A hatósági árazás miatt a magyarországi töltőállomások üzemeltetői már tavaly november óta szenvednek, most pedig a fogyasztók is a saját bőrükön kezdik érezni, hogy óriási bajban van az üzemanyagpiac. A nagykereskedelmi árak elszabadulása, a szomszédos országokból beözönlő benzinturisták és a már pislákoló pánikvásárló-hangulat mind hozzájárultak ahhoz, hogy az elmúlt napokban egyre több hazai kúton elkezdtek feltorlódni a tankolni vágyók. Hernádi Zsolt szerint nincs komoly gond, de a Magyar Ásványolaj Szövetség úgy véli, ilyen problémával a rendszerváltás óta nem lehetett találkozni az országban.
Lehet, hogy Hernádi Zsolt MOL-vezér szerint csak pillanatnyi logisztikai gondok vannak az országban, üzemanyag-ellátási probléma nincs, de erről most elég nehéz lenne meggyőzni a magyar autósokat. Néhány napja egyre gyakrabban látni kígyózó sorokat a benzinkutakon, és szaporodnak az olyan facebookos beszámolók is, melyek központi eleme az, hogy adott sofőr az első nekifutás helyett végül hányadik töltőállomáson tudott végre megtankolni.
A logisztikai problémák Hernádi szerint helyiek és átmenetiek, a legnagyobb hazai olajcég vezetője szerint ezeket az okozza, hogy a literenként 480 forintban meghatározott hatósági ár miatt sok külföldi kamionos is Magyarországon tankolja meg a járművét. Ez életszerű, már csak azért is, mert nem ők az egyetlenek, akik a most már jóval drágábban töltő telephelyek helyett a lakossági kutakat keresik, Pécsen nemrég egy helyi járatú buszt is lefotóztak, amint oda sorol be, hogy spóroljon. Nem partizánakció volt: a város tömegközlekedését ellátó Tüke Busz megbízott vezérigazgatója azt mondta, előző nap előre megbeszélték a sofőrrel, hogy így tegyen, és hogy ez várhatóan nem egyszeri eset lesz. Hónapok óta terjednek a hírek a benzinturizmusról is, a környező országokból rengetegen járnak át hozzánk a határközeli kutakra, mert nálunk 100-150 forintot is tudnak spórolni a nafta literjén – és a lehetséges megtakarításuk most szinte napról napra nő. Közben már a magyar gazdák is attól tartanak, hogy hamarosan nem fogják tudni megtankolni a mezőgazdasági gépeiket, pedig lassan kezdődnek a szokásos, tavaszi munkák a termőföldeken.
Hogy ez az egész helyzet kialakult, azért nem pusztán egy tényezőt lehet felelőssé tenni:
az elmúlt hónapokban egymás nyakára rakódtak a problémák üzemanyagfronton.
Ezeket eddig a legdurvábban a benzinkút-üzemeltetők éreztek, de szemlátomást most jutottunk el odáig, hogy az egymás tetejére egyensúlyozott újabb és újabb gondok végül kibillentek, és a kutasok után most már a lakosság nyakába is szakadtak.
November óta épül a Jenga-torony
A tavaly novemberben három hónapra bevezetett kiskereskedelmi benzinárstop volt az első pofon, az még csak a kútüzemeltetők arcán csattant, de akkorát, hogy a magánkutasok hamar már azért könyörögtek az autósoknak, hogy ne náluk tankoljanak, mert minden kipumpált literen csak veszítenek. Több kis kút bele is roppant a hatósági árazásba, és lehúzta a rolót. A második pofon így az lett, amikor a kormányfő a február 15-i határidő előtt három hónapos hosszabbítást jelentett be – Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu-t üzemeltető cég ügyvezetője szerint az árstop miatt bedőlt kutak száma most valahol a 100 és a 150 között van.
A helyzet végül annyira tarthatatlanná vált, hogy február végén megalakult a Független Benzinkutak Szövetsége, amelynek villámgyorsan sikerült is hat kedvezményt kiverekednie a kormánynál – ezek mondjuk már rendeletbe foglalva egy kicsit más képet mutattak annál, mint amiről az eredeti megállapodás szólt.
A szövetség a benzinárstopot viszont nem tudta ledönteni, az a meghosszabbítása után május 15-ig áll, mint a cövek. A legutóbbi kormányzati vészintézkedések végül a 95-ös benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát is a kiskerárhoz hasonlóan 480 forinton fagyasztották be, bevezették az üzemanyagárstop miatt igényelhető ingyenhitelt, végül arról döntöttek, hogy literenként 20 forintot ad az állam az eladott üzemanyag után – cserébe előírták, hogy a kutak nem zárhatnak be, és nem bocsáthatják el az alkalmazottjaikat.
Az intézkedések egy része eső után köpönyegnek hat, a benzinárstop meghosszabbítására válaszul ugyanis már az előző hónap közepéig legalább száz kiskút jellemzően 5-10 literes porciónyi tankolásstopot vezetett be, március elején a MOL is meghúzta 100 liternél a vonalat a lakossági állomásain (a nagynyomású kútoszlopain, amit elsősorban kamionok, buszok és mezőgazdasági gépek használnak, továbbra is limit nélkül lehet tankolni). Még a magyar vállalatot megelőzve a Shell a nemzetközi tranzitútvonalak mellett lévő tizenkét kútján bruttó 50 ezer forint értékben, vagyis nagyjából 100 literben maximálta az egyszerre tankolható üzemanyag-mennyiséget. Március 10-én aztán még komolyabbat léptek, és országosan százhat kisnyomású kútoszlopokkal felszerelt – vagyis lakossági – töltőállomásukon pedig 25 ezer forintnyiban maximalizálták az egy alkalommal tankolható üzemanyag mennyiségét (függetlenül attól, hogy az az árstop alá tartozó vagy más kategóriába tartozik). Közlésük szerint az utóbbi hetekben "rekordszinten" nőtt az üzemanyagkereslet a hazai kútjaikon, és a nagy tételben tankolók – kamionosok, traktorosok - már rendszeresen vásárlói az eddig jellemzően csak a hazai lakosság által használt kutaknak is.
Pánikvásárlás újratöltve
A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, Grád Ottó megkeresésünkre úgy vélte, a torlódások kialakulása mögött részben az is áll, hogy a hírek, amelyek szerint több kúton is korlátozásokat vezetnek be, óhatatlanul is elindították a többletigényt, ettől "egy kicsit pánikhangulat" alakult ki a hazai sofőrök körében, és akinek nem is lenne aktuális, most az is biztos, ami biztos alapon elmegy tankolni, ami szintén nem segített a kutak helyzetén.
Másrészt viszont – mint azt Hernádi is említette – az iszonyúan elszálló nemzetközi piaci árak miatt a fogyasztási kínálatot lefedő import mintegy 30 százaléka kiesett, mert a nagykereskedő cégek már nem szállítanak veszteségesen. Nem is csoda, hiszen a holtankoljak.hu közlése szerint pénteken a benzin ára bruttó 46, a gázolajé pedig bruttó 77 forinttal emelkedik tovább, így csak márciusban a benzin ára bruttó 120 forinttal, a gázolaj ára pedig 182 forinttal emelkedett eddig. Ami azt jelenti, hogy ahol nincs hatósági ár, ott péntektől a 95-ös benzint literenként 640, a gázolajat pedig 717 forintnak megfelelő értékű helyi valutáért adják majd. Mindenesetre azt a kieső 30 százalékot most a MOL-nak kell lefednie, és Bujdos Eszter szerint érthető, hogy ez nem megy egyik napról a másikra, hiszen most több száz benzinkúttal kell szerződést kötniük. Bujdos 300-350-re teszi azon töltőállomások számát, ahol most időleges üzemanyaghiány alakulhat ki, mert nem ér oda időben a tartályautó, vagyis a hazai kutak negyedénél lehetnek most torlódások.
Ilyen még nem volt
Az orosz–ukrán háború, legalábbis a MOL közlése szerint, egyelőre nem zavar be az ország kőolajellátásába: Hernádi azt mondta, a Barátság kőolajvezetéken, vagyis Ukrajnán át továbbra is annyi orosz kőolaj érkezik, mint korábban, ha az leállna, akkor pedig a délről jövő Adria-vezetéken lehetne nagyobb mennyiségű olajat rendelni. Ezen felül pedig Magyarországnak van 90 napra elegendő vésztartaléka is.
A hivatalos álláspont szerint tehát most a lakossági kutak megugró forgalma okozza a problémát, Hernádi pedig kitűzte célul, hogy a töltőállomások leterheltségét a korábbihoz közeli szintre kell visszaállítani. Arról egyelőre nem beszélt, hogy ezt hogyan akarják véghez vinni. Grád szerint ilyen eset a rendszerváltás óta nem volt, kivéve talán a taxisblokád idejét – de akkor fizikai akadályai voltak a tankolásnak – így most nincs is milyen kríziskezelési gyakorlathoz visszanyúlni, ezeket a gondokat "most kell tudni megoldani". A szövetségi főtitkár szerint a MOL képes lesz a helyzet kezelésére, úgy látja, hogy a kutakat ellátó üzemanyag-szállító tankerek menetrendjét és irányát kell átszervezni.
Mindenesetre a benzinturisták, a buszosok, kamionosok, bezárt kiskutak és a kényszerporciózás tetejébe a magyar autósok most még március tizenötödikének köszönhetően kaptak egy négynapos hosszú hétvégét is. Nagyon valószínű, hogy a fent sorolt problémákon túl most az is okozza a tülekedéseket a töltőpisztolyoknál, hogy most mindenki egyszerre akarja megtankolni a járművét a pár napos kiruccanásuk előtt.