Mind az éttermek, mind a héten a munkájukat elveszítők mentsvára lehet az étel-házhozszállítás, a kérdés azonban az, hogy rendelnek-e annyival többet az otthon maradók, hogy ez segítség az újonnan futárnak jelentkezőknek és a vendéglátóhelyeknek.
Megrendeljük a kiválasztott ételt, online fizetünk, a futár a küszöb elé rakja, csenget és távozik is, nincs fizikai kontaktus – koronavírus idején ez lett az éttermi étkezésből. A Woltnál már ez a fajta házhozszállítás az alapértelmezett, a cég az éttermi partnereit is megkérte, hogy alakítson ki átvevő pontokat az előkészített ételekért érkező futároknak: ez nem különösebben kihívás, hiszen a budapesti éttermek már egy ideje (a turisták távolmaradása miatt is) kongnak az ürességtől. Sok hely egyszerűen egy asztalon hagyja a futár számára az összekészített fogást. „A legelső lépés az érintkezésmentesség volt számunkra, hogy a lehető legjobban védjük a futárokat. A második pedig az, hogy segítsünk a mostani helyzet miatt az éttermeknek” – mondja Juhász Alexandra, a Wolt marketingmenedzsere. Elkísértünk egy Wolt-futárt, aki megmutatta, hogyan dolgoznak ebben a megváltozott helyzetben:
Az éttermek 15 órás zárását hétfőn rendelte el a kormány, de már előtte is, egy hete folyamatosan jelentkeznek az éttermek a cégnél, azóta körülbelül 400 hely kereste meg őket – ez nagyjából a tízszerese az átlagos megkereséseknek, közülük százzal már el is indították az együttműködést. „Mindenki arra törekszik, hogy ne kelljen elküldenie az embereit” – teszi hozzá Juhász Alexandra, hozzátéve, hogy ilyen esetben a csomagolást kell az étteremnek biztosítania.
Eddig körülbelül 2000 szerződött futárral dolgoztak: mindenki egyéni vállalkozó és saját munkarendben dolgozik. Nagyon sokan jelentkeznek most futárnak is, közülük rengetegen már a napokban veszítették el a munkájukat, mindenféle területről érkeznek. „Bár eddig preferáltuk a tapasztalt futárokat, 1-2 héten belül mindenkire szükség lesz” – mondja.
Hasonló a helyzet a NetPincérnél is: az elmúlt egy hétben közel 500 étterem jelentkezett hozzájuk, 135-tel már leszerződtek. Ezek négyötöde budapesti, de egyre többen keresik meg őket a vidéki nagyvárosokból is, náluk is folyamatos a futárok toborzása. A járvány előtt is közel 2000 partnerük és körülbelül ugyanennyi futáruk volt, több mint 800 településről lehet náluk rendelni. A magyarok a járványt megelőző időszakban is gyakran rendeltek ételt, így nehéz pontosan megállapítani, hogy az elmúlt pár intenzív hét növekedéséhez mennyiben járult hozzá a vírus. A NetPincér több országos partner esetében is ingyenes kiszállításra állt át, valamint – akár 30%-os – kedvezményeket is bevezetett egy-egy népszerű termékre vagy menüre, hogy még elérhetőbbé tegye az online ételrendelést. A gyorsított csatlakozási lehetőségeken túl a cég meglévő partnerei részére felajánlotta az ideiglenes, heti elszámolási lehetőséget is, így kompenzálva a beülős éttermiforgalom-csökkenésből adódó, hirtelen felmerülő likviditási problémákat. |
Bár a Wolt többi országában tapasztaltak drasztikusan megugró forgalmat a koronavírus-járvány következtében kialakult helyzet miatt, Magyarországon egyelőre nincs szó ugrásszerűen növekedő rendelésekről az esetükben. Ezt nyilván az is magyarázza, hogy a kényszerből otthonmaradók, vagy a home office-ból dolgozók közül sokan maguk főznek. A tapasztalataik alapján az is napról-napra változik, hogy mit rendelnek az emberek.
Az éttermek számára viszont ez a túlélést jelenti, még úgy is, hogy ez akár profilváltást is szükségessé tesz. De az is kérdés, hogy a járvány után milyen gyorsan térnek vissza az éttermekbe az emberek. Így az is bizonytalan, hogy meddig és mennyi munkát tudnak biztosítani az újonnan felvett futároknak.