A Temu jelentősen átalakítaná üzleti modelljét, és európai, valamint amerikai beszállítókat keres, aminek nem örülnek az online piactér első számú partnerei, a kínai gyártók.
A 177 milliárd dollár értékű e-kereskedelmi óriás, a PDD tulajdonában álló Temu az elmúlt hetekben az Amazonon jelenlévő kereskedőket próbált toborozni, akiknek kiterjedt raktárkészletük van Európában, és az Egyesült Államokban is – írja névtelen forrásokra hivatkozva a Financial Times.
A lépésre azután szánta el magát a kínai cég, hogy az Európai Unió el akarja törölni a 150 euró alatti csomagok vámmentességét, ami a kínai e-kereskedelmi cégek növekedésének egyik legfontosabb hajtóereje volt az elmúlt években.
Amellett, hogy a nyugati kereskedők árukészletét felhasználva tovább csökkentheti a kiszállítási időt, az átalakulás lehetővé tenné számukra, hogy nagyobb és magasabb haszonkulcsú termékeket, például bútorokat és háztartási gépeket értékesítsenek – írja a londoni üzleti lap.
A 2022 szeptemberében alapított Temu (a Shein ruházati e-kereskedőhöz hasonlóan) azzal tarolta le a piacot, hogy olcsó termékeit egyenesen a kínai raktáraiból juttatta el légi úton Európába. A logisztikai szakértők szerint a légi teherforgalom teljesen megbénult, amióta a kapacitások nagy részét a kínai vállalatok, mint a Temu, a Shein vagy az Aliexpress foglalja le magának.
A külföldi raktárakkal rendelkező beszállítók felé való fordulás azt jelenti, hogy a Temu piacterén lévő kereskedők veszik át a szállítási, raktározási és az utolsó kilométeres kézbesítési költségeket, amelyeket korábban teljes egészében az online platform kezelt.
A Financial Timesnak nyilatkozva több kínai beszállító is kétségbe vonta a lépést, amely megköveteli tőlük, hogy nagyobb kockázatot vállaljanak a platformon való értékesítés érdekében. „A mód, ahogy a Temu kezeli beszállítóit, fenntarthatatlannak tűnik” – mondta Hong, aki leggingseket gyárt. „Úgy érzem, ez nem tarthat sokáig.”
Egy másik gyakori panasz a beszállítók körében a Temu azon taktikája, amellyel folyamatos árcsökkentésre kényszeríti a partnereit.
A Temu sikere abban rejlik, hogy a gyártók így könnyedén megszabadulhatnak a fölös raktárkészleteiktől, azok is, akiknek csak belföldi értékesítési tapasztalatuk van. Egy, a lapnak nyilatkozó kereskedő azt mondta, a Temu indulása utáni hónapokban napi 30-50 ezer megrendelést kapott a piactéren keresztül, ami mostanra 3000 alá csökkent. Ezt azzal magyarázzák, hogy a Temu rengeteg beszállítóval szerződött, hogy egymás ellen fordítsa és árharcra kényszerítse őket.
Mások a megbízhatatlannak tartják a vállalatot, mert képtelen megjósolni, hogy miből mennyi fog fogyni. A platform naponta változtatja, hogy melyik kereskedő áruját népszerűsíti leginkább a vásárlók körében, attól függően, hogy ki kínálja a legolcsóbb termékeket, vagy ki csatlakozott nemrég.
A platform egyre több büntetést szab ki különböző problémák miatt, a hibás csomagolástól kezdve a termék és az online leírás közötti eltérések miatt érkező vásárlói panaszokig.
„Büntetést szabnak ki rád, ha vásárlói panasz érkezik, még akkor is, ha nem a te hibád. Ha egy tételben egyetlen hibás termék van, akkor az egész tételért megbüntetnek” – mondta egy névtelenséget kérő partner. Egy kereskedő pedig arról számolt be a kínai médiának, hogy összesen 279 panasz érkezett rá, amiért a Temu 114 millió jüan (16 millió dollár) büntetést szabott ki rá. A Temu szóvivője úgy reagált, hogy a kereskedőkkel közösen keresik a megoldást a helyzetre.
Több kínai beszállító is átgondolja az együttműködést, ha rájuk hárul a rizikó a Temu helyett, amit a vállalat úgy akar megoldani, hogy prémium megjelenést kínál a felületén azoknak, akik hajlandóak áttérni a vegyes modellre.