Akkorát nőttek a fuvarozók költségei, amit a gyenge kereslet mellett nem voltak képesek érvényesíteni a díjaikban, a szektor így most veszteségesen működik.
Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 6,6, a belföldi fuvarozásban pedig 14,7 százalékos díjemelkedést mért a DigiLog Consulting – idézi a tanácsadó cég Közúti Fuvarozási Árindex jelentését a Világgazdaság.
A jelentés szerint a díjemelkedés ellenére sem képes nyereséget elérni az iparág a fuvarozási költségek drámai megugrása miatt. Az összköltségek az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 12,2 százalékkal, míg a belföldi fuvarozásban 19,1 százalékkal emelkedtek, ami annyit jelent, hogy ekkora fuvardíjemelés kompenzálta volna a fuvarozók költségeinek emelkedését. Ennek több mint kétharmada a használatarányos útdíj extrém növekedéséből származott. A hazai tarifák átlagosan 50-60 százalékos növekedése mellett 80-85 százalékkal nőtt a német és 8-12 százalékkal az osztrák útadó is.
A nemzetközi fuvarozás esetében 4,4, a belföldi fuvarozás esetében további 5,6 százalékos díjemelésre lett volna szükség a nullszaldóhoz, de a fuvarpiaci kapacitásfelesleg nem tette lehetővé ezt az emelési mértéket.
Annak ellenére, hogy a rövid távon borús gazdasági kilátások nem kecsegtetnek növekvő szállítási igénnyel, a fuvardíjak további növekedése várható – jelzi előre a jelentés. Mivel nem sikerült teljes mértékben áthárítani a költségek növekedését, így a veszteség minimalizálása miatt tovább csökkenhet a járművek száma. A fuvarozók egyéves veszteséges üzemelés után már nem képesek finanszírozni a növekvő költségeket, és akár flottacsökkentés árán is, de emelni kényszerülnek, hogy elkerüljék a csődöt.