Az európai futballban rutinos, de az ukrajnai háborúban is érintett orosz óriáscég lehet a Fradi új szponzora a Blikk értesülései szerint. Itthon példa nélküli anyagi lehetőségeket kaphat a hazai mezőnyből már most is magasan kiemelkedő FTC, kérdés, mire lehet ez elég nemzetközi szinten.
Vasárnap jelent meg a hazai sajtóban, hogy a Ferencváros új szponzora egy nagy, nemzetközi multi lehet, hétfőn pedig már arról írt a Blikk, hogy az orosz Gazprom, a világ legnagyobb földgázkitermelője jelenhet meg a magyar rekordbajnok mögött. A cég már régóta jelen van az európai futballban, az ukrajnai háború kirobbanása óta azonban a topfutball csapatai inkább kerülik, hiszen nem szívesen kerülnek összefüggésbe az invázióban közvetetten és közvetlenül is érintett vállalattal.
A Gazprom 10 évig, 2012 és 2022 között volt a Bajnokok Ligája egyik kiemelt partnere, ezért évente közel 34 millió fontot, több mint 15,5 milliárd forintot fizetett az UEFA-nak a The Athletic szerint. Az együttműködésnek Oroszország ukrajnai inváziója vetett véget, pedig a 2022-es BL-döntőt is a szentpétervári Gazprom Arenaban tartották volna, de a háború miatt végül Párizsban rendezték meg. Hasonló módon ért véget a Gazprom és a Schalke 04 együttműködése, az orosz vállalat 15 éven keresztül, 2007 óta volt a gelsenkircheni csapat mezszponzora. A felfüggesztett megállapodás értelmében a Schalke öt év alatt 150 millió eurót, közel 60 milliárd forintot kapott volna az oroszoktól.
A cég emellett 2005 óta tulajdonosa a Zenitnek, a szentpétervári csapat 2008-ban UEFA-kupát (az Európa-liga elődje) és európai szuperkupát is nyert Gazprom-felirattal a mezén. Csakhogy 2022-ben az orosz csapatokat kizárták az európai versenysorozatokból, így a Gazprom, amely eurómilliókat költött az évek során arra, hogy márkáját az európai élfocihoz kössék, teljesen kiszorult a Bajnokok Ligájából. A cég azóta is próbál visszakerülni a tévéképernyőkre a BL-közvetítéseken keresztül, ehhez pedig ideális partner lehet az elmúlt években az európai porondon rendszeresen szereplő Fradi.
Tavaly ősszel rövid időre már feltűnt a Gazprom-logó néhány BL-meccsen, ugyanis a cég által 2010 óta támogatott szerb Crvena zvezda bejutott a főtáblára, igaz, onnan 1 döntetlen és 5 vereség után csoportutolsóként távozott. Hiába érte kritika az UEFA-t, amiért engedélyezte a mezszponzor megtartását, egy évvel korábban, amikor az Európa-ligában szerepelt a belgrádi klub, a szövetség annyival kommentálta a vádakat, hogy a támogatók kérdése az “egyes klubok belügye”. Pedig az UEFA-nak minden, az általa felügyelt versenysorozatokban a mezeken megjelenő szponzort jóvá kell hagynia, erről az UEFA felszerelési szabályzata rendelkezik.
Az már ismert volt, hogy a Gazpromnak a szerb csapaton túlmutató ambíciói vannak. Mintegy egy évvel ezelőtt annak a lehetősége merült fel, hogy a török Besiktas támogatója legyen a cég – erről akkor a OneFootball írt. A hírek szerint a stadion nevét is érintő megállapodás első három évében 60 millió euró, több mint 23,5 milliárd forint érkezett volna az isztambuli csapathoz, de a törökök szponzora végül az Emirates lett. Nem sokkal később a horvát Hajduk Splittel kapcsolatban merült fel, hogy támogathatja a Gazprom, török sajtóértesülések szerint 30 millió eurót szántak volna átigazolásokra, ám végül ebből sem lett semmi.
A Crvena Zvezda évi 5 millió eurót (közel 2 milliárd forintot) kap a Gazpromtól, a Fradi támogatása pedig ennél is több lehet a Blikk szerint. A Besiktas kapcsán felmerülő évi 20 millió euróhoz hasonló összeg nem valószínű, hiszen Budapesten egyelőre biztosan nem lesz Gazprom Aréna – a Groupama névszponzori szerződése ugyan idén júliusban lejárt volna az FTC stadionjával, tavaly novemberben azonban 5 évvel meghosszabbították azt.
Mire lehet elég a Gazprom a Fradinak?
Segít kontextusba helyezni a Zvezda kapcsán emlegetett 5 millió eurós összeget az MLSZ tavalyi jelentése, amelyből kiderült, hogy 2021-ben az NB I. 12 csapata átlagosan 3,873 millió euró (mintegy 1,5 milliárd forint) bevételt szerzett a szponzori támogatásokból. A Gazprom által a szerb csapatnak nyújtott támogatás már önmagában több, mint egy átlagos első osztályú magyar csapat összes szponzori bevétele – pedig a magyar csapatok európai viszonylatban szokatlanul sok pénzt kapnak a támogatóiktól, erről itt írtunk korábban.
Az MLSZ jelentéséből az is kiderült, hogy a támogatói bevételek 71 százaléka érkezik a főszponzortól – ez átlagosan 2,75 millió eurót jelent, ehhez képest nem is jelentene kiugróan magas összeget a zvezdai ötös – csakhogy már a mostani átlagot is minden bizonnyal a Fradi húzza fölfelé, miközben a Crvena ennél sokkal jobban kiemelkedik a szerb bajnokságból, ahol 2021-ben 900 ezer euró volt az átlagos szponzori bevétel.
Ha akarna, szinte még egy csapatot indíthat az NB I-ben a Gazpromtól várhatóan érkező összegből az FTC. Az UEFA pénzügyi jelentése szerint 2022-ben átlagosan 5,1 millió eurót költöttek a magyar bajnokság csapatai fizetésekre, a Fradi persze ebben is bőven átlag feletti. De a legjobban fizetett NB I-es játékosokból is kijönne egy fél kezdőcsapat az emlegetett összeggel, 2022-ben a Puskás Akadémia játékosáról, az iráni Sabab Zahediről derült ki, hogy évi 800 ezer eurót keres, ami akkor a bajnokság csúcsfizetései közé tartozott.
A sportipar jól jár, a Mol ráfizethet
A magyar sportiparnak jót tenne, ha egy ekkora külföldi szereplő belépne a szponzori körbe, mivel Magyarországon korlátozott számú olyan vállalkozás van, amely képes érdemben üzleti pénzt tenni sportvállalkozásokba – mondta kérdésünkre Dénes Ferenc sportközgazdász. Olyan sportbrandből sincs sok, amelynek valódi marketingértéke van, és nem csak kapcsolatteremtési céllal támogatják piaci szereplők, a Fradi azonban egyértelműen egy ezek közül. Azzal, hogy az egyik legnagyobb ilyen felületet elvinné a Gazprom, felhajtaná az árakat, amely a sportiparra szintén jó hatással lehet.
A Gazprom háborús érintettsége miatt felmerülő aggályokkal kapcsolatban Dénes arról beszélt, hogy a cég nincs semmilyen olyan tiltólistán, ami gyakorlati akadályt jelentene a támogatás szempontjából. A kérdés így az, hogy van-e Magyarországon olyan típusú és mértékű ellenérzés, hogy az nagyobb kárt okozzon a Fradinak, mint amennyit nyer a szponzorációval. Biztosan jelentene veszteséget egy ilyen ellentmondásos támogató megjelenése, a Gazprom nyújtotta anyagi lehetőségek ezt azonban bőven kompenzálják a Fradi számára – véli a sportközgazdász.
A többi magyar csapat helyzetét nem rontaná érdemben az, ha megjelenne egy ekkora szponzor a Fradi mögött, mivel már jelenleg is szinte behozhatatlan a leszakadás a magyar mezőnyből messze kimagasló FTC mögött. Ha a Mol komolyan gondolja, hogy szeretné felzárkóztatni az Újpestet az ősi riválishoz, nekik így valószínűleg több pénzt kell erre szánni – véli Dénes.
A Fradi pénzügyi lehetőségeit viszont nemcsak közvetlenül, hanem közvetetten is javíthatja egy ekkora szponzor belépése, hiszen ha rendszeres EL- és BL-szereplő lesz a csapat, akkor a többi szponzornak is jobban megéri majd a Fradit támogatni. Egy teltházas, akár a Puskás Arénában rendezett Liverpool vagy Real Madrid ellen BL-meccsen a Telekom is szívesebben látná vissza a saját logóját, akár több pénzért is.
Kerestük a Telekomot, hogy megtudjuk, tervezik-e a Fradival folytatott együttműködés megszüntetését vagy megváltoztatását, válaszában a cég közölte, hogy 2022-ben négy évre meghosszabbították az FTC támogatását, így a Telekom várhatóan legalább 2026-ig a Fradi szponzora marad. Kérdéseket küldtünk a Fradinak, a Gazpromnak, és a Sportfivenak, az FTC marketingpartnerének is, választ egyedül a Fraditól kaptunk:
Már többször jeleztük, hogy a HVG magazinnal és annak internetes változatával nem kívánunk együttműködni. Önöket nem érdekli a valóság, az FTC-vel készített anyagok kizárólag eszközül szolgálnának a HVG és annak internetes változata egyoldalú és elfogult tájékoztatási céljainak.”
– közölte a klub a Gazprom esetleges támogatásával kapcsolatban.