A világ nagy hajótársaságai inkább megkerülik Afrikát, a húszi lázadók támadásai miatt a Vörös-tenger és a Szuezi-csatorna túl kockázatos.
A Szuezi-csatornánál kialakult helyzet késedelmes szállításokat okoz, és egyes termékek korlátozott elérhetőségét okozhatja – írja a CNBC az Ikea egyik szóvivőjének közlését idézve. A svéd bútor- és lakberendezési lánc szerint a beszállítói láncukban dolgozó emberek biztonsága elsődleges fontosságú. Dolgoznak azon, hogy alternatív megoldásokat találjanak a termékek elérhetőségének biztosítására.
Az Ikeának nincsenek saját konténerhajói, külsős cégekkel szállíttat. Megkérdeztük a magyar Ikeát is, válaszuk szerint "folyamatosan azon dolgozunk, hogy minimalizáljuk a szuezi történések vásárlóinkra gyakorolt hatását, ezért szoros egyeztetésben állunk beszállítói partnereinkkel, hogy alternatív megoldást találhassunk az értékesítési lánc zavartalan működésére."
A jemeni húszi lázadók által végrehajtott drón- és rakétatámadások miatt a Vörös-tenger hajózása rendkívül kockázatossá vált. Becslések szerint a világ nagy hajótársaságai már mintegy 80 milliárd dollár értékű árut szállító hajót irányítottak át más útvonalakra. (Az Európa és Ázsia közti legrövidebb, leggyorsabb tengeri útvonal a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán keresztül vezet.)
Mások mellett a Maersk, a Hapag-Lloyd és a CMA CGM is jelezték, hogy a már úton lévő konténerhajóikat inkább a Jóreménység foka felé irányítják, vagyis a hajók meg fogják kerülni az afrikai kontinenst. Ez 2-4 hét plusz utazási időt jelent a hajó sebességének függvényében.
A Vörös-tenger hajózási szabadságát óvó nemzetközi missziót hoz létre Washington
A kezdeményezéshez mások mellett az Egyesült Királyság, Franciaország, Olaszország, Bahrein, Kanada és Norvégia is csatlakozik.
A húszik vezetői szerint a támadásokat Izarel Gázai-övezet elleni támadásai miatt hajtják végre és az Izraelbe tartó hajókat támadják – ám az akciók más hajókat is érintettek.
A kialakult helyzet elsősorban Európát érinti, egyrészt az ázsiai országokkal folytatott kereskedelem volumene miatt, másrészt mert az Ázsiából Amerika felé tartó szállítmányok hajózhatnak a Csendes-óceánon is.
Nem csak Izraelnek, az egész világgazdaságnak üzentek hadat a huti lázadók
Kevésbé várt helyről érkező fenyegetés miatt válhat regionális konfliktussá a Hamász és Izrael gázai háborúja. A jemeni síita hutik egyre több rakéta- és dróntámadást hajtanak végre főként kereskedelmi hajók ellen a világ egyik legforgalmasabb vízi útján, ami a globális gazdaságot is fenyegeti.