Vállalkozás hvg.hu 2020. október. 05. 07:25

10 milliárdos támogatást kaphat a divatipar és a kreatív szakma

Megszenvedte a magyar divatipar is a koronavírust, különösen az exportáló cégeknek nehéz Bata-Jakab Zsófia szerint. A talpra állást segítő keretből 5-150 milliót kaphat majd egy-egy cég.

A kreatív szakma újraindítását 10 milliárd forintos támogatás is segítheti a koronavírus okozta válság menedzselésében – írja a Világgazdaság. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a Magyar Divat & Design Ügynökséggel (MDDÜ) közösen dolgoz ki erre egy támogatási rendszert, miután utóbbi a koronavírus első hulláma alatt arra jutott, hogy segítségre szorul a kreatív ágazat is.

A 10 milliárdos keret az ágazat minden szereplőjének rendelkezésére áll a márkától a gyártóig – írják –, cégenként tervezetten 5 és 150 millió forint közötti támogatás érhető majd el. A részletekről való tájékoztatást őszre ígérik a lap szerint.

Nagyon gyorsan éreztette hatását a járvány a divatiparban – nyilatkozta Bata-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezérigazgatója a Világgazdaságank. Magyarországon 12 ezer vállalkozás 90-100 ezer munkahelye került veszélybe. Rosszabb helyzetben van szerinte az a 3000 magyar cég, amelyik exportál. Az ágazat következő féléves kilátásai ugyanakkor bíztatóak szerinte, jó stratégiával pedig nemzetközi szinten érhetne el versenyelőnyt a magyar divatipar.

Mint korábban írtuk, önti a pénzt a kormány a Magyar Divat & Design Ügynökség Nonprofit Zrt.-be, amelynek élén Orbán Ráhel egykori évfolyamtársát, Bata-Jakab Zsófiát találni. A 2019-es mérleg szerint a bérjárulékokkal együtt 445 milliót költött bérköltségekre a statisztikai átlagban 10 munkavállalóval dolgozó ügynökségnél. Ez azt jelenti, hogy - prémiumok és egyéb juttatások nélkül - átlagosan havi bruttó 2,36 millió forint volt az itt dolgozók fizetése. Irodájukra tavaly további 3 millió forintot költöttek havonta.

Akár nyerhetnek is a magyar ruházati cégek a koronavíruson

Nagy-Britannia napokig csócsálta a hírt, hogy Meghan Markle angol hercegné 600 ezer forintos Stella McCartney-kabátja a berettyóújfalui Beriv üzemében készült, ahol a dolgozók ezer forintot keresnek óránként. Azt hihetnénk, hogy ilyen történeteket csak Ázsiából hallani, pedig felénk is mindennapos, hogy a luxuskategóriájú termékek olyan varrónők kezei közül kerülnek ki, akik még a minimálbért sem keresik meg.