Vállalkozás Fülöp István 2024. szeptember. 12. 18:10

RTL–4iG-együttműködés: „A közéleti kérdések a BL szempontjából nem relevánsak”

Közös sajtótájékoztatót tartott az RTL Magyarország és a 4iG, itt részleteket mondtak el az augusztus 13-án bejelentett partneri megállapodásról, a 4iG pedig bemutatta a most debütáló One TV tévés platformot, amelyen keresztül az előfizetők hozzáférhetnek majd az RTL+ streamingcsatornához is.

Az RTL és a 4iG megállapodásának fő eleme, hogy 2025. január 1-től az RTL Magyarország mellett kizárólag a 4iG terjesztheti az RTL+ streamingszolgáltatást a magyarországi távközlési szolgáltatók közül, így a Vodafone és a Digi ügyfelei a televíziós csomag részeként is elérhetik a platform kínálatát. Emellett a két vállalat megállapodott az RTL lineáris (kábelen vagy set-top boxon keresztül fogható) tévécsatornáinak terjesztéséről, valamint arról, hogy az RTL elérhető marad a MindigTV ingyenes szolgáltatásában.

Ez utóbbiak mindenképpen a mindennapi ügymenet részei, hiszen a tévétársaságok és a szolgáltatók minden évben megállapodnak a csatornák terjesztésének részleteiről, illetve a díjakról.

Azon már többen felhúzták a szemöldöküket, hogy az RTL Magyarország éppen a NER-közeli, informatikai közbeszerzésekkel felhizlalt, és az elmúlt években a telekommunikációs piacon (versenyjogi kérdéseket is felvető) akvizíciók sorát végrehajtó 4iG-vel lépett partnerségre, így a sajtótájékoztató is nyilvánvalóan azt a célt szolgálta, hogy a háttérről spekuláló sajtó egységes álláspontot kapjon a két vállalattól.

RTL: Nincs összefüggés a 4iG-s megállapodás és az RTL.hu átalakítása között

A csatorna szerint a hírportál átalakítása üzleti döntés eredménye.

Az együttműködés egyes részleteiről a Telex közölt cikket még augusztusban, amiben azt írták: a partnerség sarokköve az, hogy az RTL Magyarország tavaly három évre elnyerte az UEFA európai kupasorozatainak (Bajnokok Ligája, Európa-liga, Konferencia Liga) közvetítési jogát, amit a társaság az RTL+-on szeretne közvetíteni, és emiatt meg is emelték az előfizetési díjat. A 4iG pedig szeretett volna az éppen mostanában elinduló One TV televíziós platformja számára exkluzív tartalmat, amit a debütáláskor felmutathat. Ezt az olvasatot a sajtóeseményen mindkét cég megerősítette.

Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója elmondta: mindkét vállalat célja a legnagyobb elérés és a legjobb ügyfélélmény. A korábbi üzleti kapcsolatnak is szerepe volt, hiszen a 4iG-hez tartozó Digi vagy a Vodafone (utóbbi a UPC 2019-es megszerzése óta) szolgáltatóként korábban is együttműködött az RTL-lel.

Tábori Tamás, a 4iG távközlési stratégiáért felelős vezérigazgató-helyettes hozzátette: „egy új, innovatív termékhez (a One TV) innovatív kereskedelmi megállapodások kellenek”, hogy az ügyfeleknek értéket, exkluzivitást hozzanak. „A közéleti kérdések a BL szempontjából irrelevánsak” – mondta, utalva ezzel arra a korábban elhangzott „vádra”, hogy az általában kormánykritikus hangvételű RTL-nek inkább a szintén német hátterű Telekommal kellett volna együttműködésre lépnie (bár az RTL anyavállalata formailag luxemburgi bejegyzésű), nem pedig olyan céggel, akinek vezére, Jászai Gellért jó kapcsolatot ápol több magas rangú kormányzati szereplővel is.

„A legnagyobb elérést keressük, legyen ez lineáris tévézés vagy streaming – ez utóbbiban a méretgazdaságosság és a skálázhatóság (a növekedési lehetőség) a fő szempont” – mondta Grósz Judit, az RTL digitális területekért felelős vezérigazgató-helyettese. Itt kitért a nemzetközi trendekre is: azon országokban, ahol nálunk előrébb tart a streamingpiac, jellemző, hogy a platformok és a szolgáltatók összefognak, és közösen értékesítik termékeiket, mert mindenki a legnagyobb lefedettségre törekszik. Hozzátette: Magyarországon 3,5 millió háztartásból 820 ezerben van valamilyen streaming-előfizetés, sőt nem is egy, hanem átlagosan 2,6.

A tárgyalásokról beszélve kiderült: egy 4 hónapos intenzív folyamaton vannak túl a felek, de az elején abban is megállapodtak, hogy ha bizonyos határidőn belül nem jutnak el oda, hogy „mindenkinek jó, akkor nem fogjuk egymást fárasztani felesleges körökkel” – fogalmazott Vidus Gabriella. „Azért is kellett gyorsan megkötni a szerződést, mert komoly technológiai függősége van, amin gőzerővel kell dolgoznia mindkét csapatnak” – tette hozzá. Azt is megemlítette a beszélgetés egy későbbi szakaszában: „ez egy vízió, amiben sok lehetőséget látunk, és a legjobban ki kell használnunk, de lehet, hogy két év múlva azt mondjuk, hogy ez nem jött be”.

Az már a korábban kiadott közleményből is kiderült, hogy a következő években a 4iG Csoport műsorgyártási üzletága (ez gyakorlatilag az Antenna Hungáriát jelenti) támogatja az RTL Magyarországot az UEFA Bajnokok Ligája (BL) mérkőzéseinek közvetítésében, ha van magyar csapat a csoportkörbe. Erre azért van szükség, mert amennyiben magyar csapat jut bármelyik UEFA-sorozat főtáblájára, vagy play-off körébe, akkor a jogdíjtulajdonos (tehát az RTL) köteles legyártani a magyar csapatok hazai mérkőzéseit, illetve a 2026-os budapesti Bajnokok Ligája-döntőt is.

A HVG kérdésére Vidus elmondta: korábban, amikor az RTL 2 adta az Európa-liga meccseit, akkor is dolgoztak együtt külső műsorgyártó céggel, mert az UEFA komoly kritériumokat szab a tévés közvetítés minőségét illetően, és az AH-val is együttműködtek már korábban.

Indul a One TV

A Vodafone nemsokára nevet vált, és One néven folytatja, így a 4iG összes telekommunikációs ügyfele előbb-utóbb hozzáfér a One TV nevű felülethez, amelyet röviden ezen a sajtótájékoztatón is bemutattak. A platformváltás hátterében az áll, hogy a tulajdonosváltás miatt a magyar vállalatnak le kell válnia a Vodafone Group belső rendszereiről.

A One TV első körben a Vodafone ügyfelei számára szeptember óta érhető el, az új előfizetők már eleve olyan set-top boxot kapnak, amelyen beüzemelés után már ez a platform fog futni. A Vodafone meglévő ügyfelei egy szoftverfrissítést követően már az új platformot fogják elérni. A Digi ügyfelei (akik egy része set-top boxszal, más részük közvetlenül kábelen tévézik) a vodások migrációja után következnek az év elejétől kezdve, a folyamatról számukra később adnak bővebb információt.

A 4iG a márkaváltást firtató kérdésünkre azt írta szerda este: a csoporthoz tartozó távközlési cégek kereskedelmi szolgáltatásait – köztük a Vodafone, a Digi, Invitech, Antenna Hungária – One márkanév alatt fogják értékesíteni, ezek a társaságok 2025 első felében egy távközlési nagyvállalatba is integrálódnak.

A One TV platform főmenüje
HVG

A One TV platformon egyszerre jelennek meg a lineáris csatornák, az on-demand tartalmak (például a tévécsatornák elmúlt egy hétben sugárzott műsorai) és a streamingcsatornákon keresztül elérhető tartalmak együtt jelennek meg, attól függően, hogy milyen előfizetésekkel rendelkezik a felhasználó. Így a One TV-n keresztül lehet hozzáférni a Youtube, a Netflix, a Spotify, Disney, HBO Max és más szolgáltatók applikációjához. A platform (például a Netflixhez hasonlóan) személyre szabott ajánlatokat mutat, aminek az alapja egy, a néző szokásait folyamatosan tanuló motor. Tábori szerint ez lehetővé teszi, hogy a technológiailag kevésbé képzett nézők is könnyen hozzáférjenek a streamingtartalmakhoz.

A Telexnek a szerződést firtató kérdéseit nagyrészt elhárították a jelenlévők üzleti titokra hivatkozva, Tábori annyit mondott: „mindketten érdekeltek vagyunk abban, hogy a One TV előfizetői közül minél többen használják az RTL+-t”. Arról egyelőre nincs információ, hogy milyen konstrukció mentén történik az együttműködés: az biztos, hogy 4iG fix díjat fizet az RTL Magyarországnak, így minél több az előfizető, annál kevesebb az egy főre jutó költség, és az is elképzelhető, hogy aki a One TV-n keresztül fizet elő, abból a 4iG részesedést kap, de ezt üzleti titokra hivatkozva nem kommentálták. Az RTL számára pedig a megnövekedett előfizetői tábor hajthat majd hasznot.

A Media1 azt a kérdést tette fel, hogy az RTL nem tart-e attól, hogy valaki lemondja az önálló RTL+-előfizetését, amikor elkezdi használni a One TV-t? Vidus Gabriella szerint számoltak azzal, hogy lesz ilyen ügyfél, „de ezt a rizikót könnyen vállaltuk” – fogalmazott. Bányai Tamás, a Vodafone vezetője szerint összességében biztosan több ügyfele lesz így az RTL+-nak, mintha az együttműködés nem jött volna létre.

Arra a már korábban felmerült kérdésre, hogy miért nem az RTL és a Magyar Telekom fogott össze, hiszen mindkettő német cég, a tévétársaság vezére azt a választ adta, hogy a Telekom most nem indít új szolgáltatást, míg a 4iG igen, és ennek a kezdetén ott lenni az RTL számára is új lehetőségeket nyit. „Piaci alapon a jobb ajánlatot kell elfogadni” – mondta Vidus Gabriella.

Erőt sugároznak

Félretéve minden rosszindulatú feltételezést, például hogy „az RTL biztos kap ezért valamit a kormánytól”, pusztán piaci alapon is elfogadható és megmagyarázható az üzlet, hiszen az RTL valóban a piac legnagyobb szereplőjével társul. Más kérdés, hogy ez a nagyság már nem piaci teljesítmény, hanem kormányzati akarat eredménye.

A 4iG az állammal „felesben” vásárolta meg 2023 januárjában bődületes, 660 milliárd forintos vételáron a Vodafone-t (néhány hónappal később egy részvénycsereügylettel a 4iG tulajdonrésze 70,5 százalékra nőtt), amelynek akkor már része volt a UPC, amely egyszerre volt internet-, mobil- és televíziós szolgáltató. A 4iG még korábban, 2021 novemberében rátette a kezét a Digire, amely szintén mindhárom telekommunikációs szegmensben érdekelt volt, és ehhez a céghez tartozott 2017 óta az Invitel is.

Emelt díjas tudakozó: ki jár jól a végén a nagy Vodafone-biznisszel?

Meglepő időzítéssel váltja valóra régi álmát a kormány, hogy ellenőrzése alá vonja a magyar távközlési piacot: a 4iG-t előretolva megveszi a brit Vodafone itteni leányvállalatát. A párosnak ez 715 milliárd forintba fog fájni – igaz, ebbe akár török, német vagy portugál befektetők is besegíthetnek.

A 4iG kezében tehát egy óriási telekommunikációs portfólió került, amely csak és kizárólag azért nem vet fel súlyos versenyjogi aggályokat, mert a kormány nemzetgazdaságilag stratégiai jelentőségűvé nyilvánította az összes akvizíciót, így sem a médiahatóságnak, se ma Gazdasági Versenyhivatalnak nem maradt jogköre vizsgálni, hogy a piaci koncentráció meghaladja-e a törvényileg meghatározott mértéket.

Amikor tehát az RTL úgy nyilatkozik, hogy a legnagyobb elérés vezérelte őket, valójában igazodnak ahhoz a realitáshoz, hogy a kormány a saját érdekkörét helyzetbe hozva, autonóm szereplőket kiszorítva, súlyosan piactorzító módon egy baráti kézben koncentrálja a magyar telekommunikációs szektor zömét – amely aztán már tud adni egy olyan kedvező ajánlatot az egyik utolsó, független kézben lévő médiumnak, amire saját „valós, jól felfogott üzleti érdekeit” (ahogy a Telexnek nyilatkozó kommunikációs szakemberek fogalmaztak) szem előtt tartva valóban nem mondhat nemet.

A nyitóképen az RTL-4iG közös sajtótájékoztató résztvevői láthatók (b-j): Grósz Judit (RTL), Vidus Gabriella (RTL), Tábori Tamás (4iG), Bányai Tamás (Vodafone)