Vállalkozás Lengyel Miklós 2018. december. 17. 12:35

Felszállt az első "kínai" Boeing, a kereskedelmi háború kellős közepén

Bensőséges ünnepséget tartottak a Boeing-COMAC repülőgépgyárban Sanghajtól délre, Zsousanban. Mindkét cég főnöke jelen volt, és lelkesen méltatta az amerikai- kínai együttműködést.

Csaknem ötven éve vagyunk partnerek

Ezt hangsúlyozta az amerikai óriás főnöke Zsousanban. Kevin Mc Allister arra utalt, hogy amióta Nixon elnök Pekingben megtörte a jeget 1972-ben, a Boeing is rástartolt a világ potenciálisan legnagyobb légi piacára. Tavaly 202 Boeing repülőgépet vettek a kínaiak - számolt be a China Daily, amely a sikeres együttműködés szimbólumának tartja a Boeing- COMAC üzletet. Ezt hangsúlyozta a kínai COMAC-főnök az első hazai Boeing átadása alkalmából. Zsao Jüe-zsang arra célzott, hogy a Boeing-COMAC közös vállalkozás, vagyis az amerikaiak- először a történelemben - közös repülőgépgyártó céget hoztak létre külföldön. A repülőgépgyártás stratégiai ágazat, így érthető a kínaiak büszkesége. De mit szól ehhez Trump ?


Trump és az emberei nem is titkolják, hogy ellenzik ezt a közös vállalkozási formát a kínaiakkal, mert nemzetbiztonsági kockázatot látnak benne. Attól tartanak- valószínűleg nem alaptalanul- hogy a közös vállalkozás lehetővé teszi a kínaiaknak, hogy lenyúlják az amerikai technológiát. A China Daily igyekszik megnyugtatni Washingtont. Beszámol arról, hogy egyelőre csak kisebb munkálatokat végeznek el Kínában.

A Boeing gépet továbbra is Amerikában gyártják

Egészen pontosan Rentonban- írja a China Daily. Majd szépen átrepül Kínába, ahol a belső berendezéseket állítják elő, és szerelik be a gépbe. Vagyis a stratégiailag fontos rész marad az Egyesült Államokban. Egyelőre. A kínaiak viszont azzal érvelnek, hogy hamarosan az övék lesz a világ legnagyobb légi piaca. Ezt 5-10 évre teszik. Ha a Boeing nem hoz át több technológiát, akkor áttérnek a saját repülőgépgyártásra, illetve ott van még az európai Airbus Tiencsinben.

Erről már a francia közszolgálati portál, az RFI számolt be amikor megírta: késhegyig menő harc folyik a két külföldi óriás között, nem mindegy, hogy melyik cég kaparintja meg a jövő legnagyobb piacát. Pekingben játszanak is ezzel: amikor Trump először kereskedelmi háborúval fenyegetőzött, akkor gyorsan lemondtak egy Airbus rendelést, hogy helyette Boeing gépeket vásároljanak. Ezzel ugyan nem kerülték el a kereskedelmi háborút, de minden ilyen gesztust számon tartanak Washingtonban.

Már folynak a titkos tárgyalások a kereskedelmi háború befejezéséről

December elsejétől 90 napot kaptak a tárgyalófelek, hogy megállapodjanak az új típusú együttműködésről. Ez valamiféle globalizáció 2.0 lehetne a kínaiak elképzelése szerint. Erre már Hszi Csin-ping elnök Hangcsouban célozgatott a G20-csúcson. Afféle duopólium lenne, vagyis az USA és Kína együtt kormányozná a világot. Trump nyilatkozatai nem éppen ebbe az irányba mutatnak, de az Egyesült Államok elnöke igen rugalmasan változtat a véleményén- főként, ha jó bizniszről van szó. A Boeing szemmel láthatóan megtalálja a számítását Kínában, és ez finom figyelmeztetés Trumpnak is: az együttműködés jobb üzlet, mint a kereskedelmi háború. Idén ez az egy kínai Boeing szállt fel, de jövőre már 100 lesz- írja a China Daily amikor beszámol az amerikai-kínai közös vállakozásról, amely először a történelemben külföldön gyárt Boeing gépeket - és persze hol másutt, mint Kínában.

Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.