Vállalkozás HVG 2024. november. 03. 11:18

Ez a rekord: volt, aki 88 kérdést tett fel a bank mesterséges intelligenciájának

A K&H Bank Kate-je immár egy éve képes hangalapú átutalásra, de a magyar bankpiac egyik vezető szereplője által alkalmazott asszisztens még bőséggel bírja a növekedést, leginkább a tanulást. A tapasztalatokról beszélgettünk.

Nagyon sok kérdéskört felvet, hogy milyen léptékben építi bele működésébe a digitalizációt, azon belül is a mesterséges intelligenciát a bankszektor. A K&H Bank Kate rendszere kapcsán tartott sajtóbeszélgetést, ahol Németh Balázst, a pénzintézet innovációért felelős vezetőjét faggathattuk.

A belga KBC globális pénzintézet hazai ága nagy várakozásokkal bír a mesterséges intelligencia iránt, de a mérlegnek több oldala van. Németh kérdésünkre elmondta, hogy egyértelműen számol egy évtizedes távlatban azzal, hogy viszályok lesznek a szabályozókkal, ahogy ez a technológia fejlődik. Itt elsősorban adatvédelmi kérdésekre kell gondolni, és arra a visszatérő kérdéskörre, hogy az Európai Unióban túlzóak a szabályozások, ezért is tud előnyben maradni az USA a globális gazdasági versenyben.

A mesterséges intelligencia terén, Németh is belátja, Kate még tanulásra szorul. Kate jelenleg 62 százalékban autonóm, vagyis az ügyek csaknem kétharmadában tudja önállóan végrehajtani az ügyfelektől kapott utasításokat.

Havonta egyébként több mint százezer „beszélgetést” folytatnak a digitális asszisztenssel, egy átlagos párbeszéd négy kérdés és válasz. Németh azonban beszámolt olyan esetről, amikor az ügyfél 88 kérdést tett fel, amit a mesterséges intelligencia tudott kezelni.

Németh kérdésünkre elmondta, hogy hisz a biometrikus azonosításban, leginkább az arcfelismerésben. Ezt azért is firtattuk, mert a K&H adatai szerint a digitális felületeiken havonta 16 ezerszer kérik le PIN-kódjukat az ügyfelek, vagyis a banki biztonság betartása terén látszólag vannak gondok. Németh elmondása szerint azzal együtt, hogy a bank hisz ebben az irányzatban, ügyfélkörében nagyok az eltérések az igénybevételt tekintve. Igaz, a Kate-et is úgy pozicionálja a bank, hogy a 65 éves korosztály a felső plafon, az ennél fiatalabbakra tudnak ezzel lőni, az idősebb korosztálynak mások az igényei.

Az is egy deklarált tény, hogy Kate 200 funkciót el tud látni, ami a pénzügyi/banki ügyintézésben napi szinten is szükséges lehet, távolról sem tud mindent a rendszer. Ez az ügyfélnek ügyes-bajos banki ügyei megoldásaiban kifejezetten jó, de egyelőre nem old meg mindent, pláne ha egy bonyolultabb ügye akad.

Németh Balázzsal a HVG AI4 kiadványában is beszélgettünk a mesterséges intelligencia banki alkalmazásáról:

Németh Balázs: Oda a készpénz, helyette a mesterséges intelligencia kerül mindenki zsebébe

Egy bank megítélését alapvetően határozza meg, hogy a digitalizáció és a mobilapp terén milyen szolgáltatásokat nyújt – mondja Németh Balázs, a Euromoney üzleti folyóiratnál idén a Magyarország legjobb digitális bankja díjat is elnyerő K&H Bank innovációs vezetője. A szakember arról is beszél, mennyire veszélyezteti a hús-vér banki alkalmazottak munkáját a mesterséges intelligencia.

* * * Már teljesen ingyenes bankszámlák is elérhetőek

Sokan fizetnek éves szinten több tízezer forintot csak azért, mert van saját bankszámlájuk. Azonban léteznek már teljesen ingyenes számlacsomagok is! A Bankmonitor bankszámla kalkulátora – a bankolási szokásai alapján - mindenkinek személyre szabottan megmutatja az elérhető legkedvezőbb ajánlatokat.