Folytatódott a közúti fuvardíjak emelkedése a harmadik negyedévben annak ellenére, hogy kevés a megrendelés – írja a Digilog Consulting stratégiai tanácsadó cég a 2024. harmadik negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex iparági elemzésében, emiatt a szállítmányozók leépítésre kényszerülnek.
Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 6,8, a belföldi fuvarozásban pedig 14,9 százalékos díjemelkedést mért a Digilog Consulting 2024 harmadik negyedévében. Eközben a nemzetközi fuvarozásban 10,2, a belföldi fuvarozásban pedig 17,8 százalékos összköltség-növekedés volt kimutatható – írja a tanácsadócég közleményében.
A brutális emelkedés több mint kétharmada a használatarányos útdíj növekedéséből származott: Magyarországon ugyanis 50-60 százalékkal, Németországban 80-85 százalékkal, Ausztriában pedig 8-12 százalékkal emelkedtek átlagosan a tarifák. Ezzel párhuzamosan a sofőrök bére 7-12 százalékkal, az amortizáció 6-9, míg a lízingkamatok 30-50 százalékkal nőttek, egyedül az üzemanyagár csökkenése nyomta lejjebb az önköltséget, míg a forint gyengülése minimálisan javította a cégek eredményességét.
Bár a fuvarozó vállalatok emelték az áraikat 2024-ben, a csökkenő megrendelésállomány nem tett lehetővé olyan mértékű áremelést, ami a megnövekedett költségeket kompenzálta volna, így a hazai szállítmányozó cégek zsinórban ötödik negyedévüket zárják veszteségesen – emlékeztet a Digilog. A nemzetközi fuvarozás esetében 3,4, a belföldi fuvarozás esetében további 2,9 százalékos díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához.
A kevés megrendelést főleg az elhúzódó gazdasági recesszióra fogják az érintettek, mert az nagy visszaesést okoz a fuvarozókat árukkal ellátó gazdasági ágazatokban. A hazai GDP a harmadik negyedévben már nemcsak az előző negyedévhez viszonyítva maradt el 0,7 százalékkal, de az előző év azonos időszakához képest is 0,7 százalékos visszaesést mutatott a KSH szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatai szerint.
A belföldi fuvarozásnak forgalmat biztosító kiskereskedelmi forgalom ugyan még növekedést jelez az előző évhez képest (július: 2,5 százalék, augusztus: 4,1 százalék, szeptember: 1,7 százalék, a naptárhatástól megtisztított adatok szerint), de a trendje lefelé mutat. Ezzel szemben az építőipar mélyrepülése kifejezetten negatívan hat a belföldi fuvarozás keresleti oldalára, általában pedig az ipari termelés bezuhanása (augusztusban -9,6 százalék, szeptemberben -7,2 százalék) is aggodalomra ad okot körükben.
Jöhetnek a leépítések
„A kisebb árumennyiség és az extrém mértékben növekvő költségek gazdasági harapófogóba szorították a fuvarozókat, akik mégsem tudták rövid távon a lecsökkent kereslethez igazítani a járműveik számát” – fogalmaznak a tanulmány szerzői. (Azt már mi tesszük hozzá, hogy ez érdemben enyhíthet a súlyos sofőrhiányon, ami az egész európai ágazatot sújtja).
2023-ban ugyanis jelentős mennyiségű, még 2022-ben megrendelt jármű érkezett meg, ugyanakkor a használt kamionok eladása már szinte lehetetlenné vált. Így 2024 első negyedévéig még nőtt is az áruszállító járművek száma. A második negyedévben azonban „már a KSH statisztikáiból is egyértelműen látható, hogy a hazai nehéz tehergépjárművek közül a vontatók száma dinamikusan csökkenni kezdett (2024 második negyedévében az előző negyedévhez képest 4,3 százalékkal, az előző év azonos időszakához képest 16,4 százalékkal csökkent a vontató tehergépjárművek első forgalomba helyezése) – jegyzi meg a Digilog.
Ezt támasztják alá a cég harmadik negyedéves mérései is, melyek már közel 1 százalékos flottacsökkenést mutatnak az iparágban az előző negyedévhez viszonyítva.
A negatív makrogazdasági környezet ellenére a fuvarozóknak muszáj lesz árat emelni a túlélés érdekében – akár annak árán is, hogy emiatt kénytelenek tovább csökkenteni a kapacitásaikat. A mikrovállalkozások soraiban növekvő csődök száma szintén hozzájárul a kényszerű kapacitáscsökkenéshez, ami a forgalom fellendülése esetén már kapacitáshiányt fog okozni – zárul a tanulmány.