2004. augusztus. 10. 12:09 Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00 Kult

A Kommunista Kiáltvány és a marketing

Umberto Eco legújabb magyarul megjelent kötetében azt fejtegeti, hogy a Marx életműből a Kommunista Kiáltványt az elemzők igyekszenek kifelejteni. Talán azért, mert a szöveget magát nem tartják értékesnek. Pedig a retorikai apparátusa miatt minden marketing iskolában kötelezővé kéne tenni.



Eco új gyűjteményes kötetét La Mancha és Bábel között címmel a nyár elején jelentette meg az Európa Kiadó. Ha eddig jeges borzongással tekintettünk az irodalomtudományra, akkor ezt az előítéletünket most levetkőzhetjük. Eco könyve ugyanis könnyed, szórakoztató, szellemes és letehetetlen. Anekdoták hada fogad minket, aforizmák elemzésén át visz utunk. Megtudjuk, miért mesteri Dante Paradicsoma (többek között azért, mert annak a tiszta energiának a diadala, amelyet azóta csak egy dolog, jelesül a web ígért számunkra). Olvasunk Wilde-ról és Borges-ről, s ötszáz oldalon át tanuljuk, hogyan lehet szenvedéllyel szeretni az irodalmat, s hogyan segít a valóság megragadásában a fikció.

Eco egyik legszellemesebb cikke az 1998-ban született Kommunista Kiáltvány-elemzés. Ebben a szerző, miután megrója a mű tudós olvasóit, amiért eddig nem tanulmányozták behatóbban a mű érvelési apparátusát, azt fejtegeti, hogy a kiáltvány nem véletlenül kezdődött a „Kísértet járja be Európát” – szlogennel, hisz a kiáltvány keletkezésekor, közel a romantika virágkorához a gótikus regényt, s egyik főszereplőjét, a kísértetet még komolyan kellett venni. Eco szerint ez a felütés hasonlatos Beethoven Ötödik szimfóniájának kezdő dobütéseihez, s az ezt követő elsöprő erejű szöveg, a maga apokaliptikus hangvételével, iróniájával, hatásos szlogenjeivel, a retorikai teljesítmény egyik csúcsa.

A társadalmi konfliktusokat Marx madártávlatból szemléli, majd a „forradalmi osztály” eredetmítoszára fókuszál. Hol az erő dicshimnuszát zengi, hol a túlburjánzó energia megzabolázhatatlanságának drámaiságát ecseteli. Eco úgy elemzi a kiáltványt, mint egy dramaturgiai szempontból tökéletesen felépített drámát. A szereplők fellépnek, s a legjobb időzítéssel hagyják el a szöveg színpadát. A mű zenei megkomponáltsága is mesteri. A hangnemváltások jól kiszámítottak, a csendes hízelgéstől a programadó üvöltésig tart a skála. Eco szerint erős Cicero és Shakespeare hatást fedezhetünk fel a szövegben. Eco odáig megy el, hogy a következőt tanácsolja: „ha a kapitalista társadalom valóban bosszút akar állni azokért a kellemetlenségekért, amelyeket ez a néhány oldal okozott neki, még ma is vallásos áhítattal kellene elemezni a marketingiskolákban”.
hvg360 Hamvay Péter 2024. november. 28. 15:20

Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal

A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.