Félmilliárd forintra becsülik csak decemberre a Temu reklámköltéseit piaci elemzők. Arra is figyelmeztetnek, hogy ha sikerrel uralja le a piacot a kínai kiskereskedő, akkor eltűnnek a mostani kedvezmények, és egy olyan kereskedő maradhat a nyakunkon, akivel szemben nehéz lesz érvényesíteni a vásárlói jogokat. A hazai kereskedők védelme érdekében állami beavatkozásra is számítanak, de létrehozták a Temu Indexet, hogy megmutassák mennyire nyomulnak a kínaiak.
Szinte megkerülhetetlenné vált a kínai kiskereskedő Temu, jóformán bárhová is kattintunk az interneten, az ő reklámjaikba futhatunk bele. Olyan szinten nyomul a dömpingárakkal, a hirdetési felületek leuralásával, hogy azzal tömegesen lehetetleníti el a hazai webáruházak működését – figyelmeztet a Growww Digital.
A digitálismarketing-ügynökség szerint azonban a csata még nem dőlt el, de sürgős cselekvésre van szükség. A maguk részéről összeszedték a kockázatokat, tippeket adnak az online kereskedőknek, sőt saját Temu Indexet is készítettek.
A Temu Indexszel azt mérik egy 100 pontos skálán, hogy milyen intenzitással hirdet a cég a Google platformján. A 0 azt jelöli, ha egyáltalán nem hirdet, a 100 a teljes piaci dominanciát jelenti, az 50 pont feletti érték is jelentős hirdetési aktivitást jelez. A hetente frissített Temu Indexet több mint 90 e-kereskedelmi hirdetési fiók adatai, aukciós statisztikák és más mutatók elemzésével készítik.
Az adatok alapján a Temu ezekben a hetekben is intenzíven hirdet: a mutató jelenleg 68 ponton áll, ami igen magas, bár elmarad a januári 81 pontos csúcstól. A Growww Digital úgy becsüli, hogy
decemberben Magyarországon 500 millió forint értékben költött a Temu az online felületeken.
„A hazai fogyasztóknak is fájni fog, hogy a Temu letarolja a piacot” – figyelmeztetett a probléma egy mostanáig kevésbé nyilvánvaló hatására Szabó László, a Growww Digital digitális marketing szakértője. Szerinte a kínai vállalat abban bízik, hogy ők lehetnek az első régiós webkereskedő, akik az Amazonhoz hasonló platformként szinte minden létező terméket el tudnak hozni a fogyasztókhoz. Csakhogy
az első egy-két év piacszerzése után a magyar vásárlók egy nehezebben elérhető, rosszabb ügyfélélményt biztosító szolgáltatással kell együtt éljenek.
A szakember szerint ráadásul, “a nem fenntartható modell miatt már korántsem garantált, hogy ilyen áron lesz elérhető a kínálat”, hiába a kezdetben vonzó ingyenes szállítás és magas árengedmények, ezek idővel valószínűleg megszűnnek, és hosszú távon a fogyasztóknak kedvezőtlenebb feltételekkel kell szembesülniük. Ezzel persze nincsenek egyedül, mint korábban írtuk: a gyártóknak sem túlzottan előnyös a modell.
A piacszerzési folyamatnak már meg is vannak az első eredményei: a már korábban is külföldről rendelő magyarok 29 százaléka 2023 utolsó negyedévében már rendelt a Temuról – a GKID januárban közzétett kutatási adatai alapján, amiből az is kiviláglik, hogy
már a tavalyi utolsó három hónapban csökkent a hazai webáruházak forgalma.
A magyar online kereskedőknek tehát már most is fáj a nyomulás, pláne, hogy eleve nem állt jól a szénájuk: 2019-ben és 2020-ban még 41, illetve 45 százalékkal bővült az online kiskereskedelmi forgalom, és koronavírusjárvány alatt ez volt a kevés irigyelt terület, ahol nem kellett a válsággal megküzdeni. 2022-ben azonban már csak 7, tavaly pedig alig 3 százalék volt a bővülésük, és most jött a Temu az ingyenes szállítással, a piacinál 50-70 százalékkal olcsóbb, bár alacsonyabb minőségű termékekkel, és az újdonság varázsával.
Szabó László szerint határozott állami szerepvállalásra lenne szükség, mert ha nem sikerült megfékezni a Temu térnyerését, akkor magyar munkahelyek ezrei kerülhetnek veszélybe. Országos szintű, összehangolt cselekvésre van szükség, amiben a szolgáltatások minőségének javítása, a fogyasztók bátorítása a hazai webshopokon való vásárlásra, valamint állami piacvédő intézkedések egyaránt fontos szerepet játszanának.
Szerinte a következő területeken lehet versenybe szállni a Temuval, ahol az gyengének mutatkozik:
- a szállítási idő,
- a termékgarancia,
- a minőségi kiszolgálás és
- a magyar nyelvű ügyfélszolgálat.
A boltoknak emellett azt tanácsolja hogy
- bővítsék a termékportfóliójukat, értékesítési és kommunikációs csatornáikat,
- lépjenek exportpiacokra,
- kezeljék külön hirdetési szempontból a Temu által fenyegetett termékkategóriákat,
- figyeljenek a költségekre, a megtérülésre és a kampányok optimalizálására, és
védessék le márkanevüket, amit a Google hirdetéseknél be kell állítani, hogy a Temu ne tudjon ráhirdetni.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.