Bernhard Haider szerint az infláció miatt a vásárlók tudatosabban vásárolnak, alaposan megtervezik, mit mikor vegyenek.
Egy új autó vásárlását és egy utazást is el lehet halasztani, egy jól működő telefont, laptopot sem szükséges okvetlenül lecserélni a legújabb típusra. Ám egy osztrák mondás szerint enni és inni mindig kell – mert nincs alternatíva – mondta a Pénzcentrumnak az Aldi országos ügyvezető igazgatója a recesszióról.
Bernhard Haider szerint azt, hogy hogyan hat az infláció a vásárlási szokásokra, egyes termékekre lebontva lehetne megállapítani, ugyanakkor több más hatás is érvényesült egyszerre néhány hónapon belül: az év eleji adó-visszatérítés, az árstop, a szállítási nehézségek, az élelmiszer-infláció – és természetesen a szokásos szezonális hatások. Egy világosan megmutatkozó jelenségre azonban rámutatott: a vásárlói tudatosság sokkal magasabb fokon működik.
A vevők alaposabban megtervezik, hogy mit mikor szereznek be, a korábbinál is alaposabban megnézik és összehasonlítják a termékek – és a láncok – árait.
Az energiaár-robbanás is szóba került az interjúban. Haider szerint eddig is tudatosan kerülték a fosszilis energia használatát, ahol csak lehetséges volt, modern, elektromos rendszereket állítottak üzembe. „A most drámaian megugró gázárak ezért az üzleteink operatív működési költségeit csak mérsékelten érintik” – mondta. Az áramellátásuk költségszintjét pedig hosszú távú villamosenergia-szerződéseink garantálják.
Azt nem tartaná jó ötletnek, ha rövidebb nyitvatartással reagálnának az energiaárak növekedésére, mert ugyanannyi vásárlót kellene rövidebb idő alatt kiszolgálni, vagyis megnőne a dolgozók leterheltsége. Az aldis bérekről szólva úgy fogalmazott: a reálértékek megőrzésén dolgoznak, nem ezen akarnak takarékoskodni. „Van olyan fizikai munkaerőcsoportunk, amely esetében idén már 27 százalékkal emeltük béreinket” – tette hozzá.
Arról is beszélt, hogy az Aldi extraprofitadója is emelkedni fog várhatóan. Elmondása szerint 2020 májusában, az adóteher bevezetésekor 3,4 milliárd forintot fizettek be, míg tavaly a teljes éves összeg a magasabb árbevételre vonatkozóan 5,7 milliárd forint volt. Idénre ennél is magasabb adóösszeggel számolnak.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.