Rend van az üzemanyag-kereskedelemben, ezért most nem avatkozik be a kormány durvább eszközökkel, de ezután is kéthetente megnézik, hogy a szomszédos országok átlaga alatt van-e a magyar ár – jelentette be a nemzetgazdasági miniszter.
A kormány úgy látja, hogy az üzemanyag-kereskedők eleget tettek a kérésnek, és a szomszédos országokéhoz közelítették az áraikat – mondta el Nagy Márton. A csökkentésekkel elértük a szomszédos országok átlagát, „ezért, ha szabad így mondani, rend van” – fogalmazott a nemzetgazdasági miniszter.
Azt ellenben elvárja a kormány, hogy a kereskedők ezen a szinten tartsák az árakat, kéthetente ránéznek – mondta. Hogy mi történne akkor, ha magasabbak lennének az árak, arról egyelőre nem beszélt.
Azt is elmondta: a kormány eleget tesz a kereskedők javaslatának, hogy ne a régiós átlagot, hanem a szomszédos átlagot nézzék (Ukrajna kivételével), azaz Bulgária, Lengyelország és Csehország árait vegyék ki az átlagból.
A kormány úgy számol, nincs olyan kereskedő, aki veszteséget szenvedne emiatt. Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke még április végén ehhez képest úgy számolt, veszteséges üzemelésre kényszerítené a kormány a piaci szereplőket egy 27 forintos csökkentéssel.
A sajtótájékoztatóra a hvg.hu-t nem hívta meg a Nemzetgazdasági Minisztérium. Amikor a Portfolio egy nappal korábban megírta, hogy Nagy Márton bejelentést tesz, megkérdeztük az NGM-et, valóban lesz-e ilyen esemény, választ azonban nem kaptunk.
Nagy Márton még április közepén hívta egyeztetésre a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) képviselőit, majd megállapította, hogy drága a benzin. Első körben arra utasította a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy készítsen el egy összehasonlítást a regionális üzemanyagárakról, majd amikor ez megjelent, és tényleg az állt benne, amit a miniszter állított, jöhetett a következő lépés: a kormány nevében Nagy felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy az áraikat önkéntesen igazítsák a régiós átlaghoz. Ha ez nem történik meg, akkor majd „beavatkozás” következik – ígérte. Erre két hetet adott – ez telik le most.
És úgy tűnik, hogy a zsarolás részben működött, rövid idő alatt 17 forinttal csökkentek az üzemanyagok árai, majd még azon túl is újabb 8 forinttal. Persze nem csak a kormány keze van ebben, arra ugyanis a MÁSZ is felhívta a figyelmet: az üzemanyagárakat döntően a makrogazdasági folyamatok, geopolitikai konfliktusok és a forint árfolyama befolyásolják, márpedig mostanában olcsóbb lett a kőolaj, miközben erősödött a forint.