Vállalkozás hvg.hu 2024. május. 30. 08:11

Szíjj Lászlóék átnevezték a Közgépet, és 750 milliós profitot értek el vele

Szép profitot hozott a Duna Aszfalt és a már új néven futó egykori Közgép is, de azt érzik a tulajdonosok, hogy rossz idők vannak az építőiparban, egy fillér osztalékot sem vettek ki ebből a két vállalatból.

750 millió forint nyereséggel zárta a céges beszámoló szerint 2023-at a Duna NRG – valószínűleg ez a név nem sokat mond az átlagembernek, az ellenben annál többet, hogy ez a cég volt tavaly november előtt a legendás Közgép. A NER és a Simicska-birodalom egykori központi cége néhány kanyar után már Szíjj László tulajdonában van, és ugyan a sikeressége a közelében sincs a tíz évvel ezelőttinek, néhány száz milliós profitot már évek óta stabilan hoz.

A 750 millió forintos profit ahhoz képest elenyésző, hogy a Simicska-korszak végén, 2014-ben még 4,3, 2015-ben pedig 13 milliárd forint volt az éves nyereség, onnan esett a G-nap után 2018-ban egészen 30 millióra. Utána azonban az új tulajdonosi kör már újra vastagon nyereségessé tette. Igaz, ők is érzik, hogy nehéz idők járnak az építőiparra: a profithoz nem nyúltak hozzá, egy fillért sem vettek ki belőle osztalékként, hanem az egészet eredménytartalékba helyezték.

Így tettek a Szíjj-féle cégcsoport központi vállalatánál, a Duna Aszfaltnál is. Ott 1,7 milliárd forint lett az éves profit 2023-ban, ezt a pénzt szintén egy az egyben eredménytartalékba helyezték.

Szíjj László tavaly az Indexnek adott interjújában beszélt a cége sikereiről:

Szeretik rám azt mondani a sajtóban, hogy közbeszerzéseken szerezte meg, növelte, hizlalta a vagyonát… De bárki jöhet közbeszerzésre, ajánlatot tehet… Nem gondolom, hogy szégyenkeznem kellene azért, mert a Duna Group képes a nemzetközi vetélytársak előtt megnyerni jelentős méretű tendereket.

Ugyanebben az interjújában tette hozzá azt, hogy Simicska Lajossal egyszer találkozott életében, az alapján nem tud rá rosszat mondani, ami pedig az üzletet illeti, „a Közgép egy fontos állomás volt, mert amikor a hídépítési projektek elindultak, szükség volt egy acélgyártási képességre, ami ott már megvolt. A Közgép egy szükséges és jó eszköz volt a portfóliónk bővítéséhez”.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

Itthon Martini Noémi 2024. december. 28. 10:00

„Nincs még egy ország, ahol különbséget tesznek menekült és menekült között” – hogyan élnek az állami támogatástól elesett kárpátaljai menekültek?

Augusztus vége óta nem jár állami lakhatási támogatás több ezer kárpátaljai menekültnek. Vannak, akik alkalmi munkából ki tudják termelni a lakbért, másoknak a Máltai Szeretetszolgálat továbbra is finanszírozza a lakhatást, de rengetegen tűnnek el nyomtalanul a rendszerből, és olyanokról is hallani, akik arra kényszerültek, hogy visszatérjenek Kárpátaljára. Az utóbbi négy hónapban több érintett családdal és szállásadóval maradtunk kapcsolatban, hogy megtudjuk, hogyan élnek túl. Három helyszín, három különböző sors.