Vállalkozás hvg.hu 2024. szeptember. 18. 08:16

Csődbe ment az amerikai életérzés és a műanyag doboz ikonja

A legendás kajadobozgyártó évek óta küzd a túlélésért. A cél a vállalat értékesítése a működés fenntartása mellett a csődvédelmi eljárás során.

Csődvédelmi eljárást kezdeményezett maga ellen az amerikai Tupperware konyhai kiegészítőket gyártó vállalat – írja a Yahoo Finance a beadott bírósági papírok alapján. A vállalat a csődeljárás folyamán fenn kívánja tartani a működését, miközben a cég értékesítése zajlik.

A bejelentés szerint a vállalat eszközállománya az 500 millió dollár – egymilliárd dollár közötti sávban van, ám kötelezettségállománya ennél egy nagyságrenddel nagyobb, az egymilliárd dollár és a tízmilliárd dollár közti sávba esik.

Egy történet vége? Csődbe menekülhet a Tupperware, az amerikai életérzés és a műanyag doboz ikonja

Úgy tűnik, hosszú ideje tartó erőfeszítések ellenére sem sikerül megmenteni a műanyag dobozairól és azok értékesítési modelljéről híressé vált amerikai vállalatot, a Tupperware-t miután évek óta rohamosan csökken a kereslet a termékei iránt. Bár annak idején a termék köré épült értékesítési modell szabadította ki a háziasszonyokat a konyha fogságából, ma már egyre kevésbé tud újat nyújtani.

A Tupperware évek óta küzd, hogy a piacon tudjon maradni, vezetői pedig már korábban figyelmeztettek arra, hogy kétséges a vállalat működőképessége. A cég júniusban tervbe vette, hogy bezárja egyetlen amerikai gyárát, és elbocsát majdnem 150 alkalmazottat, miután a tavalyi leépítések és több ingatlanjának értékesítése sem hozták meg a kellő fordulatot, a cég részvényei pedig gyors zuhanásnak indultak, ami vonzotta a további értéktelenedésére spekuláló, shortoló befektetőket. Tavaly aztán leváltották a vállalat vezérigazgatóját, Miguel Fernandezt (öt év alatt ez volt a harmadik csere e pozícióban), és több igazgatósági tagot is menesztettek, majd – az üzletmenet megreformálásának részeként – Laurie Ann Goldmant nevezték ki új vezérnek.

A Tupperware 1946-ban mutatta be műanyag termékeit, az alapító Earl Tupper által feltalált rugalmas, légmentesen záródó tömítéssel gyártott dobozokat.

Tupper edénye kényelmesen kezelhető konyhai eszköz volt, ideális a háború után gyorsan terjedő háztartási hűtőszekrényekhez: könnyebb és kevésbé törékeny, mint az addig használt üveg, légmentesen zárt, és folyadékot is lehetett benne tárolni, mellesleg olcsóbb volt, mint az addig használt, sérülékenyebb eszközök. Az eredeti ár 39 cent volt, ami átszámítva most nagyjából 6 dollárnak felelne meg (az aktuális katalógusban ehhez képest a legolcsóbb ilyen tartóért 25 dollárt kérnek, a normál méretért pedig már 35-öt).