Vállalkozás MTI 2021. március. 30. 17:05

Kicsivel jobb húsvétra számítanak az édességgyártók a tavalyinál

A tavalyi rekordalacsony forgalomhoz képest 3–4 százalékkal lehet nagyobb az idei. Ez még így is sokkal kevesebb, mint a járvány előtti utolsó évben.

A tavalyi 822 tonnánál néhány százalékkal több, 850 tonnás húsvéti szezonális édesség értékesítésére, és az árbevétel 3–4 százalékos emelkedésére számítanak idén az édességgyártók – mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének (Hunbisco) elnöke az előzetes adatokra hivatkozva egy online kerekasztal-beszélgetésen kedden.

A húsvét árbevétele a járvány előtti utolsó évben, 2019-ben 4 milliárd forint fölött alakult, tavaly viszont 3,2 milliárd forintra esett vissza. Az édességek piaca ugyanakkor annak ellenére is stabil maradt, hogy 2020-ban majdnem minden negyedik csokinyúl vagy tojás ottmaradt a boltok polcain.

A húsvéti szezonális édességek mennyisége a korábbi években az ezer tonnát is elérte, ez másfélszerese a 600 tonna körül alakuló Mikulás-szezonnak. A húsvéti fogyasztás a teljes, éves édességfogyasztásnak az 5 százalékát teszi ki az elnök szerint.

A legnépszerűbb termék a csokinyúl és a csokitojás, 40–40 százalék körüli részesedéssel.

Némethné Szabó Alíz, a Metro Kereskedelmi Kft. édesség és cukrászati menedzsere arról beszélt, hogy a gyártók már tavaly november-decemberben elkezdték a felkészülést a szezonra, és az előzetes tervekhez képest jól állnak az értékesítési adatok alapján. Idén várhatóan kisebb lesz a veszteség a tavalyihoz képest a jobb felkészülés miatt, igaz, jelentős bizonytalansággal kellett készülni a járvány harmadik hullámára. „Nem lesz rosszabb ez a szezon a tavalyinál” – mondta.

A járványhelyzettől függetlenül a fogyasztói szokások változása miatt évről évre csökken a húsvéti szezonális édességek értékesítése. A tavalyi, lezárások miatti visszaesést kiárusításokkal próbálták mérsékelni, már hetekkel az ünnep előtt. Még így is jelentős készletek maradtak a gyártóknál a járvány első hulláma miatt.

A menedzser szerint egyre nagyobb az érdeklődés a prémium és a speciális, „mentes” termékek iránt. Bíznak abban, hogy az idei karácsonyi szezonra már enyhül a vírushelyzet, és vissza lehet térni a normális életvitelhez.