Talán csak abban az esetben rezeg a léc, amikor a már korábban megvásárolt jegyekre terhelték rá utólag a különadó összegét.
A június 4-én bejelentett különadókkal kapcsolatban talán a kormány kontra Ryanair odamondogatások voltak a legemlékezetesebbek, ugyanakkor érdemes megnézni, hogy tisztán jogi oldalról nézve mennyire kell tartaniuk azoknak a légitársaságoknak a bírságoktól, amelyek a különadó összegét átterhelik az ügyfeleikre.
A Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda légijoggal foglalkozó jogásza, Bognár Alexandra elemzése szerint az áremelés önmagában nem fogyasztóvédelmi kérdés, sőt a társaság még csak indokolni sem köteles azt, mindössze arra kell odafigyelni, hogy versenyjogi szempontból ne legyen kivetnivaló az emelésen. Ez azt jelenti, hogy tilos az árakat a piaci szereplőknek egymás között leegyeztetni és nem a piaci körülmények alapján megállapítani (ami kartellezés lenne).
Itt nem ezekről van szó, így inkább fogyasztóvédelmi szempontok alapján érdemes a kérdést vizsgálni. Az extraprofitadó július elsejétől érvényes és június negyedikén jelentették be azokat. Ennek megfelelően azon vásárlók esete, akik július 1. után utaznának, de még nem vásároltak repülőjegyet, nem tartozik a fogyasztóvédelmi kategóriába, hiszen kapnak egy árat és annak ismerete alapján eldönthetik, hogy kell-e nekik a felkínált termék.
Trükkösebb helyzetben vannak azok, akik a június 4-i bejelentés előtt vettek olyan repülőjegyet, ami július 1-je utánra szól. Ebben az esetben ugyanis kénytelenek pluszban fizetni azért a termékért, amit már korábban megvásároltak. Szigorúan, jogi szempontból nézve ez abban az esetben tud jogsértő lenni, ha a légitársaság nem biztosít lehetőséget a visszatérítésre. Tehát, ha valaki úgy gondolja, hogy ezzel a plusz 3900/9750 forinttal már nem éri meg a dolog, akkor legyen lehetősége visszakérni a pénzét. A bökkenő csak az, hogy ebben az esetben egész biztosan nem fog találni olcsóbb repülőjegyet a kinézett dátumra, és bárkihez is forduljon, ott ugyanúgy ki kell csengetnie az extraprofitadóból következő felárat. (A Ryanair általános szerződési feltételei között ott van, hogy az adóemelést átháríthatják – a szerk.)
Bognár szerint ugyanakkor a joggyakorlat az ehhez hasonló lépéseket tisztességtelennek tartja, viszont annak megállapítása, hogy az extraprofitadó megfizettetése valóban tisztességtelen-e, az a szakértő szerint további joggyakorlati elemzést igényelne.
Vélhetően a fogyasztóvédelmi eljárás ezeket a kérdéseket is tisztázni fogja, viszont egyelőre még nem hozták nyilvánosságra, hogy az eljárás alapját mely jogszabályok képezik, sőt még azt sem tudni hogy ténylegesen a fenti kérdéseket vagy valami mást fog vizsgálni a hatóság a Ryanairnél. Az itthoni eljárások általános hosszaiból kiindulva valószínűleg napokon belül nem fogunk választ kapni – mondta Bognár.