Azt kéri, rendeljen mindenki időben. Hogy ne legyen káosz.
Csak Harry Potter tudja csinálni azt, hogy egyszerre két helyen van
– ezzel jelzi a Magyar Posta vezérigazgató-helyettese azt, hogy a karácsonyi ajándékaikat a neten külföldről megrendelők jobb, ha figyelembe veszik, hogy honnan és mikor rendelnek. Forrai Péter a NAV képviselőjével, Sepsi Edittel közösen tartott csütörtöki sajtóeseményén arról beszélt, hogy időben kell feladni a rendelést, különben megeshet, hogy a csomag nem lesz ott a karácsonyfa alatt. A kézbesítés csúcsidőben, húsvétkor és karácsonykor a távol-keleti országokból 6-8 hétig, az uniós tagállamokból 1-2 hétig, míg a harmadik országból 2-4 hétig tart. Ha ezt az ügyfelek figyelembe veszik, nem lesz gond a kiszállítással.
„Nyilván erre mindannyiunknak fel kell készülnünk” – mondta a vezérigazgató-helyettes.
A hvg.hu-nak már ősszel jelezték a postások, hogy tartanak az év végi rohamtól. Egyikük azt mesélte, „már szeptemberben álmodtam arról, hogy ki kell vinni a csomagokat karácsonyra”. „Rémálom” – mondták, már most is nehezen birkóznak meg egy átlagos hétköznapi munkamennyiséggel, arról pedig elképzelésük sincs, hogyan úszhatják meg káosz nélkül az év utolsó hónapjait.
A Magyar Posta nyáron még úgy számolt, hiába dolgoznak 29 ezernél is többen a cégnél, legalább 300 embert azonnal fel tudnának venni. Főképp postai ügyintézőkből, kézbesítőkből és csomagfeldolgozókból van hiány.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérhez közeli Nemzetközi Posta Kicserélő Központ már a bejáratára is molinót akasztott, azt hirdetve, hogy gépjárművezetőt, küldemény-feldolgozót és csomagkézbesítőt keres, érdeklődni a portán lehet. Az épület földszintjén, a faliújságon pedig egy másik hirdetés: munkavállalói ajánlási program. Ennek lényege, hogy az a postás, aki barátját, rokonát vagy ismerősét a postára csábítja dolgozni, jutalmat kap. Nem is keveset: ha az új dolgozó legalább 1 hónapig marad, ajánlója 20 ezer forintot kap, ha pedig félévig is kitart, akkor a barátnak, ismerősnek vagy rokonnak 40 ezer forint üti a markát. És amit az új dolgozóknak kínálnak: "bejelentett munka, biztos fizetés, széles körű fejlődési lehetőség".
Egy postás ma Magyarországon átlagosan bruttó 250 ezer forintot keres, a kézbesítők ennél kevesebbet, az ő fizetésük még csak közelíti a 200 ezer forintot. Miközben a munka egyre több. Forrai Péter tájékoztatása szerint tavaly 3 millió magyar vásárolt online, egy ember átlagosan 11 rendelést adott fel egy évben, de volt, aki ennek az ötszörösét. Évről évre körülbelül negyedével nő a feladott csomagok száma, Forrai Péter szerint ezért viszik gyakran lassabban azokat.
Hibázunk? Persze. Néha nálunk is előfordul
– jelentette ki. Tavaly például úgy akarták ennek elejét venni, hogy karácsonyi csomaglimitet vezettek be: egy vállalkozás öt csomagot adhatott fel egy nap.
Idén csaknem 1 milliárd forintért vettek egy tömeg- és térfogatmérésre is alkalmas csomagfeldolgozót, amely óránként 10 ezer, egyenként 100 kilós csomagot is tud kezelni, háromszor annyit, mint korábban. Kérdés, hogy ember lesz-e, aki átveszi és házhoz is viszi a küldeményeket. Az állami intézmény vezetője a hvg.hu kérdésére azt válaszolta, idén is vesznek fel alkalmi postásokat, akárcsak korábban.
Már toborozzák az embereket, mondta Forrai, de arra a kérdésre, hogy milyen feltételekkel, nem tudott pontos választ adni. Tavaly, karácsony előtt olyan magas fizetésekért vettek fel embereket, hogy az feszültséget okozott, feldühítette a régi dolgozókat. Találtunk olyan állásajánlatot, amelyben 20 nap munkáért nettó 151 ezer forintot és cafeteriát kínáltak. Panulin Ildikó, a Magyar Posta szóvivője most, a sajtótájékoztató után azt mondta, a munkaerő-kölcsönző cégen múlik, hogy az alkalmi postások végül mennyit kapnak, ebbe a Magyar Postának nincs beleszólása.
A vámosok mobilt és kábítószert vizsgálnak
A NAV-nál nem lesznek alkalmi fináncok, átcsoportosítással próbálják meg átvészelni az év végi őrületet. Sepsi Edit azt mondta, már novemberben segítséget kapnak kollégáiktól azok, akiknek feladata eldönteni, hogy egy csomag vámköteles-e vagy sem, kell-e utána fizetni vagy sem. A legtöbben Kínából rendelnek, ezt követi az Egyesült Államok, Hollandia, Szingapúr, Németország és Szlovákia. 2017-ben 64 ezer olyan csomagolt vámkezeltek, amelyik Európai Unión kívüli országból érkezett. Idén szeptemberig ez a szám már meghaladta az 50 ezret. A magyarok legtöbbször
- mobiltelefont,
- tabletet,
- étrendkiegészítőt,
- ruhát,
- LED lámpákat rendelnek.
„A legveszélyesebb helyzet eddig az volt, amikor fél kiló port találtunk egy dobozban, kiderült, hogy fentanil, kis mennyiségben is halálos lehet, ha a nyálkahártyára jut” – meséli a NAV egyik munkatársa, aki kollégáival éppen tételes áruvizsgálatot végez a Nemzetközi Posta Kicserélő Központ csarnokának legvégében. Hárman ülik körül az asztalt, mögöttük konténerekben halmozódnak a gyanús csomagok. Két ember bontogat, nézi, mi van a dobozban. Ha hamis a termék, félreteszi, ha valódi, visszacsomagolja. A harmadik embernek van a legjobb dolga: pecsétel. Nagyon sok a hamisítvány – mondják, már messziről kiszúrják, akárcsak „ha másfél milliós a Rolex”. Nekik eddig talán ez volt a legértékesebb tárgy, amit itt a kezükbe vehettek.
Nem mellesleg ide érkezik a legtöbb kábítószert tartalmazó csomag is. Még nincs dél, de a vámosok már 4 ilyen küldeményt is találtak. Azt mondják, hat éve ezzel foglalkoznak, már ránézésre megállapítják, melyikben zacskóban lehet drog, és melyikben nem. „A cannabis és az extasy a leggyakoribb, minden formában jön” – vonnak gyors mérleget.
Ünnep=őrület
A NAV-osok megszokott zöld pólóján kívül mindenki más citrom- vagy narancssárga pólóban dolgozik a gyárban. Nem véletlenül: a világosba öltözöttek felelnek a beérkező csomagokért, a többiek a külföldre menőkért. Éjjel-nappal 60-an vannak műszakban, csúcsidőben pedig akár 100-an is.
Itt csak a hülyék maradnak meg
– fakad ki egy asszony a futószalagnál. A munka fárasztó, sokat kell dolgozni, kevés a fizetés – sorolja. A mellette rakodó csendben bólogat. Egy harmadik pedig unottan pittyegteti a vonalkód-leolvasót. Azt mondják, a napi 8 óra munkáért 140 ezer forintot kapnak. Csak azért nem mondtak még fel, mert már csak néhány hónapjuk van hátra a nyugdíjig. „Az ünnepi őrület még pont beleesik” – mondják szomorúan.
Idén országszerte 60 postán bővítették a raktárakat, a tárolókat és a csomagkiadó helyeket, hogy elébe menjenek az év végi nagy rohamnak. A november végi árleszállításoktól a majdnem karácsonyig tartó csúcsidényben a Magyar Posta a tavalyit 20 százalékkal meghaladó küldeményforgalomra számít. 2017-ben a belföldi csomagok száma meghaladta a 21 milliót, a külföldieké pedig a 18 milliót.
Futárból sincs elég
Nemcsak a postán, a futárcégeknél is lehetnek fennakadások. A GKI Digital szerint mind a kézbesítésben, mind a feldolgozásban adódhatnak nehézségek. A hvg.hu megkeresésére azt írták, „nagyon nehéz jó minőségű munkaerőt találni és azt megtartani”. Elsősorban raktárosok, futárok hiányoznak. A cég szerint azért, mert ma már nem elég egyszerűen „odavezetni” az autót a címre és átadni a csomagot, szükség van alapos helyismeretre is. „A futároknak készpénz-kezelési ismeretekkel kell rendelkezniük, és érteniük kell az ügyfelek nyelvén is.” Gond az is, hogy sokan inkább a határ túloldalán, Ausztriában keresnek munkát. Becslések szerint több száz futár hiányzik Magyarországról, pontos számot nem tudni. Ami biztos: a futár kevés, a rendszer alulfinanszírozott.
A GKI-nál arra is felhívták a figyelmet, hogy áremelés is jöhet, „a munkaerő költsége és az üzemanyag ára is folyamatosan növekszik, a folyamatos fejlesztési kényszer pedig olyan beruházási kiadásokat generál, ami kódolja a piacon az áremelkedést. Más kérdés, hogy a webáruházak ezt mennyiben hárítják át a fogyasztókra” – írták. Akár az is lehet, hogy az ingyenes kiszállítástól kell elbúcsúzni. A GKI szerint ez egy marketingeszköz, időszakosan van létjogosultsága, hosszabb távon azonban „egyre kevesebb ilyen akcióra számíthatunk”. Azért, mert az ezzel járó költség komoly hatással van a webáruházak profitjára. „Ennek következtében úgy véljük, a korlátlan ingyenesség helyett – bár kétségkívül az ilyen típusú promócióknak van a legnagyobb hatása a forgalomra – jellemzően az értékhatárhoz kötött ingyenes szállítás lesz a domináns a piacon a jövőben” – jósolták.