Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

Előre nem látható többletfeladatok és a járvány miatt a honvédség a vártnál hamarabb felélte a kormánygépként is funkcionáló Airbus szállítógépek üzemeltetési keretszerződését. Gyorsított tárgyalásos eljárást írtak ki az új szerződés megkötésére.

Fenntartót keres a Magyar Honvédség nevében a központosított fegyveres beszerzésekért felelős Védelmi Beszerzési Ügynökség „közepes szállítórepülőgépekhez” a 2020-2025 közti időszakra – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből.

A kiírásból kiderül, hogy egész pontosan Airbus A319-112 típusú gépekről van szó – ilyenből a honvédség kettőt üzemeltet, 2017 végén vették őket körülbelül 20 milliárd forintért. A kormány eleinte kötötte az ebet a karóhoz, hogy többfunkciós csapatszállítókról van szó, nem pedig kormánygépekről, aztán szép lassan kiderült, hogy a „csapatszállítók” rendszeresen a kormány tagjait, illetve Áder János köztársasági elnököt (is) fuvarozzák. Egy ideje a kormány már képeket is oszt meg hivatalos állami utakról, a háttérben valamelyik honvédségi Airbusszal, a hivatalos álláspont pedig úgy módosult, hogy

multifunkciós csapatszállítókról van szó, amelyek alkalomadtán kormánygép-funkciót is betöltenek.

Az azonban 30 évig titok, pontosan mikor, merre és milyen megbízásokat teljesítenek az Airbusok akár kormánygép, akár másmilyen szerepekben, minthogy papíron „katonai szállításokról” van szó. A kormányzati utak általános listáját a honvédség viszont kiadta a hvg.hu-nak:

Megszereztük a listát, hova reptették a "nem kormánygépekkel" Orbánt, Pintért, Szijjártót

Nem hajlandó a Magyar Honvédség elárulni a részletes adatokat arról, hogy melyik állami vezetőt hova utaztatták a "nem kormánygép" repülőgépekkel, csak egy összesített listát adtak ki a hvg.hu-nak. A részletes költségekről ugyanígy titkolóznak, azt viszont megtudtuk, hogy a legolcsóbb út 1,2 millió forintba, míg a legdrágább 28,6 millióba került.

A honvédség egyébként kisebb „futárgépeket” is üzemeltet, amelyek szintén „nem kormánygépek”, de ellátnak ilyen feladatokat. A berendezésük pedig minden, csak nem spártai.

Eddig azt se tudtuk, van külsős üzemeltető

A Védelmi Ügynökség a beszerzést gyorsított tárgyalásos eljárásban írta ki, az ajánlatok megtételére mindössze két hét áll rendelkezésre. Az indoklás szerint erre azért van szükség, mert a „repülőgépek üzemeltetése, folyamatos légi alkalmasságának fenntartása érdekében előre nem látható többletfeladatok, valamint a rendkívüli járványhelyzettel kapcsolatosan megnövekedett igénybevétel forrásigénye miatt a meglévő szerződés keretösszege idő előtt felhasználásra került”.

A fentiekből ugyebár az következik, hogy

a nem kormánygép kormánygépek üzemeltetését eddig sem a honvédség látta el, hanem külsős vagy állami cég

– erről korábban nem számoltak be, bár nem szokatlan, hogy a honvédség kiszervezi repülő eszközök karbantartási, üzemeltetési feladatait. A Védelmi Ügynökség 2020 eleje óta működik, és valóban úgy tűnik, hogy az ígéreteknek megfelelően javult a honvédelmi beszerzések átláthatósága.

Nem tudni, hogy eddig mennyibe került az Airbusok üzemeltetése, a feladatra mindenesetre 2020-2025 között összesen nettó 13,9 milliárd forintot (bruttó 17,6 milliárdot) szán a honvédség az alábbi éves bontásban (nettó összegek):

  • 2020: 281 924 722 Ft,
  • 2021: 4 343 116 769 Ft,
  • 2022: 1 968 503 937 Ft,
  • 2023: 1 746 456 693 Ft,
  • 2024: 2 733 070 866 Ft,
  • 2025: 2 780 314 961 Ft.

Ezek keretösszegek, amelyek kitöltésére a honvédség nem vállal garanciát. A 8-9 éves gépek darabját Simicskó István honvédelmi miniszter korabeli állítása szerint a 70-80 millió eurós újonnani ár feléért sikerült beszerezni, vagyis akkori árfolyamon számolva darabját körülbelül 20 milliárd forintért.

A pénzért cserébe a majdani üzemeltetőnek vállalnia kell a gépek „folyamatos légialkalmasságának, üzemképességének, teljes körű logisztikai támogatásának biztosítását”. Mindezt alapesetben két helyszínen, a kecskeméti katonai reptéren, illetve a budapesti Liszt Ferenc polgári reptéren. Továbbá bármely, „esetenkénti települési állomáson”.

Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.