Vállalkozás hvg.hu 2024. szeptember. 18. 09:53

A kormány padlóra küldte a fuvarozókat az útdíjemeléssel

Akkorát nőttek a fuvarozók költségei, amit a gyenge kereslet mellett nem voltak képesek érvényesíteni a díjaikban, a szektor így most veszteségesen működik.

Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 6,6, a belföldi fuvarozásban pedig 14,7 százalékos díjemelkedést mért a DigiLog Consulting – idézi a tanácsadó cég Közúti Fuvarozási Árindex jelentését a Világgazdaság.

A jelentés szerint a díjemelkedés ellenére sem képes nyereséget elérni az iparág a fuvarozási költségek drámai megugrása miatt. Az összköltségek az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 12,2 százalékkal, míg a belföldi fuvarozásban 19,1 százalékkal emelkedtek, ami annyit jelent, hogy ekkora fuvardíjemelés kompenzálta volna a fuvarozók költségeinek emelkedését. Ennek több mint kétharmada a használatarányos útdíj extrém növekedéséből származott. A hazai tarifák átlagosan 50-60 százalékos növekedése mellett 80-85 százalékkal nőtt a német és 8-12 százalékkal az osztrák útadó is.

Akkorát drágult a fuvarozás, hogy lassan az húzhatja újra fel az inflációt

Az útdíj, a lízingkamatok és a bérek emelkedése miatt jóval az infláció fölött nőnek a fuvarozás költségei.

A nemzetközi fuvarozás esetében 4,4, a belföldi fuvarozás esetében további 5,6 százalékos díjemelésre lett volna szükség a nullszaldóhoz, de a fuvarpiaci kapacitásfelesleg nem tette lehetővé ezt az emelési mértéket.

Annak ellenére, hogy a rövid távon borús gazdasági kilátások nem kecsegtetnek növekvő szállítási igénnyel, a fuvardíjak további növekedése várható – jelzi előre a jelentés. Mivel nem sikerült teljes mértékben áthárítani a költségek növekedését, így a veszteség minimalizálása miatt tovább csökkenhet a járművek száma. A fuvarozók egyéves veszteséges üzemelés után már nem képesek finanszírozni a növekvő költségeket, és akár flottacsökkentés árán is, de emelni kényszerülnek, hogy elkerüljék a csődöt.

Újabb drágulást fog a kormány az EU-ra – most éppen az útdíjak drasztikus emelését

Uniós jogharmonizációval takarózik a kormány az útdíjrendelet 30-40 százalékos drágulást hozó módosítása kapcsán.

hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.