Vállalkozás hvg.hu 2024. március. 07. 14:06

Nagyon súlyos következményekkel járhat, ha sikerrel uralja le a magyar piacot a Temu

Félmilliárd forintra becsülik csak decemberre a Temu reklámköltéseit piaci elemzők. Arra is figyelmeztetnek, hogy ha sikerrel uralja le a piacot a kínai kiskereskedő, akkor eltűnnek a mostani kedvezmények, és egy olyan kereskedő maradhat a nyakunkon, akivel szemben nehéz lesz érvényesíteni a vásárlói jogokat. A hazai kereskedők védelme érdekében állami beavatkozásra is számítanak, de létrehozták a Temu Indexet, hogy megmutassák mennyire nyomulnak a kínaiak.

Szinte megkerülhetetlenné vált a kínai kiskereskedő Temu, jóformán bárhová is kattintunk az interneten, az ő reklámjaikba futhatunk bele. Olyan szinten nyomul a dömpingárakkal, a hirdetési felületek leuralásával, hogy azzal tömegesen lehetetleníti el a hazai webáruházak működését – figyelmeztet a Growww Digital. 

A  digitálismarketing-ügynökség szerint azonban a csata még nem dőlt el, de sürgős cselekvésre van szükség. A maguk részéről összeszedték a kockázatokat, tippeket adnak az online kereskedőknek, sőt saját Temu Indexet is készítettek. 

Ezért van az, hogy bárhova kattint, mindenhonnan Temu reklámok jönnek elő

Egy nap többet költenek, mint egy magyar cég egy hónapban.

A Temu Indexszel azt mérik egy 100 pontos skálán, hogy milyen intenzitással hirdet a cég a Google platformján. A 0 azt jelöli, ha egyáltalán nem hirdet, a 100 a teljes piaci dominanciát jelenti, az 50 pont feletti érték is jelentős hirdetési aktivitást jelez. A hetente frissített Temu Indexet több mint 90 e-kereskedelmi hirdetési fiók adatai, aukciós statisztikák és más mutatók elemzésével készítik.

Temu Index
Growww Digital

Az adatok alapján a Temu ezekben a hetekben is intenzíven hirdet: a mutató jelenleg 68 ponton áll, ami igen magas, bár elmarad a januári 81 pontos csúcstól. A Growww Digital úgy becsüli, hogy 

decemberben Magyarországon 500 millió forint értékben költött a Temu az online felületeken.

„A hazai fogyasztóknak is fájni fog, hogy a Temu letarolja a piacot” – figyelmeztetett a probléma egy mostanáig kevésbé nyilvánvaló hatására Szabó László, a Growww Digital digitális marketing szakértője. Szerinte a kínai vállalat abban bízik, hogy ők lehetnek az első régiós webkereskedő, akik az Amazonhoz hasonló platformként szinte minden létező terméket el tudnak hozni a fogyasztókhoz. Csakhogy 

az első egy-két év piacszerzése után a magyar vásárlók egy nehezebben elérhető, rosszabb ügyfélélményt biztosító szolgáltatással kell együtt éljenek. 

A szakember szerint ráadásul, “a nem fenntartható modell miatt már korántsem garantált, hogy ilyen áron lesz elérhető a kínálat”, hiába a kezdetben vonzó ingyenes szállítás és magas árengedmények, ezek idővel valószínűleg megszűnnek, és hosszú távon a fogyasztóknak kedvezőtlenebb feltételekkel kell szembesülniük. Ezzel persze nincsenek egyedül, mint korábban írtuk: a gyártóknak sem túlzottan előnyös a modell.

Mindenkit utolér a szuperolcsó kínai kütyük rohama: mit tud a Temu, amit még a Shein sem?

Tavaly ősz óta Magyarországon is hódít a Temu, csak úgy ömlenek a közösségi médiából filléres ajánlatai. Az új társaság elképesztő ütemben terjeszkedik a világban, benyomult a nála alig idősebb Shein vadászterületére, rögtön ki is robbant köztük a háború.

A piacszerzési folyamatnak már meg is vannak az első eredményei: a már korábban is külföldről rendelő magyarok 29 százaléka 2023 utolsó negyedévében már rendelt a Temuról – a GKID januárban közzétett kutatási adatai alapján, amiből az is kiviláglik, hogy 

már a tavalyi utolsó három hónapban csökkent a hazai webáruházak forgalma.

A magyar online kereskedőknek tehát már most is fáj a nyomulás, pláne, hogy eleve nem állt jól a szénájuk: 2019-ben és 2020-ban még 41, illetve 45 százalékkal bővült az online kiskereskedelmi forgalom, és koronavírusjárvány alatt ez volt a kevés irigyelt terület, ahol nem kellett a válsággal megküzdeni. 2022-ben azonban már csak 7, tavaly pedig alig 3 százalék volt a bővülésük, és most jött a Temu az ingyenes szállítással, a piacinál 50-70 százalékkal olcsóbb, bár alacsonyabb minőségű termékekkel, és az újdonság varázsával.

Szabó László szerint határozott állami szerepvállalásra lenne szükség, mert ha nem sikerült megfékezni a Temu térnyerését, akkor magyar munkahelyek ezrei kerülhetnek veszélybe. Országos szintű, összehangolt cselekvésre van szükség, amiben a szolgáltatások minőségének javítása, a fogyasztók bátorítása a hazai webshopokon való vásárlásra, valamint állami piacvédő intézkedések egyaránt fontos szerepet játszanának.

Szerinte a következő területeken lehet versenybe szállni a Temuval, ahol az gyengének mutatkozik:

  • a szállítási idő, 
  • a termékgarancia, 
  • a minőségi kiszolgálás és 
  • a magyar nyelvű ügyfélszolgálat. 

A boltoknak emellett azt tanácsolja hogy 

  • bővítsék a termékportfóliójukat, értékesítési és kommunikációs csatornáikat, 
  • lépjenek exportpiacokra,
  • kezeljék külön hirdetési szempontból a Temu által fenyegetett termékkategóriákat,
  • figyeljenek a költségekre, a megtérülésre és a kampányok optimalizálására, és

védessék le márkanevüket, amit a Google hirdetéseknél be kell állítani, hogy a Temu ne tudjon ráhirdetni.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.