanis az eredeti képregény minden kockájából Frank Miller beszél, a filmből azonban inkább az igyekezet, hogy megmozgassa, „mozisítsa“ valahogy mindezt.
A Sin City film durva, mint egy darab smirgli, röhögnivaló, mint egy unásig ismert vicc, és látványos, mint az összes hasonló comics-alapú munkák. Szövegvilága egy az egyben a képregényé; a szűkszavú, jelen idejű, belső monológok mindegyike telitalálat. A dramaturgia is az, a több egymást követő, egymással nem érintkező történet olyan, mintha füzeteket lapozgatnánk. Ami pedig sokkoló a megvalósításban: a paródia paródiája, a végletekig vitt erőszak. Ami a képregényben stilizáció, az itt is, de mégis, túl sok csont törik, túl sok vér fröccsen. Szóval comics ide vagy oda, a Sin City nagyon is felnőtt mozi.
Frank Miller, a comics-ipar magánzója |
Az 1957-ben, az Egyesült Államokban született, alkalmazott képregény-rajzolóként dolgozó Frank Millert a comics-kedvelő közönség és - nyugodtan mondhatjuk - a populáris kultúrát kutatók 1986-ban ismerték meg. Ekkor állt elő egy olyan Batman-változattal, amely megváltoztatta a sorozat recepcióját. A The Dark Knight Returns -ben tulajdonképpen újra kitalálta Batmant. Múltat, sajátos (fejlődés-)történetet épített köré, amely társadalmi görbetükör is, már amennyire egy szuperhős-comics efféle jelentéssel bírhat. Miller verziójában maga Batman csak árnyékszereplő, a történet a gyerekkoráról szól, az őt ért traumákról, szülei haláláról s Miller ebből vezeti le, hogyan lett végül is az, aminek ismerjük, denevérjelmezes, éjszakai igazságosztó. Miller íróként-rajzolóként számos egyéb sorozatban is bedolgozó volt (Daredevil, X-Men, Spiderman, Star Wars, Ronin) a saját fejlesztésű, 1990-ben kezdett Sin City előtt. |
A Sin City sötét, minimalista rajzai a film noire, a filléres bűnügyi füzetek világában gyökereznek. A Sin City-ben összesen négy szín szerepel, fekete, fehér, piros és elvétve sárga. A Miller-féle történetek klasszikus formátumban, vagyis 32 oldalas, olcsó kötetekben jelentek meg.
Minden epizód sűrített eseménysor, egyetlen rejtély vagy különös, furcsa momentum áll a középpontjában, és persze a sorozat színhelyéül szolgáló város, Basin City figurái. Bűn és ártatlanság teljesen relatív ezen a szomorú és romlott helyen. Ebben a városban senki sem szimptikus. A főhősök - vagy helyesebb volna talán főszereplőket mondani -, Marv vagy Hartigan sem azok, de talán bennük még maradt valami igazságérzék; mindenestre igazságot osztanak.
Basin Cityben senki sem szimpatikus. Részlet a képregényből © SPI |
A "hős dekonstrukciójáról" van szó, ahogy maga Frank Miller fogalmaz, vagyis arról, hogy radikálisan szakít a képregények szuperhőseivel, tulajdonságaikat negatívba fordítja.
Dramaturgiájában is távolodik az amerikai képregény sémáitól. A szuperhős-sztorikban általában adott egy probléma, egy, a létet fenyegető veszély, amelyet senki nem képes elhárítani, s ekkor jön a szuperhős, hogy megmentse a várost, „kicsiben” az emberiséget.
Millernél nem ritkán akkor kezdődik a cselekmény, amikor valamin már túl vagyunk, valaminek vége, a történet lezártnak tűnik. Basin City is végletes, mindenen túli hely, ürességére Miller beállításai, kompozíciói is ráerősítenek. Mindig részleteket látunk ebből a városból, soha nem „totált”, még akkor sem, ha széles a képkivágás. Zártság és nyitottság, szűk, levegőtlen világ és tág tér különös összhatásban jelenik meg ezeken a rajzokon. A film kevesebbet bíz a fantáziánkra, ezzel szegényebb is.