Súlyos munkaerőhiánnyal küzd a logisztika, de a program ezt nem oldja meg. Ausztriában már akad olyan cég, ahol annyi magyar vállal munkát, hogy magyar nyelvű irányítót is fel kellett venniük.
2015 óta 3600 kamionsofőr és autóbuszvezető jogosítványát finanszírozta a kormány egy 5 milliárd forintos, uniós és hazai forrásból meghirdetett program keretein belül. Az összeg 6 ezer gépjárművezető számára fedezi a C, C+E és D kategóriájú jogosítvány, valamint az ehhez kapcsolódó GKI alapképzés megszerzésének költségeit – írta a 24.hu.
A kormány májusban 1 milliárd forinttal növelte a hozzájárulást újabb 1200 tehergépkocsi- és autóbusz-vezető képzésére. Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkára szerint a programnak ugyan van eredménye, de az ágazatban súlyos problémaként fennálló munkaerőhiányt nem oldja meg.
A jogosítvány megszerzése 600-800 ezer forintba kerülne, a program ezt átvállalja,ha a jelentkezőnek van előzetes munkaadói nyilatkozata – azaz konkrét állásajánlata – valamelyik a programban részt vevő vállalkozótól. Az OFA Nonprofit Kft. közleménye szerint eddig a végzettek közel 94 százaléka magyarországi székhelyű vállalkozásnál helyezkedett el. A résztvevőknek viszont nem kell szerződésben vállalniuk, hogy évekig Magyarországon dolgoznak majd. „Nem jellemző, hogy a munkavállalók évekre röghöz köthetők lennének, erre az esetek többségében nem is lehet kényszeríteni őket” – fogalmazott Árvay Tivadar.
A nyugat-európai országokban éppúgy munkaerőhiány van a szakmában, mint itthon, de jobban megfizetik a sofőröket. A 24.hu szerint Ausztriában és Németországban az az új trend, hogy a fuvarozók két hetet dolgoznak, aztán két hét szabadságot kapnak, és így is annyit keresnek, mintha Magyarországon egész hónapban úton lennének. A belföldi fuvarozók nettó 300 ezer forintot, a nemzetközi fuvart vállaló kamionsofőrök 500-600 ezer forint közötti összeget keresnek átlagban havonta. Nyugaton a bér 700 ezer-1 milló forint körül alakulhat.
Az MKFE főtitkára szerint az utóbbi időben egyre gyakrabban jelzik feléjük a tagvállalkozásaik, hogy a korábban külföldre távozó gépkocsivezetőik visszatérnek Magyarországra. Füle László, a mintegy 3700 tagvállalkozást tömörítő NiT Hungary elnöke viszont úgy véli, az országban lenne elég gépkocsivezető, de jelentős részük Nyugat-Európában dolgozik.