Már a járványvédelmi intézkedések is kikezdték a járműipar ellátási láncait, a helyzeten pedig csak tovább súlyosbított az energiaárak emelkedése.
Akár 40 százalékkal, azaz negyedévente egymillió járművel is visszaeshet az európai autógyártás volumene az energiaválság miatt az S&P Global Mobility gazdaságkutató intézet kedden publikált prognózisa alapján.
A Winter is Coming címmel megjelent tanulmány szerint már a járványvédelmi intézkedések is kikezdték a járműipar ellátási láncait, és a helyzeten csak tovább súlyosbított az energiaárak emelkedése. „Tekintettel az Európában az egekbe szökő energiaárakra, fennáll a veszélye annak, hogy egy kemény tél esetén egyes autóipari ágazatokban leállnak a gyártósorok” – jelzi a tanulmány. A dokumentum egyben arra is felhívja a figyelmet, hogy ezzel a problémával nem csak az európai autógyártóknak kell szembenéznie, hiszen beszállítóként a világon mindenhová exportálnak alkatrészeket és részegységeket.
Edwin Pope, az S&P Global Mobility elemzője a Reuters hírügynökségnek elmondta, hogy az autóipar átvészelheti ugyan az előttünk álló téli szezont, ha azonban Európának nincs kész terve a következő télre, azt sok beszállító már nem élné túl. „Aggódom amiatt, hogy néhány magasan kvalifikált kisipari vállalkozás a régióban vagy csődbe megy, vagy egyszerűen feladja” – mondta Pope.
A prognózist még az Északi Áramlat vezetékek ellen a múlt hónap végén elkövetett szabotázs előtt készítette el az S&P Global Mobility gazdaságkutató intézet.