A taxis fuvarszervező applikációkon rendelt fuvar esetében könnyen visszakereshető, hogy ki és milyen útvonalon szállította az utasát, így nehezebb csalni is. Az Uber visszatérésével és a Gett megjelenésével pedig valószínű, hogy jelentősen nő az applikációban rendelt autók aránya, azaz várhatóan kevesebb lesz a visszaélés, és biztonságosabb lehet az utazás is.
A taxis visszaélések számának csökkenését várja az Uber visszatérésétől és a szintén nemzetközileg ismert fuvarszervező, a Gett megjelenésétől az Országos Taxis Szövetség. Metál Zoltán, a szövetség elnöke a hvg.hu-nak elmondta, hogy bár kevesebb a simliskedés az utóbbi években, továbbra is előfordulnak ilyen esetek. A változás egyik oka, hogy gyakoribbak lettek a rendőri és BKK-s ellenőrzések, ahol egyfelől azt vizsgálják, a taxis rendelkezik-e az előírt engedélyekkel, másfelől próbavásárlásokat végeznek, amivel az illegalitásba húzódott (pl. Viber-csoportos) taxisokat próbálják kiszűrni.
Ennél is fontosabb azonban a csalások visszaszorulása szempontjából, hogy egyre többen használják a taxis fuvarszervező társaságok applikációit vagy diszpécserszolgáltatásait a fuvar megrendelésekor, így a legtöbben már csak olyan taxikba szállnak be, amit utólag is be lehet azonosítani. A fuvarszervező társaságok ugyanis teljes kontroll alatt szervezik a taxiszolgáltatást, így akár hetekkel később is tudni fogják, hogy melyik taxis milyen útvonalon vállalta a fuvart.
Így, ha az utasnak például indokolatlanul magas fuvardíj jött ki, elvesztett valamit az autóban, vagy bármilyen atrocitás éri, az applikációs rendelés után könnyen visszakereshető, hogy ki vezette az autót
– teszi hozzá Metál Zoltán.
Az applikáción való fuvarrendelések aránya pedig szinte biztos, hogy növekedni fog, ugyanis – miként ezt Bittera Réka, az Uber helyi sajtóirodájának munkatársa a hvg.hu kérdésére elmondta – néhány héten belül újra megjelenhetnek az Uber autói Budapesten, ehhez pedig már a sofőröket toborozzák.
Ennél is frissebb fejlemény, hogy egy-két hónapon belül megérkezhet Budapestre a Gett is. Az elsősorban vállalati ügyfelekre koncentráló, a közúti személyszállításban globálisan is meghatározó, izraeli hátterű fuvarszervező itthon a Taxim társasággal lép együttműködésre. John Péter, a Taxim ügyvezetője az Indexnek az együttműködés szorosságát jellemezve úgy fogalmazott, hogy a tervek szerint a Taxim a jövőben Gett márkanév alatt folytatja a működését.
Mindebből látható, hogy a hazai taxistársaságok utasokért folytatott versenyében – a Bolt hihetetlen térnyerését ellensúlyozandó – új fejezetet nyit, hogy a nagyon komoly informatikai háttérrel rendelkező, nemzetközi – azaz az idelátogató külföldi turisták telefonjára a legtöbb esetben már letöltött – applikációkkal működő fuvarszervezőkkel erősítenek a hazai társaságok, ami a hazai taxipiac teljes és gyors átrendeződéséhez vezethet.
Ennek fényében nem csoda tehát az applikációk várható növekedése, amit az is jól mutat, hogy például az Uber alkalmazását 2023-ban is majd 100 ezer alkalommal nyitották meg a fővárosban, annak ellenére, hogy a szolgáltatás itt nem is volt elérhető – írta meg az erre vonatkozó adatot az Uber.
A taxis utasszervezők applikációikról pedig tudni kell, hogy azok többsége, köztük a Bolt, az Uber és a Gett is olyan biztonsági funkciókkal támogatja az utazást, mint a „GPS-követés”, „biztonsági eszközkészlet”, „utazás megosztása” és „utazás ellenőrzése” funkciók. Ha pedig az utazás során, előtt vagy után bármi probléma merülne fel, az appban magyar nyelven is elérhető ügyfélszolgálatnak kell segítenie az utasokat. A legtöbb applikációban az utasok és a sofőrök minden út végén értékelhetik egymást, így biztosítva a szolgáltatás minőségét. Az utasoknak ezenfelül lehetőségük van közvetlenül az alkalmazáson belül üzeneteket küldeni, illetve borravalót adni a sofőröknek.
Így jön vissza az Uber Budapestre
Február végén jelentette be a nemzetközi utazásszervező vállalat, az Uber, hogy a 2016-ban történt hangos kivonulásuk után idén – új formában, a Főtaxival együttműködésben – visszatérnek Budapestre. Az Uber szolgáltatásaihoz az engedélyeket még februárban az F Mobilitás Kft., a Főtaxi leányvállalata kérelmezte, amelyeket április közepére a BKK-tól és az NKH-tól is megszerzett.
Ezzel a lépéssel Budapesten az európai nagyvárosok közül Párizst, Rómát, Bécset, Prágát és Varsót követően alakít ki együttműködést taxitársasággal az Uber. A szolgáltatás teljes mértékben megfelel majd a helyi szabályozási követelményeknek: például a kötelezően sárga autók Uber Taxi szabadjelzővel, taxiórával, bankkártyaolvasóval felszerelve, a mindenkire érvényes tarifával közlekednek majd, a vezetőknek pedig rendelkezniük kell személytaxi-szolgáltatás nyújtására jogosító arcképes igazolvánnyal.
A Főtaxi applikációt és szolgáltatását az Uber tervezett belépése nem érinti, sőt – a Főtaxi a sofőrjeinek küldött belső leveléből az is kiderült, hogy – a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, a Balaton Sound, a Sziget Fesztivál hivatalos taxiszállító partnere továbbra is a Főtaxi marad.
Amióta az Uber 2016-ban kivonult Magyarországról, a cég új vezérigazgatót nevezett ki, Dara Khosrowshahi személyében, aki az üzlet minden területét újraformálta. Korábban az Uber a helyi taxitársaságok halálos ellenfeleként tűnt fel, mostanra azonban már nyíltan azt a célt tűzte ki, hogy 2025-re a világ összes taxija megjelenjen a platformján.
Ma már „az Uber világszerte együttműködik taxitársaságokkal, és a visszajelzések egyértelműek: az Uber és a taxik együtt többre képesek. A partnerség mindenki számára előnyös: segíti a taxisokat, hogy többet keressenek, a lakosság utazási lehetőségei bővülnek, és a budapesti közlekedés hatékonyabbá válik” – állítja Kardos Eszter, az Uber magyarországi vezetője.
Metál Zoltán ehhez annyit tesz hozzá, hogy
bár a taxisok és az utasok valóban jól járhatnak az Uber és más nemzetközi, komoly informatikai háttérrel működő fuvarszervezők megjelenésével, az eddig a hazai piacon működő fuvarszervezők nagyon erős versenytársat kapnak.
A globális jelenlétnek és az ebből fakadó óriási felhasználói bázisnak köszönhetően a taxisok egyre inkább hajlanak a Bolttal, az Uberrel, a Gett-tel vagy más nemzetközi fuvarszervezővel való együttműködésre, még akkor is, ha ezek a szolgáltatásaikért viszonylag magas jutalékot számolnak fel. (Az Uber például fuvaronként akár annak közel 30 százalékát is elkérheti jutalékként.) Várható tehát, hogy a piacon eddig jelen lévő hazai fuvarszervezők jelentősen veszítenek majd az ügyfélkörükből.
A tavaly kitört taxisháború második fejezete
Úgy tűnik, az Uber és a Főtaxi, valamint a Gett és a Taxim szövetségével új fejezet kezdődik abban a taxis háborúban, amely tavaly a piacvezető Bolt Taxi ellehetetlenítésére irányult, és bár hivatalosan a taxik logójáról szólt, ennél sokkal mélyebb problémákra utalt.
A Bolt egy sajátos üzleti modellt alkalmazva és kihasználva nemzetközi hírnevét, amely főként a külföldi utasok körében teszi nagyon népszerűvé, valamint az észt központ által jelentős erőforrásokból fejlesztett nemzetközi fuvarszervezési platformját, amely a taxis alvállalkozók munkáját is hatékonyabbá teszi, néhány év alatt mind az autók számát, mind az árbevételt, mind a nyereséget tekintve piacvezetővé vált hazánkban, jócskán megelőzve a néhány évvel korábban még piacvezető Főtaxit.
Korábban több forrásunk is megerősítette, hogy tavaly a NAV is vizsgálta azt az adózási formát, amellyel a Bolt működik a hazai piacon. Miután azonban a kormányzat állásfoglalása szerint a Bolt adófizetési gyakorlatában nem találtak kivetnivalót, feltételezhető, hogy az Uber és a Gett is hasonló formában teljesíti majd az ilyen irányú kötelezettségeit.
Ehhez tudni kell, hogy nem a magyarországi Bolt a fuvarszervező: mind a szoftver, mind annak üzemeltetése és fejlesztése Észtországban zajlik, a fuvarszervezés jutaléka után pedig nem itthon, hanem Észtországban adóznak, ahol praktikusan nullaszázalékos adókulcs vonatkozik rá.
Ahogy korábban részletesen beszámoltunk róla, a külföldi hátterű, technológiai alapú közlekedési cégek és a Magyarországon bejegyzett „hagyományos taxitársaságok” közötti konfliktus alapja az volt, hogy ez utóbbiak szerint abban az országban kellene a szolgáltatás adóit és járulékait megfizetni, ahol a szolgáltatás megvalósul – ez utóbbi egyébként uniós alapelv is. Ha pedig egy vállalkozás szolgáltatásának jelentős részét külföldről végzi, ahol előnyösebb adókulcsokkal működhet, úgy az itthoni piaci szereplőknek nem azonos feltételek mellett kell versenyezniük. Amennyiben pedig a magyar hatóságok szerint ez egy járható útja a szolgáltatásnak, akkor sok magyar társaság is hasonló módon járhat majd el – érveltek már akkor a piaci szereplők.
További különbség a hazai taxitársaságok és a külföldi központú fuvarszervezők működése között, hogy míg a hazai taxitársaságoknál a taxisok havi tagdíjat fizetnek, és ez után a taxitársaság fizeti meg az áfát, addig a Boltnál – s vélhetően az Ubernél és a Gettnél is ez lesz a gyakorlat, ha tartani akarják a lépést a Bolttal – nincs havi tagdíj, de a taxisok minden egyes útért fuvarszervezési jutalékot fizetnek, ami után a vállalattal szerződésben álló taxis alvállalkozók fizetik meg az áfát. Egyszerűen szólva nem a külföldi fuvarszervező cég fizeti meg a szolgáltatás áfáját, hanem azt itt a taxissal fizettetik meg.
A Bolt ellen tavaly indult hadjárat tehát idén újabb fejezetébe lép: miután a kormányzat szerint a Bolt működése rendben van így, a korábbi piacvezető, a Főtaxi megegyezett az Uberrel, a Taxim pedig a Gett-tel. Mindez jelentősen át fogja alakítani a hazai piacot: várható, hogy a fuvarszervezés terén csak néhány nagy nemzetközi szereplő marad. Ennek azonban az utasok első körben inkább az előnyét tapasztalják majd, hiszen, ha appban rendelnek, azzal biztonságosabbá is válhat az utazás.