Az év végi hajrában összesen nettó 37 milliárd forintnyi kommunikációs megbízást osztott szét az állami és kormányzati reklámköltéseket kezelő Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKoH). A kedvezményezettek között van a Magyar Divat & Design Ügynökség, a Visit Hungary, Demeter Szilárd kedvence, a Petőfi Irodalmi Ügynökség, a Magyar Államadósság Kezelő Központ, a Magyar Államkincstár és a Miniszterelnökség is.
A Közbeszerzési Értesítő január 25-i számában 46 darab, 2021. negyedik negyedévében lebonyolított kommunikációs tárgyú közbeszerzésének az eredményét jelentette meg a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKoH), és nem nagy meglepetésre mind a 46 darab, médiavásárlásról és -tervezésről szóló feladatot a Balásy Gyula tulajdonába tartozó médiaügynökség, a New Land Media vitte el, konzorciumban a szintén Balásy-féle reklámügynökséggel, a Lounge Designnal. Ezeknek a megbízásoknak a teljes keretösszege nettó 22 milliárd forint.
A 46 közbeszerzés között találhatók olyan apróbb falatok, mint a Jogállam és Igazság Nkft. nevében kiírt nettó 11 millió forintos tender nyomdai feladatok ellátására, de vannak szép számmal közepes, néhány százmilliós megbízások, mint például az Antenna Hungáriának (nettó 468 millió forint), a MÁV-nak a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztéséhez kapcsolódó kommunikációjára, a Petőfi Irodalmi Ügynökségnek (772 millió forint) vagy a kézilabda-Európa-bajnokság szervező cégének (367 millió forint).
Természetesen a legnagyobb összegben ismét a Miniszterelnökség nevében szórhatja a reklámforintokat a New Land: az „Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval kapcsolatos” projektek ellátására összesen nettó 12,7 milliárd forintot biztosít az NKoH (a keretösszegből 30 százalék opcionálisan lehívható). Ezen kívül az Állami Adósság Kezelő Központ is kapott nettó 1,8 milliárd forintot az állampapírok népszerűsítésére, a Visit Hungary nevű állami turisztikai cég pedig majdnem 1,4 milliárdot.
Kitömték a divatot és a turizmust is
Az értesítő egy nappal korábbi, január 24-i száma sem maradt NkoH-s hirdetmény nélkül: eredményt hirdettek a Visit Hungary Nemzeti Turisztikai Szervezet Nonprofit Zrt. és a Magyar Divat & Design Ügynökség Nonprofit Zrt. (MDDÜ) részére kiírt, 2022-es évre vonatkozó, összesen nettó 8,1 milliárd forint keretösszegű kommunikációs ügynökségi és rendezvényszervezési tenderen.
Az MDDÜ számára kiírt, 2022-es évre vonatkozó pályázat keretösszege nettó 1,03 milliárd forint (30%-a opcionálisan lehívható), míg a 2021-es év negyedik negyedévére vonatkozó megbízás értéke nettó 130 millió forint. A Visit Hungary számára nettó 7 milliárd forintot szánt az első ütemben az NKoH kommunikációs és rendezvényszervezési feladatokra (ebből szintén 30% opcionálisan lehívható), mindhárom tendert az állami közbeszerzéseken 2019-ben feltűnt reklámügynökség, a Mediator Group nyerte egyedüli ajánlattevőként. A Mediator akkor kezdett el szárnyalni az állami rendezvényügynökségi tendereken, amióta egy gasztrovállalkozó, Dallos Ferenc lett az ügynökség vezetője.
De a New Land Media itt sem maradt zsíros falat nélkül: a fent nevezett három nonprofit cégnek médiaügynökségi tendert is hirdetett az NKoH összesen nettó 7,6 milliárd forint értékben, ezeken pedig a New Land Media és annak kistestvére, a Media Dynamics alkotta konzorcium nyert egyedüli ajánlattevőként. A Media Dynamicsbe 2018 őszén vásárolta be magát Balásy Gyula, ügyvezetője pedig az a Tóth Orsolya, aki azt a Simicska Lajos-közeli I.M.G. médiaügynökséget vezette korábban, amely az állami médiavásárlási tárgyú közbeszerzések állandó nyertese volt a G-nap előtt. A Media Dynamicsnek 2019-ben 7,1 milliárd, 2020-ban pedig már 9,4 milliárd bevétele volt, miközben Balásy érkezése előtt, 2018-ban mindössze 151 millió forint forgalmat ért el.
(Címlapképünkön Balásy Gyula.)