A jelenség rányomja bélyegét a közelgő ünnepi szezonra, a költéseink jelentős részét az elöregedett szerkezetek pótlására fordítjuk majd a Mastercard előrejelzése szerint.
A divat, az utazás és az elektronikai eszközök iránti kereslet határozza majd meg a 2024-es ünnepi szezont Európában, állítja a Mastercard Gazdasági Intézet hétfői közleménye.
Az elemzés szerint a fogyasztók vásárlási kedve összességében növekszik, bár sokan továbbra is megfontolt döntéseket hoznak majd. Az ünnepi szezon kiskereskedelmi forgalma Magyarországon akár 7,7%-os növekedést is elérhet.
Az egyik slágert az elektronikai cikkek és háztartási gépek adják majd. Az irántuk támasztott kereslet az év végi ünnepekkor hagyományosa amúgy is megugrik, de a közelmúltban volt néhány különleges fordulat a téren. A kereslet a pandémia alatt megugrott, majd később csökkent, ám 2024-ben újra növekedésnek indult.
A Mastercard Gazdasági Intézet szerint ennek hátterében az állhat, hogy a járvány idején vásárolt eszközök mostanra kezdenek elavulni, és már cserére szorulnak. Továbbá az ellátási láncok helyreállása először tette lehetővé az elmúlt években, hogy az elektronikai kiskereskedők versenyképesebb árakat kínáljanak.
Az elektronikai cikkek mellett a szépségápolási és divatszektor szintén kiemelkedően teljesít, hiszen ezek az ünnepi szezonban hagyományosan népszerű ajándékok. Továbbra is jellemző marad a pandémia során kialakult élményalapú költekezés, ezért az év végi utazások kiemelt szerepet játszanak majd. Sokan látogatják meg szeretteiket, vagy indulnak útnak pihenési célból, de az úgynevezett „shop-cation” trend is népszerű, amikor a fogyasztók kifejezetten vásárlási célból utaznak. Idén a felkapott úti célok közé tartoznak a napfényes tengerpartok, például Marokkó, Portugália és Spanyolország, valamint a költséghatékonyabb téli kikapcsolódások helyszínei, például Magyarország és Lengyelország.