Egyre több érzékeny adathoz jut a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), a vállalkozók egyre jobban aggódnak.
Az állami hatóság a hónap elején indult online számlázási rendszerben olyan adatokat tárol a cégekről, amelyek alapján fel lehet térképezni, hogy egy vállalkozás kivel üzletel, milyen áron adja a termékeit, mikor és mekkora kedvezményt biztosít a termékei vagy szolgáltatási után – írja cikkében a G7.hu. Ráadásul volt már példa arra, hogy a NAV véletlenül az összes rábízott adatot hozzáférhetővé tette a rendszer összes résztvevője számára.
A NAV a G7 kérdésére megerősítette, hogy harmadik féllel, például az informatikai rendszer fejlesztővel sem osztja meg a feltöltött adatokat, mivel azok adótitoknak minősülnek. Az adóhivatal az adatokat az online számla rendszer saját adatbázisában tárolja, majd átkerülnek az adatok NAV adattárházába is. „Az adatokról a belső szabályoknak megfelelően biztonsági mentés készül”, közölte a hivatal.
Az adóhivatal azt is elmondta, hogy nem minden alkalommal kell ezeket az adatokat megadni, csak akkor, ha relevánsak az adott számla szempontjából. Ezen felül az adózó saját döntése alapján határozhat úgy, hogy a kötelezőnél több adatot ad meg.
Az online számlarendszer július 1-jén indult, a kormány az áfacsalások visszaszorításával magyarázta a bevezetést. A cégeknek a százezer forintnál nagyobb összegű adót tartalmazó számlákat kell az online rendszerbe feltölteni. Ezek olyan számlák, amiket a cégek egymásnak állítanak ki (B2B).
Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary vezérigazgatója szerint a közbeszéd szintjén ugyan felmerülhetnek az adatokkal kapcsolatos aggályok, de az „nagyon durva lenne, ha illetéktelen személyek kezébe kerülnének ezek az adatok. Én ettől azért nem tartok.” A szakember emlékeztetett az ekáer bevezetésével kapcsolatos aggodalmakra. Akkor is erről cikkezett a sajtó, hogy az ekáer rendszerbe is olyan érzékeny adatokat kell feltölteniük a cégeknek, amelyek üzleti titkok.