Vállalkozás MTI 2021. december. 08. 17:38

Nem volt minden igaz, amivel reklámozták, megbüntette a Dettol forgalmazóját a GVH

A fertőtlenítők hatékonyságát csak baktériumokra tudták igazolni, ráadásul probléma volt azzal is, ahogyan a termékeket a Heim Pál Gyermekkórház logójával és ajánlásával népszerűsítették.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 147 milliós bírságot szabott ki a Dettol termékcsalád forgalmazójára, amiért a járványhelyzetben megalapozatlan állításokkal reklámozta fertőtlenítőszereit.

A tájékoztatás szerint a Reckitt Benckiser Kft. megtévesztette a fogyasztókat az általa forgalmazott Dettol termékcsaládba tartozó biocid termékek – antibakteriális felülettisztító spray-k és kendők, kézfertőtlenítők és szappanok – népszerűsítésekor. A reklámok nagyfokú hatékonyságot állítottak,

a cég ugyanakkor ezt a hatást az eljárás során csak a baktériumok esetében tudta elfogadhatóan igazolni.

Jogsértőnek bizonyult az is, ahogyan a termékeket a Heim Pál Gyermekkórház logójával és ajánlásával népszerűsítették. Bár a logót és a „Heim Pál Gyermekkórház ajánlásával” szlogent a cég a felek közötti marketingmegállapodás keretében használhatta, az nem derült ki, hogy a termékek ajánlása szakmai ellenőrzést vagy vizsgálatot követően, megalapozott szempontok alapján történt, ahogyan egy átlagos fogyasztó gondolhatta. A logó és szlogen így megtévesztő üzenetet közvetített.

A tisztességtelen gyakorlatokért a GVH Versenytanácsa 147 millió forint versenyfelügyeleti bírságot rótt ki a Reckitt Benckiser Kft.-re. A döntés figyelembe vette, hogy a több évig tartó reklámkampány érezhető hatással volt az érintett piacra. A versenyhatóság tekintettel volt ugyanakkor arra is, hogy a vállalkozás az eljárás hatására önként módosította reklámgyakorlatát és részben elismerte a jogsértést.

Júniusban a hatóság százmilliós bírságot szabott ki hasonló okokból, és jelenleg is folyik a vizsgálat a Virostop spray ügyében.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.