2020 végére a koronavírus lett a műszaki és tartós cikkek iparának mozgatórugója.
A műszaki cikkek globális piacának 2020 áprilisát követő összezsugorodása és az eladási érték csaknem 25 százalékos csökkenése után úgy tűnt, hogy a koronavírus mindent letarol. Ám nem ez történt: mint a GfK Hungária piackutató cég közleményéből kiderül, az év előrehaladtával a piacok helyreálltak, és végül a koronavírus a műszaki és tartós cikkek iparának mozgatórugója lett.
Magyarországon a műszaki elektronikai termékek (Technical Consumer Goods, TCG) piaca 9 százalékos növekedést ért el 2020-ban a megelőző évhez képest. A fogalom főleg a laptopok, nyomtatók, IT kiegészítők és a háztartási kisgépek miatt nőtt. A GfK szerint a háztartások rendkívül gyors digitalizálásának maradandó hatásai lesznek, ami a tavalyi évben történt, az még sokáig növeli majd a piac bevételeit.
A teljes magyarországi forgalomból már közel 32 százalékot tesz ki az online értékesítés – írják továbbá –, de tavaly voltak olyan hetek és hónapok, amikor ez meghaladta a 40 százalékot is. A legnagyobb európai piacokon (Németország, Egyesült Királyság, Olaszország, Spanyolország, Franciaország) nem a kizárólag online értékesítők voltak a legnagyobb nyertesek, bár ők is 39 százalékkal nőttek. Kimagaslóan teljesítettek a hagyományos kiskereskedelem online boltjai 69 százalékos növekedésükkel. Mivel sok fogyasztó hű maradt a már ismert üzleteihez, ennek eredményeként néhány lezárási hét során a növekedési ráta elérte a 200 százalékot is.
Globálisan egyértelmű megosztottság látszik ugyanakkor a fejlett és a feltörekvő régiók között. Európa és a fejlett ázsiai régiók piaca 8 százalékos értéknövekedéssel zárta az évet, míg a feltörekvő piacok értéke Ázsiában és Latin-Amerikában 4 százalékkal csökkent 2019-hez képest. A 2020 januárjában elsőként érintett Kína is hozzájárult ehhez a negatív eredményhez. Kínában az év előrehaladtával a piaci fellendülés felgyorsult, de összességében nem volt képes kompenzálni a veszteségeket.