Keleti szomszédunknál talán még égetőbb kérdés a vasútfejlesztés, mint itthon.
Emlékeznek még Homlok Zsoltra? Ő volt az, aki elvette Mészáros Lőrinc Ágnes nevű lányát, és hát elég sok megrendelést is kapott vállalkozása. Íme pár találat az elmúlt évekből:
- Elkezdődött Mészáros Lőrinc és veje közös balatoni vasútprojektje
- Egy egész vasútépítési üzletágat „ruháztak át” Mészáros Lőrinc lányára és vejére
- 200 milliós osztalékot hozott Mészáros lányának férjével közös cége
- Mészáros Lőrinc lányának és vejének cége fejlesztheti a bajai kikötőt
Aztán jött a hír a válásról, így Homlok Zsoltról a hvg.hu utoljára akkor írt, amikor a korrupciókutatók közölték, hogy jó hír nekik Mészáros lányának válása, hiszen a volt vő a szakítás előtti és utáni eredményessége a közbeszerzési eljárásokon jó összehasonlítási alapot nyújthat a magyarországi korrupciós kockázat indikátorainak feltérképezésében.
Úgy látszik Homlok Zsolt is érzi, hogy elfogyott körülötte a levegő, azután a Mészáros-csoport valahogy már nem vele végezteti el az alvállalkozói teendőket, de más, NER-közeli cégek sem kapkodnak utána. Jó példa erre, hogy tavaly márciusban például Mészáros Lőrinc fővállalkozó cége, az R-Kord indoklás nélkül, a teljesítés utolsó fázisában tette ki a hozzá köthető Vasútvill Kft.-t két fontos vasúti beruházásból.
Most azonban új vizekre evezne Homlok, aki megalapította a Homlok Románia Kft.-t – szúrta ki az mfor.hu. A cég fő tevékenysége a vasútépítés, ami nem lehet véletlen, hiszen a lap arra hívta fel a figyelmet, hogy a román vasútvonalak 73 százalékának lejárt a tervezett élettartama, a 2023-as és a 2024-es költségvetésben vasúti pályafelújításra előirányzott forrásokból pedig 33 kilométernyi pályát lehet korszerűsíteni, ami a lejárt élettartamú vágányok alig több mint 3 ezrelékét teszi ki.
Persze mondhatnánk, ha vasút, nekünk sem kell a szomszédba menni egy kis problémáért:
Kiszámoltuk, melyik volt 2023 legproblémásabb magyar vasútvonala
Az egymást követő negyedik évben is ugyanaz nyerte el a legzűrösebb magyar vasútvonal díját, a dobogó második fokán viszont váltás történt. Három olyan vonala volt a MÁV-nak, ahol csak egyszer történt hiba az évben, ebből kettőt bezártak. Összegyűjtöttük a magyar vasút legfurcsább és legemlékezetesebb pillanatait is 2023-ból.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.