Vállalkozás hvg.hu 2024. július. 16. 11:59

Reptéri járatkésések: 12 fogyasztóvédelmi eljárás van folyamatban

Lázár János tárcája szerint a késések kétharmadáért a légitársaságok a felelősek.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 12 hatósági eljárást folytat a június 21. és július 1. között járatkésések kapcsán – válaszolta az Építési és Közlekedési Minisztérium Oláh Lajos DK-s országgyűlési képviselő írásbeli kérdésére.

Bár Oláh kérdése eredetileg az elmúlt fél évre vonatkozott, a Lázár János vezette tárca csupán erre a rövid időszakra vonatkozóan közölt adatokat. „A kormány előtt a légiközlekedésben jelenleg megfigyelhető problémák ismertek, amelyek az állami tulajdonszerzés előtti időszaknak, az európai légi forgalom növekedésének, valamint a nyáron megnövekvő utasszámnak a következményei, azzal, hogy a késések közel kétharmadáért a légitársaságok felelősek” – tették hozzá.

Az utóbbi hetekben egymást érték a hosszú késések és járatkimaradások. Budapesten volt, hogy közel 40 órát vártak az utasok. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a múlt héten szintén arról beszélt, hogy a káoszt elsősorban a légiirányítás és a nagy átmenőforgalom okozza. Ez szerinte egyrészt az ukrajnai háború miatt alakult ki, másrészt abból adódik, hogy Magyarországon alacsony a légtérhasználati díj.

A nagy késések miatt június végén a kormányhivatal is vizsgálatot indított négy légitársasággal, a Ryanairrel, a Wizz Airrel, a SunExpress-szel és a Eurowingsszel szemben.

Káosz a légi közlekedésben: nincs más megoldás, csak felkészülni rá

Több órás késésektől, járattörlésektől és légitársaságokhoz özönlő utaspanaszoktól hangos a közvélemény az elmúlt hetekben. Nem véletlen, hogy a probléma újra előbukkant, hiszen a július hagyományosan légi közlekedés legforgalmasabb hónapja, ilyenkor csak Magyarországon naponta 4 ezer járatot kezelnek. De miért nem lehet erre előre felkészülni, és mit tehet az, akit órákon át váratnak étlen-szomjan egy utasváróban?