Vállalkozás Gonda Gréta 2022. október. 31. 11:00

"Sokan már nem engedhetik meg maguknak ezt a luxust, másoknak pedig túl olcsók vagyunk"

Gonda Gréta
Szerzőnk Gonda Gréta

A szőnyegbolt mintha a nyugalom szigete lenne: frissen főzött török teával vár minket a tulajdonos házaspár, míg a napsütés bekacsintgat a bolt borostyánnal benőtt ablakán. A belváros szívében található Kilimboltban ennek ellenére nagy a forgalom: ott jártunkkor is érkezett vevő, aki elvitte a házaspár egyik kedvenc szőnyegét, a szír-török határ közelében található Urfából, a bibliai Ábrahám szülőhelyéről származó 200 ezer forint értékű kilimet. A hvg.hu a Kardos házaspárnál járt.

„Fáj a szívem az urfai szőnyegért, mert a 2011 óta tartó szír háború miatt onnan már nem hozunk el több szőnyeget” – mondja Balogh Zsóka, a Kilimbolt egyik alapítója. Ő és férje, Kardos István 24 éve alapították meg az üzletet, ezzel meghonosítva a magyarországi kilimpiacot. A rendszerváltást követő években nagyon népszerűek voltak az antik szőnyegek, a kilim és perzsa szőnyegeknek kifejezetten nagy volt a kultuszuk, de ahogy mondják, mostanra megöregedtek a nagy gyűjtők.

Az örökösök alig várják, hogy széthordják a gyűjteményt, a gyűjtők pedig alig várják, hogy megkapják a kivételes darabokat

– meséli mosolyogva István.

Kardos István és Balogh Zsóka
Reviczky Zsolt

Zsóka és István mindketten környezetvédelmi mérnökként végeztek, majd a szakmájukban dolgoztak. Ebben az időben szerettek bele a szőnyegekbe és gyűjtőkké váltak - ahogy mondják, megfogta őket a kultúra érintetlensége. „Akit egyszer elkap a kilimokokusz baktérium, az így járt. Végigjártuk az összes magyarországi boltot, azonban sehol nem volt kilim, így megnyitottuk a saját boltunkat”– mondja Zsóka, aki időközben elvégezte a szőnyegbecsüs képzést, ahol Mátéffy Györktől, a Nemzeti Múzeum főrestaurától tanult. István hozzáteszi: egy használt autó áráért vettek szőnyeget, majd megnyitották a boltot, ahova meglepetésükre emberek tömegei özönlöttek.

„Amikor elkezdtük az üzletet, a célközönség olyan fiatalok voltak, akik progresszív ízléssel rendelkeztek, kedvelték a természetes irányt” - és volt rá pénzük is. A mostani generáció már inkább használati tárgyként tekint a szőnyegekre, mint befektetési eszközre - mondja István. Rajtuk kívül azok is veszik a kilimet, akik szeretik a természetes anyagokat, az igényes kézzel készült munkákat, de a drága csomózott szőnyegeket nem engedhetik meg maguknak: mára kinevelődött egy olyan réteg, amelyiknek kifejezetten igénye van ezekre a darabokra. Problémát csak az jelent az üzlet szempontjából Kardos István szerint, hogy az igényes középosztály eltűnőben van.

Megtörtént egy lefele és felfele történő mozgás: sokan már nem engedhetik meg maguknak ezt a luxust, másoknak pedig túl olcsók vagyunk, mert ezek a kilimek bizony nem luxuscikkek.

A neolitikus korból származó minták máig nem változtak

A házaspárt az fogta meg a kilim szőnyegekben, hogy azok nem műhelyekben készültek, nem tervezők találták ki a mintákat, hanem a nomádok saját használati tárgyai voltak, a Kilimboltban csakis ezeket a gyapjúból, kézzel szőtt szőnyegeket árulják.

A kilim maga a szövésforma: laposan, síkban szövik a szőnyegeket. Nem sorra szőnek, hanem mintákat: ezért a vonalak nem egyenesek, inkább girbe-gurbák, ez adja a szőnyegek egyéniségét.

A nomádok évszázadokon keresztül ugyanazokat a mintákat szőtték, meg se karcolták a kultúrájukat az átvonuló, egymással harcoló hettiták, görögök, rómaiak vagy a kelták. A minták tehát nagyon stabilak, inkább a színek változtak a különböző korszakokban. A minták eredete a neolitikus kor, például a rombusz a női termékenység jele, férfi-nő összetartozás, a két háromszög összekapcsolva pedig a házastársi hűséget jelképezi, a keresztek a rombuszban pedig életvédelmi szimbólumok, az ártó szellemeket tartják távol. Az „elibelinde” is gyakori jelkép: egy ember, két keselyűmadárral, aki csípőre teszi a kezét.

Reviczky Zsolt

Hagyományosan természetes festékekkel színezték a szőnyegeket, azonban az 1840-es évek óta léteznek keleten a szintetikus festékek is. „Az, hogy milyen színek vannak egy szőnyegben nagyon jó korjelző: például az 1840-50-es évek előtt csak növényi festékeket használtak, ezek egy részének nem árt az UV.” Ilyen az indigo is, ami az egyik legjobb növényi festék: „Indiában olyan mennyiségű indigót termeltek, hogy az egész világot ellátták kék festékkel, ennek több száz év óta sem ártott az UV.”

Egy szőnyegbecsüsnek pedig a szőnyegen használt színek és minták alapján meg kell tudnia mondani, hogy például Anatólia melyik településén készült, milyen minőségű, mi a kora – mondja Zsóka.

A nomádoknak csak az volt a fontos, hogy merre találtak jó legelőt

A szőnyegszövés a nomád népek körében ott alakult ki, ahol télen nagyon hideg volt: az Eurázsiai hegységrendszerben, és Afrikában is csak az Atlaszban, kifejezetten hideg elleni céllal készítettek szőnyegeket. Nekik csak az volt a fontos, hogy merre találtak jó legelőt, hiszen egy-egy családnak volt sok ezer birkája, azokat meg kellett nyírni, és az így keletkező irdatlan mennyiségű gyapjút megfonták, majd októbertől áprilisig szőttek. Így indult a kilim története.

A kilim igazi hazája Kis-Ázsia, Közép-Ázsia, a Kaukázus, az Atlasz-hegység magas hegyei között van. A nomád népek állataik szőrét (juh, kecske, teve) fonták meg fonálnak, azt természetes festékekkel színezték. Nyersebb hatásúak ezek a szőnyegek, de erőt sugároznak és valóban erősek és tartósak.

Reviczky Zsolt

A díszes, nagyméretű szőnyegek mellett olyan hétköznapi használati darabok is készülnek kilim technikával, mint az ember által hordott teherhordó átalvető (hejbe), evőeszköztartó (inelik), sótartó (namagdan), sátorzseb (torba), ruhászsák (csuval) vagy a vándorlásnál "hajókoffernek" is használt bölcső (mafracs).

A kilim történetében Törökország az egyik legmarkánsabb vidék. Óriási távolságok választják el az ország európai részét és a távoli, anatóliai területeket. A földrajzi elhelyezkedés pedig meghatározza a stílust. Nyugaton, Sarköy vidékén a stilizált virágmintával, madarakkal, életfával díszített szőnyegeket a kevés szín, elsősorban a különböző árnyalatú piros jellemzi. Itt nem annyira a nomádok, hanem leginkább a falusi mesterek őrzik a régi trák szőnyegszövés hagyományait. A hatalmas területű Anatólia szinte minden vidékén másféle szőnyeget szőnek.

Magyarországon is van tradíciója a kilim szőnyegek készítésének
Bár tagadhatatlanul a zsíros, magashegyi gyapjú a legjobb minőségű, hiszen a 2-3000 méter magasan élő birkák gyapjújának zsírtartalma jóval nagyobb, a lanolin miatt pedig a szőnyeg öntisztítóvá válik, az Alföldön tenyésztett birkák gyapjújából is csináltak kilim szőnyeget. Hazánkban Békésszentandráson kereskedelmi célra készítették a torontáli szőnyegeket.

Ami közös a Fehér Házban és a Parlamentben: az Európa-rekorder magyar perzsa

Mindannyian biztos egzisztenciáról álmodunk, ám vannak, akik kicsit még tovább nyújtózkodnának: luxuskörülmények között szeretnének élni, környezetükben a gazdagság szimbólumaiként számon tartott tárgyakat kívánják viszontlátni, magukat pedig a luxus minden rétegébe beburkolni. A nagyot (nem csak) álmodók biztos sorrendjének számít az elegáns lakás után a tiszteletet ébresztő luxuslimuzin beszerzése, de vajon mi jön ezután?

Később alakultak ki bonyolultabb technikák, például amikor a felvetőszálra rácsomózzák a gyapjúszálat és levágják a végét – ez a csomózott, vagy perzsa szőnyeg készítési technikája. Ezzel tetszőleges, nagyon finoman kidolgozott minták alakíthatóak ki, amik már eltérnek az ősi elnagyolt mintáktól. Itt már megjelenik a műhelymunka, a tervezői munka.

A csomózott (perzsa) szőnyegek a 15-16. században bekerültek kereskedelmi forgalomba: kommercializálódott az áru, ekkor már leírható paraméterekkel (pl. méret, szín, minta) kellett rendelkeznie. Ez alapján a kereskedő ki tudta adni az utasítást az utazónak arról, hogy bizonyos szőnyegekből hány darabra van szüksége. Ezzel szemben a nomádoknál nincs két egyforma darab, ezért oda kell menni és egyesével minden egyes darabot ki kell választani. Így a szőnyegek árazása is teljesen egyedi.

Sokat jelent a 24 éves kapcsolat a szőnyegek behozatalánál

A vállalkozás első éveiben még minden egyes szőnyeget személyesen nézett meg a házaspár, évente 2-3-szor kiutaztak Marokkóba, Törökországba, Iránba és Pakisztánba.

Az elején a vállalkozás egy felfedezőtúra volt: megismerkedtünk egy-egy szállítóval, megvásároltunk szőnyegeket, majd legközelebb amikor visszamentünk hozzá, ugyanazokat mutatta, mint legutóbb, nem volt új áruja.

Ugyanis a kilim piaca nem korlátlan, a jó darabokért komoly verseny folyik, és gyakran tengerentúli kereskedőkkel kell versenyezniük, akik jobb alkupozícióból indulnak.

Reviczky Zsolt

A személyes látogatások során olyan üzleti kapcsolatokat alakítottak ki, amelyek több mint két évtizede töretlenek: „mostanra már nincs szükség arra, hogy személyesen kiutazzunk, de ha mégis megyünk, már jobban felkészültek vagyunk, és az eladók is ismerik az ízlésünket, már előre összekészítik a nekünk szánt árut.”

A Covid és a háború is megnehezítette a behozatalt

Kardosék a szállítás és a vámolás miatt is mindig kihívásokkal néznek szembe: „az első probléma az, hogy a megvásárolt áru nagy része sérült vagy piszkos, hiszen ezek a nomád szőnyegek mind régi darabok, amiket ki kell tisztítani, restaurálni, és minden egyes darabot engedélyeztetni kell a helyi múzeumban.” Ez egy hosszú folyamat, így a kiválasztás után eltelhet fél-egy év is, mire Budapestre megérkezik az áru.

A járványhelyzet és a háború további nehézségeket okozott:

a nemzetközi szállítás ideje meghosszabbodott, és a költségek is megemelkedtek, ez minket különösen azért érint, mert dollárért vásárolunk.

Ezért húsz év után szállítmányozót is kellett váltaniuk, mert már nem bírták követni az áremelkedés ütemét.

Reviczky Zsolt

Bár eddig a szőnyegek árát nem értékelték át, ez a rendszer egyre kevésbé tartható, azonban Kardos István szerint fontos azt is figyelembe venni, hogy a vevők mennyire tudják követni az árak emelkedését, ugyanis még egyszer kiemeli, hogy

a kilim szőnyeg nem luxuscikk.