A fényeslitkei üzem havonta 15-20 ezer tonna gabonát képes feldolgozni.
Átadták az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti nyomtávváltáson alapuló központját Fényeslitkén kedden. A terminál elsődleges funkciója, hogy átrakodják az oda beérkező vasúti szállítmányokat, amire azért van szükség, mert míg Európában 1435 milliméteres nyomtávú vasúti síneket használnak, addig Oroszországban és számos más ázsiai országban az 1520 milliméteres nyomtáv terjedt el.
Az ott használt gépek óránként 800 tonna gabonát és 450 köbméter napraforgóolajat képesek egyszerre kezelni, a terminál pedig várhatóan havonta 15-20 ezer tonna gabonát fog feldolgozni. A központban összesen tíz kilométer hosszúságú normál és széles nyomtávú vasúti pálya, valamint 225 ezer négyzetméter betonburkolat épült. Egy 15 ezer négyzetméteres raktárt is használhatnak a partnerek, de további raktárak, összeszerelő-üzemek létesítésére is lehetőség van a zrt. tulajdonában álló 140 hektáros fejlesztési területen.
A 30 milliárd forintos magánbefektetésből megvalósult beruházás közvetlenül nagyjából száz új munkahelyet hozott létre a hátrányos helyzetű térségben, a jövő év közepére további létszámbővítés várható – olvasható a cég sajtóközleményében.
Ez az első olyan szárazföldi intermodális kombiterminál Európában, amely saját 5G-hálózatot használ a belső kommunikációra és technológiai eszközeinek működtetésére. Emellett az EWG energiaellátását zöldtechnológiával biztosítják, nagy teljesítményű napelemparkkal, valamint hőszivattyús rendszerrel, a terminál területén pedig elektromos termináltraktorokat és e-autókat is használnak.
Az eseményen a külgazdasági és külügyminiszter arról beszélt, hogy a terminálnak jelentős szerepe lesz a háború miatt megszakadt ukrán gabonaexport folytonosságának biztosításában. Úgy fogalmazott, hogy a beruházás akkor kezdődött meg, amikor Kelet és Nyugat együttműködése még komoly perspektívával rendelkezett, amikor úgy tűnt, hogy a Kína és Európa közötti kereskedelmi forgalom akadálymentesen bővülhet a következő időszakban. A projekt a háború kirobbanásával azonban új értelmet nyert, célja megváltozott.
Bár Ukrajnából eslősorban hajóval szállítják el az ott megtermelt gabonát, Szijjártó Péter szerint a terminálnak óriási szerepe lesz az Ukrajnából származó gabona eljuttatásában a világ legkülönbözőbb pontjaira. „A konstancai kikötő kapacitásai le vannak kötve, a szlovák és a román útvonalak telítettek, a Dunán és a Tiszán az alacsony vízszintek miatt a hajón történő szállítás nem egészen kiszámítható. A Fényeslitkétől az észak-adriai kikötőkig vezető a leggyorsabb és leghatékonyabb útvonal annak érdekében, hogy a világ messzi pontjain is szavatolni lehessen az élelmiszerellátás biztonságát” – jelentette ki.