Vállalkozás hvg.hu 2024. július. 25. 16:00

A MÁV szülte, a végzete is a MÁV lesz: 55 évig élt a csigás logós buszos vállalat – képeken a Volán-sztori

A MÁV alapította, abból vált előbb egy, majd számtalan apróbb külön céggé a hazai autóbuszos személyszállítás megkérdőjelezhetetlen főszereplője, hogy aztán a sok kis Volán újra összeolvadva az év végéig visszatérjen anyja kebelére. Úgy tűnik, 55 év után elbúcsúzhatunk az ikonikussá vált Volán névtől és a csigás logótól is. A Fortepan képein a történet.

A MÁV hozta létre majd száz évvel ezelőtt a Volánbusz jogelődjét, és az építési és közlekedési miniszter friss rendeletével idén ismét az államvasutakkal olvasztják össze a vállalatot.

Az 1927-es létrehozásakor még Magyar Vasutak Autóközlekedési Részvénytársaságot (MAVART) eredetileg a vasúti hálózat kiegészítésére hozták létre – pár évtizede inkább már kiváltják a buszokkal a vasúti szárnyvonalakat –, majd hamar a legnagyobb közúti közlekedési vállalattá vált.

A MAVART Mercedes-Benz busza 1930-ban
Fortepan / Négyesi Pál

Hét év után keresztelték át Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzemévé (MÁVAUT), ekkor már 224 útvonalon jártak a buszok. 

A MAVART/MÁVAUT Lőportár utcai központjának kapujában 1930-ban
Fortepan / Négyesi Pál

A háború után még sokáig MÁVAUT-ként futott a cég, de elkezdték szétaprózni: 80 kisebb Autóközlekedési Vállalattá szerte az országban, amelyeket kilenc igazgatóság alá szerveztek, majd jött a megyénkénti felosztás és az Autóközlekedési Tröszt (AKÖTRÖSZT).

MÁVAUT-buszt mosnak 1955-ben
Fortepan / Bolvári László

A tröszt 1970-ben pályázat útján választotta ki a Volán nevet és a jellegzetes logót, a Volán-csigát.

A Volán faros Ikarusai a fővárosi Engels (ma Erzsébet) téren 1970-ben
Fortepan / FŐMTERV

Az 1980-as években gazdaságilag különálló vállalatokra osztották őket, de a Volán név közös maradt, a működési körüket és területüket jellemző jelzőkkel különböztették meg őket.

Beszállás 1970-ben
Fortepan / Bojár Sándor

A Volánbusz elnevezést legelőször a Pest megyei 20-as számú vállalat használta 1985-től, majd tovább folytatódott az aprózódás. Ez csak a 2010-es években fordult a visszájára: 2015-ben egyesült az ekkor összesen 24 Volán-vállalat 7 regionális cégben, majd 2019-ben olvadtak ismét teljesen össze a most még működő Volánbusz Zrt.-vé. Jövőre, Lázár János működése révén, úgy tűnik, búcsút inthetünk a névnek és az ikonikus logónak is.

Egy Volán faros a Kilenclyukú hídnál a Hortobágyon 1973-ban
Fortepan / Urbán Tamás
Volánbusz az Opera előtt 1970-ben
Fortepan / FŐFOTÓ
Buszos csendélet 1973-ból Szolnokról
Fortepan / Uvaterv
A Pest Megyei Tanács (egykor Vármegyeháza, ma Pest Megyei Önkormányzat) Vitkovics Mihály utcai épülete mellett 1971-ben
Fortepan / Székely Tamás
Volánbusz balesete Romániában a Békási-víztározónál 1973-ban
Fortepan / Páldi Vince
Csuklós Ikarus Gyulán 1982-ben
Fortepan / Magyar Rendőr
1980 Tatabánya, itt a vége
Fortepan / Magyar Rendőr

Felfalatják Lázárék a Volánbuszt a MÁV-val, a Volán nevét is beszántják

Immár hivatalos: egyesíti a MÁV-START-ot és a Volánbuszt az építési és közlekedési miniszter. A Volán elveszíti önállóságát és a nevét is.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

hvg360 Fetter Dóra 2024. december. 28. 07:00

„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”

Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.